Anonym (myself) skrev 2020-08-26 10:52:39 följande:
Jag förstår dig - också varit bra på allt. Men vad gillar du mest? T ex jag föredrar naturvetenskap och avskyr historia och fysik, haha.
Varför tror du inte att du kan jobba med ekonomi/HR? Säljare - nåt för dig?
Jag personligen jobbar med just ekonomi/HR men i mina dagar övervägt läkarlinjen, psykologlinjen, inköpare, virusolog/mikrobiolog, hehe. Nåt av det som lockar dig?
Min kollega som jobbat med ekonomi ett tag blev utbränt och bestämde sig för att prova som barnskötare på förskolan - då hittade hon sitt, det var det bästa hon nånsin gjort.
Haha vad kul, det gör jag också.
Älskar personal/HR-området då det innebär både analyser av olika slag samt handfast och praktiskt arbete med att skapa strukturer, mallar, utbilda och stötta chefer i deras uppdrag samt rena personalärenden som måste hanteras.
Älskar är ett starkt ord kanske men nästan så att jag älskar mitt jobb....
Och det fiffiga som jag vill lägga till är att oavsett vad man utbildar sig till så finns det väldigt många arbetsplatser /miljöer att jobba i.
HR-personer tex behövs ju inom industri, på kommuner, på myndigheter, inom sjukvård, inom kriminalvård, på privata bolag, på bolag med verksamheter i andra länder, på försäkringsbolag mm. Så om jag skulle tröttna på det jobb jag har idag kan jag ta min kompetens och använda den i en helt annan bransch. Där jag också tvingas lära mig nya kollektivavtal, nya förordningar som behöver appliceras på deras verksamhet som jag kanske inte alls berörs av idag.
Likadant är det om du blir ekonom. Det är skillnad på stora och små bolag, på olika branscher.
Eller för all del läraryrket, där tänker jag mig att det skiftar massor i miljö och stämning kollegor emellan bara du byter från en skola till en annan.
Jag är också bra på mycket men i detta så trivs jag verkligen. Har testat ett antal andra branscher också men jag blir nog kvar inom detta område. Det finns massor att bygga på med också om man är extra intresserad av ett visst ämne.