• frokenannorlunda

    Vi ska ha barn, som kommer vara mitt?

    Jag behöver tips på vilka möjligheter jag har. Jag vet att ni ofta har bra råd, och därför behöver jag nu tips.

    Jag lever med en man som har två barn sen tidigare. Hans ex hade svårt att bli gravid, därför gjorde dom IVF som tog sig på första försöket båda gångerna.

    Barnen är 8 och 10. Jag själv är 28 och har inga egna barn men en otrolig längtan. Jag har pcos och edometrios, vilket gör det otroligt svårt för mig att bli gravid. Jag har inte haft något skydd sen flera år tillbaka. I vintras gjorde vi 3 försök med mediciner från gyn som skulle stimulera mig, men inget hände. Nu ska jag under hösten ta en pause från medicinerna och göra en stor satsning med vikten. Försöka tappa så mycket det går.

    Men när det inte funkar, vad har jag för alternativ då? Min pojkvän vägrar IVF igen. Han hade en hemsk upplevelse förra gången och vill inte göra det igen.

    Kan jag genomgå en insemination själv trots sambo? Ska jag luras med en vän och göra IVF med den personen? Kan man göra sånt? Måste vi adoptera?

    Jag längtar efter att vara gravid. Vi vill ha fler barn, men hur ska vi göra?

    Jag är så rädd över att jag inte kommer funka, och inte kommer kunna ge honom det.

    Min familj säger saker som att hans barn är som mina barn, det kanske var därför vi möttes. För att det är dom barnen jag skulle få. Att alla är inte menade att ha egna barn.

    Men jag vägrar att se det som mitt öde.

    I vintras fick jag ingen mens på 3 månader, vi började bygga upp drömmar.. Sen kom mensen igen.

    Vi längtar efter tillskott, hjälp oss.

  • Svar på tråden Vi ska ha barn, som kommer vara mitt?
  • Fjäril kär

    Exakt vad var hemskt med IVF för honom? Det var ju inte han som behövde stå ut med hormoner, tempkurvor och må skit...

    Han får nog tänka om på den punkten och tänka att nu vet han vad som väntar och kan vara ditt bästa stöd nånsin och trösta och lugna dig när du går igenom det. Och så får ni kanske båda två ta tag i en duktig vårdpersonal som kan lyssna och stötta er båda så ni får prata om känslorna.

    Han får helt enkelt göra om och göra rätt den här gången

  • Anonym (Sally)

    Alltså, ivf kan vara ett rent helvete. Men det är ju du som kommer gå igenom skiten, inte han!

    Det enda -jobbiga- han behöver göra är att ta ett spermaprov och att vara ett stöd till dig så du orkar med processen. Är det detta han tycker är så jobbigt?

    Wow.... stackaren

  • Anonym (Sorry men...)

    Det låter som att han egentligen inte vill ha flera barn om han tycker att ett spermaprov är traumatiserande. Och jag tror inte heller att han är sugen på att uppfostra ett barn via insemination om det inte är hans.

    Vill han verkligen ha barn är det upp till bevis för honom helt enkelt.

  • SvenOlsson
    frokenannorlunda skrev 2020-08-25 22:50:17 följande:

    Men när det inte funkar, vad har jag för alternativ då? Min pojkvän vägrar IVF igen. Han hade en hemsk upplevelse förra gången och vill inte göra det igen.

    Kan jag genomgå en insemination själv trots sambo? Ska jag luras med en vän och göra IVF med den personen? Kan man göra sånt? Måste vi adoptera?


    Jag förstår vilken jobbig situation det måste vara när du bara kan bli gravid på det sättet. Det låter så definitivt när du beskriver det som att han vägrar. Jag har faktiskt varit IVF-partner en gång tidigare, då jag ställde upp för en kvinna jag nyligen hade lärt känna. Hon var iofs ensamstående, men hon hade liknande problematik där hon bara kunde bli gravid genom IVF-behandling. Det tog några försök - vi lyckades på tredje insättningen - men hon fick en pigg och frisk bebis som föddes nu i juli
  • Anonym (S)

    Ursäkta att jag säger det men det är väldigt förmätet av dina anhöriga att uttrycka sig på det sättet. Om det är deras inställning så kan du ju fråga dom varför dom skaffade egna barn istället för att bara bli ihop med en partner med barn sen tidigare som dom kunde älska som sina egna barn?

    Jag tror annars att du får prata allvar med din partner. Nu kan det här låta lite hårt o krasst men jag har känt flera fall där mannen som har barn sen tidigare ställer sig lite avig till IVF av lite egoistiska skäl också, hade det kommit naturligt så hade dom kunnat vara med på tåget men en sån kraftansträngning vill dom inte och det även fast dom älskar sin partner.

    Var tydlig och ställ frågan. Att du gör IVF och vill göra den resan med honom, vill han inte det så gör det själv.

  • frokenannorlunda
    Fjäril kär skrev 2020-08-25 23:26:10 följande:

    Exakt vad var hemskt med IVF för honom? Det var ju inte han som behövde stå ut med hormoner, tempkurvor och må skit...

    Han får nog tänka om på den punkten och tänka att nu vet han vad som väntar och kan vara ditt bästa stöd nånsin och trösta och lugna dig när du går igenom det. Och så får ni kanske båda två ta tag i en duktig vårdpersonal som kan lyssna och stötta er båda så ni får prata om känslorna.

    Han får helt enkelt göra om och göra rätt den här gången


    Ja jag önskar att det skulle kunna gå till på det viset.

    Eftersom hans erfarenhet är så negativ blir jag självklart också livrädd för hela proceduren. Att det ska kännas helt fel när man kämpar för något så stort.

    Samtidigt vill jag inte att han ska känna sig tvingad till något han absolut inte vill göra.
  • frokenannorlunda
    Anonym (Sally) skrev 2020-08-25 23:41:11 följande:

    Alltså, ivf kan vara ett rent helvete. Men det är ju du som kommer gå igenom skiten, inte han!

    Det enda -jobbiga- han behöver göra är att ta ett spermaprov och att vara ett stöd till dig så du orkar med processen. Är det detta han tycker är så jobbigt?

    Wow.... stackaren


    Nej det är nog inte den biten. Och du behöver inte låta så nedlåtande, då kan man skita i att kommentera helt.

    Det är så mycket känslor allt handlar om, det är nog det som är jobbigt. Att vara ett stöd till kvinnan och känna sig maktlös.

    Man har väl rätt till sina känslor, ellerhur?
  • Anonym (eee)
    Anonym (S) skrev 2020-08-26 07:31:37 följande:

    Ursäkta att jag säger det men det är väldigt förmätet av dina anhöriga att uttrycka sig på det sättet. Om det är deras inställning så kan du ju fråga dom varför dom skaffade egna barn istället för att bara bli ihop med en partner med barn sen tidigare som dom kunde älska som sina egna barn?


    Jag tror nog att de sagt så för att försöka trösta TS och för att se ljust på tillvaron även om TS inte skulle få några biologiska barn. Kan inte tycka det är förmätet att säga så då. 
  • Anonym (eee)
    frokenannorlunda skrev 2020-08-26 21:36:12 följande:
    Nej det är nog inte den biten. Och du behöver inte låta så nedlåtande, då kan man skita i att kommentera helt.

    Det är så mycket känslor allt handlar om, det är nog det som är jobbigt. Att vara ett stöd till kvinnan och känna sig maktlös.

    Man har väl rätt till sina känslor, ellerhur?
    Det har man, men jag förstår inte helt vad som skulle vara så hemskt att vara ett stöd till den man älskar?

    Är du hundra säker på att han vill ha fler barn? 
  • bellis2

    Blir också förvånad över svaren i tråden. Självklart är det en mardröm att behöva gå igenom IVF men det är faktiskt inte särskilt trevligt för ens partner att se hur man lider och ständigt känna sig hjälplös.

    Ni kanske kan söka hjälp så han kan tänka om IVF och förstå vad detta betyder och innebär för dig. Försök kommunicera.

Svar på tråden Vi ska ha barn, som kommer vara mitt?