• Elsa891

Hur vet man vad man vill jobba med?

Jag har egentligen enda sen studenten haft lite panik över vad jag vill jobba med. Jag började en ekonomiutbildning direkte efter gymnasiet som jag hoppade av då det inte var det jag ville jobba med. Nu har jag kommit in på en ingenjörsutbildning men det sökte jag mest för att det var brett. Jag har verkligen ingen aning vad jag verkligen vill arbeta med. Vill ha något där jag känner glädje inför att gå till jobbet. Jag har väldigt bra betyg så jag kommer in på i princip vad som helst. Känner också en press hemifrån att välja något där jag kan utvecklas mycket och tjäna mycket pengar. Hur kom ni egentligen på badminton ville arbeta med? Det jag drömmer om mest är att ha ett yrke där jag faktiskt gör något bra för samhället och för andra, inte bara sitter och tjänar pengar åt ett företag....

• Svar på tråden Hur vet man vad man vill jobba med?
  • Anonym (me)

Tog du studenten nu i år? I så fall, lugna dig med detta att söka vidareutbildningar "bara för att". Onödigt att slösa på csn om du inte ens vet vad du vill utbilda dig till. Min son tog studenten förra året och jag gav honom rådet att studieuppehåll ett tag och jobba och försök landa i tanken vad man vill göra i det långa loppet. Kanske även testa på lite olika jobb för att se vilket område som lockar mest.

Själv kom jag inte på förrän jag var 28 vad jag verkligen ville satsa på och först då sökte jag inte till universitetet och pluggade i 3,5 år och idag har jag jobbat inom området i åtta år och aldrig en dag ångrat min vidareutbildning. Samt att när jag tog min universitetsexamen hade jag flera års arbetslivserfarenhet sedan innan vilket förstärkte mitt cv rejält och jag har inte varit arbetslös en dag.

• Anonym (me)
    Anonym (me) skrev 2020-08-26 10:08:04 följande:

Själv kom jag inte på förrän jag var 28 vad jag verkligen ville satsa på och först då sökte jag inte till universitetet 

Sökte jag IN till universitetet ska det stå såklart.
  • Anonym (Elin79)

Utgå ifrån vad du har för intressen och vad du tycker är kul. Samt vilken typ av miljö du trivs i. Vad skulle det kunna leda till för jobb?

Vill du ha kontorsjobb eller mer fritt utomhus? Åka runt i bil? Jobba med barn? Jobba i grupp? Jobba socialt med andra människor eller mer sitta framför datorn och utreda eller jobba i olika system?

Vill du jobba måndag-fredag kontorstider eller skift? Behöver det vara flexibelt eller gör det inget om det rullar på vecka efter vecka?

Jag själv gillar administration, siffror och kontakt med andra människor. Jag gillar att grotta ner mig i lagar och regler, tycker om att vara stöd och sakkunnig och uppdaterar mig gärna via kurser och utbildningar.
    Jag vill inte jobba skift eftersom min partner gör det utan då passar måndag-fredag mig bäst. Jag vill inte ha ett jobb där JAG personligen är ansvarig ensam för vissa sysslor, alltså jag vill inte ha en hög av saker på mitt bord om jag är sjuk eller har semester. Utan jag gillar samarbete och vara del av en grupp där vi är fler som kompletterar varandra. 

Medan min syster vill ha ett fritt jobb där hon kan antingen ha med sig sin hund eller så måste arbetsplatsen vara nära /flexibel så att hon kan gå hem på lunchen och gå en långpromenad. Hon har inget emot att jobba skift. Så hon har valt att vara timavlönad inom bemanning och jobbar främst i matbutiker och på bensinstationer på orten där hon bor. Samtidigt studerar hon juridik på halvfart och tänker sig så småningom att bli jurist eller gå vidare med statsvetenskap eller ekonomi. 

• Anonym (myself)

Det kan vara så att du ska aldrig veta vad du vill göra (levande exempel är både jag själv och min man). Men vi båda har yrken och tjänar pengar, så vänta för länge ska man inte heller. Har du möjlighet, prova lite olika jobb i nåt år i så fall.
    Vad gillar du att göra? Jobba med människor eller maskiner? Dag eller natt? Ja, vad är du bra på?

• Elsa891

Jag vill helst jobba dagtid (06-18) och vardagar. Vill inte ha ett jobb där jag är helt ensam utan gärna lite folk runt omkring mig. INTE sitta inne på ett kontor hela dagarna. Det får gärna vara en liten mix av stillasittande och mer aktivt. Tex. En lärare som dels måste planera lektioner, rätta mm. MEN också få vara lite mer aktiv och social när man håller i lektioner (obs vill inte bli detta utan bara ett exempel). ?Problemet? är väl att jag är bra på allt. Låter lite kaxigt och drygt men så är det, har alltid fått beröm på mina arbetsplatser och känner att jag klarar av det mesta.

• Anonym (myself)
    Elsa891 skrev 2020-08-26 10:44:14 följande:

Jag vill helst jobba dagtid (06-18) och vardagar. Vill inte ha ett jobb där jag är helt ensam utan gärna lite folk runt omkring mig. INTE sitta inne på ett kontor hela dagarna. Det får gärna vara en liten mix av stillasittande och mer aktivt. Tex. En lärare som dels måste planera lektioner, rätta mm. MEN också få vara lite mer aktiv och social när man håller i lektioner (obs vill inte bli detta utan bara ett exempel). ?Problemet? är väl att jag är bra på allt. Låter lite kaxigt och drygt men så är det, har alltid fått beröm på mina arbetsplatser och känner att jag klarar av det mesta.

Jag förstår dig - också varit bra på allt. Men vad gillar du mest? T ex jag föredrar naturvetenskap och avskyr historia och fysik, haha.
    Varför tror du inte att du kan jobba med ekonomi/HR? Säljare - nåt för dig?
    Jag personligen jobbar med just ekonomi/HR men i mina dagar övervägt läkarlinjen, psykologlinjen, inköpare, virusolog/mikrobiolog, hehe. Nåt av det som lockar dig?
    Min kollega som jobbat med ekonomi ett tag blev utbränt och bestämde sig för att prova som barnskötare på förskolan - då hittade hon sitt, det var det bästa hon nånsin gjort.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (myself) skrev 2020-08-26 10:52:39 följande:
    Jag förstår dig - också varit bra på allt. Men vad gillar du mest? T ex jag föredrar naturvetenskap och avskyr historia och fysik, haha.
    Varför tror du inte att du kan jobba med ekonomi/HR? Säljare - nåt för dig?
    Jag personligen jobbar med just ekonomi/HR men i mina dagar övervägt läkarlinjen, psykologlinjen, inköpare, virusolog/mikrobiolog, hehe. Nåt av det som lockar dig?
    Min kollega som jobbat med ekonomi ett tag blev utbränt och bestämde sig för att prova som barnskötare på förskolan - då hittade hon sitt, det var det bästa hon nånsin gjort.
    Haha vad kul, det gör jag också.
    Älskar personal/HR-området då det innebär både analyser av olika slag samt handfast och praktiskt arbete med att skapa strukturer, mallar, utbilda och stötta chefer i deras uppdrag samt rena personalärenden som måste hanteras.
    Älskar är ett starkt ord kanske men nästan så att jag älskar mitt jobb....

Och det fiffiga som jag vill lägga till är att oavsett vad man utbildar sig till så finns det väldigt många arbetsplatser /miljöer att jobba i.

HR-personer tex behövs ju inom industri, på kommuner, på myndigheter, inom sjukvård, inom kriminalvård, på privata bolag, på bolag med verksamheter i andra länder, på försäkringsbolag mm. Så om jag skulle tröttna på det jobb jag har idag kan jag ta min kompetens och använda den i en helt annan bransch. Där jag också tvingas lära mig nya kollektivavtal, nya förordningar som behöver appliceras på deras verksamhet som jag kanske inte alls berörs av idag.

Likadant är det om du blir ekonom. Det är skillnad på stora och små bolag, på olika branscher.

Eller för all del läraryrket, där tänker jag mig att det skiftar massor i miljö och stämning kollegor emellan bara du byter från en skola till en annan. 

Jag är också bra på mycket men i detta så trivs jag verkligen. Har testat ett antal andra branscher också men jag blir nog kvar inom detta område. Det finns massor att bygga på med också om man är extra intresserad av ett visst ämne.
  • Elsa891

Jag tycker inte om fysik, kemi, historia. Mina favoritämnen var matte, biologi och idrott. Jag har tidigare jobbat på en förskola som jag älskade men efter att ha vart på andra förskolor så insåg jag väl att det var mer kollegorna jag tyckte om, inte så mycket själva yrket. Plus att det inte känns som jag kan utvecklas så mycket. Är livrädd över att utbilda sig till ett specifikt yrke och sen tröttna på det...

• BuoBä

Byggingenjör kanske? Jag känner två med lite olika inriktning. De sitter ibland inne på kontoret och planerar, förbereder upphandlingar mm, och ibland är de ute på byggen.

Byggingenjör kanske? Jag känner två med lite olika inriktning. De sitter ibland inne på kontoret och planerar, förbereder upphandlingar mm, och ibland är de ute på byggen.

Jag vet också en kemist som jobbar på kommunen och åker ut och tar prover i brunnar mm. Det låter också varierat. Kanske inte så socialt om man jobbar i en mindre kommun dock...
  • BuoBä

Det finns en sajt som heter framtid.se. Där kan man söka upp olika yrken och sen klicka sig vidare till närliggande yrken. Det står lite kort vad man gör och vilken utbildning som krävs/rekommenderas. Där kan du hitta lite mer nischade yrken än bara "ekonom" eller "lärare" (även om det kan vara samma utbildning som leder till många yrken).

• Anonym (Fler saker att tänka på)

Eftersom du har turen att vara bra på allt så kan du välja utifrån vad du gillar och hur du vill leva ditt liv.

Här är några fler frågor du kan orientera dig med:

Viktigt/tryggt att det är lätt att få och byta jobb? (bristyrken)

Storstad/ landsbygd eller inte låst? (vissa ingenjörsyrken låser dig till storstad ex, lantbruk på landet och lärare finns i hela landet)

Vill du lätt kunna göra karriär?

Vill du ha en bred utbildning som möjliggör många slags jobb eller nischad?

Svar på tråden Hur vet man vad man vill jobba med?