• Qliana

Hur ser slemproppen ut?

Hur ser en slempropp ut?

Nyss när jag varit på toaletten, tagit av mig alla kläder och krypit i morgonrocken så känner jag att det är blött mellan benen - jag hade en låång slemmig, seg flytning som var luktfri och genomskinlig/lite grumligt vit.

Vad var det? Kan det vara slemproppen? Sperma (har aldrig fått så förrut)? Tycker dock att det liknar ÄL sekret, men kommer knappt ihåg hur det såg ut....

Mängden var kanske en full matsked.

• Svar på tråden Hur ser slemproppen ut?
  • astri

Mina båda slemproppar var som en stor klump, förvarnade dock med lite blodgeggaflytningar...

Nu med tredje hade jag dock MASSA flytningar i slutet, inte för att vara äcklig, men det rann nästan - det är tydligen vanligt om jag har förstått det rätt. Så det kan ju ha varit en "vanlig" flytning...?

• Qliana

Ja, jag hoppas verkligen det för jag har sex veckor kvar. Blev bara så förvånad och kom då på att jag faktiskt aldrig har sett en slempropp på bild.... Och jag visste inte heller att den ser ut som en klump.

• Madden

Slemproppen kan lossna men sen bildas ny eller hur det nu va.. Så det behöver inte vara så att det e på gång bara för det.. Va jag fattat det som

Mamma till Liam. 050805
  • Qliana

Har försökt söka på "slempropp" här på FL men jag får INGA inlägg som matchar. Är det fel på sökfunktionen?

• astri

Jo, jag har för mig jag läst nånstans att den inte funkar sen vad-det-nu-var-de-gjorde då fl var stängt en dag...

• Bias Dad

Slemproppen sitter som ett skydd för ditt barn. Den kommer ut som en slemliknande, lite kraftigare stabbig flytning, den kan också vara lite blodig, då är den oftast lite rosastrimmig. Det betyder att livmoderhalsen börjat vidgas. Slemproppen kommer oftast ut efter värkarna börjat och det är inte alltid du märker den.

Slemproppen kan också stötas ut flera dagar innan förlossningen startar. Om slemproppen går kan du avvakta värkarna, det kan dröja några dagar innan förlossningen sätter igång. Ibland upp till en vecka.

Annars så ser den ut som min kvinnliga arbetskamrats man, har hört att hon kallat honom så !

• Qliana

Bias Dad: Ha ha!! Slemmigt!! Ha ha!

Hur mycket slem består en slempropp av totalt?? Ska man förvänta sig en pingisboll/tennisboll? Alltså total mängd slem.

• Madden

En liten klump som en 5 krona eller nått har ja för mig. Tror min såg ut så iallafall. kanske något större..

Mamma till Liam. 050805
  • astri

Med första barnet såg jag aldrig röken av den,
    vid andra tyckte jag att den var enorm,
    med trean kom det först en mindre bit av den och sedan kom resten... storleksmässigt *hmmm, funderar hårt* jao, kanske en pingisboll. Totalt.

• Qliana

Men tror ni min "flytning" - lång 10-12 cm, seg ca 5 mm bred, transparant/vita ca en full matsked var en slempropp eller bara en vanlig flytning? Eller är en slempropp "hård" och rundformad?

• Tate

Slemproppen kan släppa i omgångar som en tjockare flytning. Är det så i ditt fall så lär det komma mera. Min var dock mer som en klump och släppte sju veckor innan bf. Förlossningen startade tre dagar senare, men det kan lika gärna vara så att den släpper lite då och då under två, tre veckors period så dte är inget säkert tecken på att förlossningen är på gång. Hoppas att det dröjer ett par veckor till för dig!

• Jezza

Min slempropp var ungefär som en älflytning fast lite mer segare och geleaktig. Och det kom mycket mycket mer än en vanlig älflytning. Min lossade 3 veckor innan förlossningen..

• Qliana

Min mamma har fått oss 6 barn (utan det första) 2-6 veckor för tidigt. Jag är sjukskriven 50% för prematura sammandragningar och hoppas verkligen bebben åtminstone stannar 3 veckor till....

• Tate

Aj då, då skulle jag satsa på att ta det vääääldigt lugnt just nu. Fast de små liven klarar sig väldigt bra efter vecka 34, men varje dag man kan fördröja det är ju bra. Så gör inte som jag och ge dig ut på långpromenad. Det var en jättedum idé, sedan gick vattnet...

Jag håller tummarna för att du ska få gå tiden ut!

• astri

Oj! Ja, då säger jag som Tate, jag skulle nog ta det väldigt lugnt...

Håller tummarna för dig även jag!
    >----- -----

• piis

Min slempropp gick på torsdagen som sonen föddes söndag kväll. Det var en slemmig klump, nästan genomskinlig eller som du beskriver lite grumligt vit. Jag hade hört det skulle vara blodblandat men det var min inte alls... Mängden var nog ungefär som du beskriver det också med en matsked.

Lycka till!!

Svar på tråden Hur ser slemproppen ut?