• Anonym (MissMy)

    Tagit slut med en narcissist som nu börjar höra av sig

    Jag har haft ett förhållande där jag haft starka känslor men inte riktigt mått bra eller varit så där lycklig som jag borde vara. För några dagar sen gjorde han slut utan ett ord. Han bara tog bort vårt förhållande och blockade mig sen när jag försökte få en förklaring. Först var jag chockad såklart och ville ha svar men efter en del prat med vänner insåg jag att han är ju narcissist och plötsligt förstår jag varför hela vårt förhållande har varit på hans villkor. Vi har setts bara när det passat han, han har ställt in saker han lovat/planerat (ca 1 gång i veckan), fått mej att må dåligt och få dåligt samvete när det är han som gjort fel. Nu har han börjat skicka sms och jag ignorerar det såklart. Men som vanligt vet han vilka knappar han ska trycka på för att få mej att må dåligt och känna skuld. Jag älskar honom men vill inte ha honom tillbaka. Jag vill bara komma över honom och må bra igen. Hur ska jag göra för att han ska tröttna? Ska jag fortsätta ignorera? Blir det värre om jag blockerar honom på alla sätt? 

  • Svar på tråden Tagit slut med en narcissist som nu börjar höra av sig
  • Anonym (Anonym)

    Det blir så klart BÄTTRE om du blockerar honom, för då får du ju inga meddelanden!

  • Anonym (MissMy)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-08-26 21:59:07 följande:
    Det blir så klart BÄTTRE om du blockerar honom, för då får du ju inga meddelanden!
    Ja den biten blir såklart bättre men frågan är om han då blir värre och hittar andra sätt att få kontakt eller sätt att hämnas? 
  • Anonym (Access denied)

    Oroa dig inte! 
    Svara inte även fast det kliar i fingrarna att ge svar på tal. Han kommer försöka med alla medel, som du skriver, han vet vilka knappar han ska trycka på.

    Om du svarar ger du precis vad han vill ha, din uppmärksamhet och energi. Det är det narcissister lever av.

    Nu har du sluppit undan en oschysst typ och kan gå vidare mot glädje och äkta, ärlig kärlek när/om du känner för det Glad

    Om han börjar stalka dig/hämnas etc, anmäl helt lugnt till polisen. Du ska kunna känna dig trygg och inte förföljd.

    Håll dig stark och backa inte, blocka hans nummer och alla andra sätt han kan kontakta dig. Dyker han upp hos dig, ring polisen, det tar nog skruv ;).

    Önskar dig lycka till i ditt nya, glada liv Solig

  • MRAKas
    Anonym (MissMy) skrev 2020-08-26 22:09:12 följande:
    Ja den biten blir såklart bättre men frågan är om han då blir värre och hittar andra sätt att få kontakt eller sätt att hämnas? 
    Om du uttryckligen säger åt människan att du inte vill ha med han att göra o efter det blockerar telefon, sms, sociala medier o andra kontaktvägar så är det ju solklart trakasserier om han fortsätter hitta nya sätt att kontakta dig på?

    Blockera allt du kommer på, dokumentera alla försök till kontakt efter det och anmäl, för att sätta ner foten o markera.
  • Anonym (MissMy)
    Anonym (Access denied) skrev 2020-08-26 22:32:57 följande:
    Oroa dig inte! 
    Svara inte även fast det kliar i fingrarna att ge svar på tal. Han kommer försöka med alla medel, som du skriver, han vet vilka knappar han ska trycka på.

    Om du svarar ger du precis vad han vill ha, din uppmärksamhet och energi. Det är det narcissister lever av.

    Nu har du sluppit undan en oschysst typ och kan gå vidare mot glädje och äkta, ärlig kärlek när/om du känner för det Glad

    Om han börjar stalka dig/hämnas etc, anmäl helt lugnt till polisen. Du ska kunna känna dig trygg och inte förföljd.

    Håll dig stark och backa inte, blocka hans nummer och alla andra sätt han kan kontakta dig. Dyker han upp hos dig, ring polisen, det tar nog skruv ;).

    Önskar dig lycka till i ditt nya, glada liv Solig
    Tack! Svara gör jag absolut inte för det vet jag bara triggar igång och jag vet att han vill ha en reaktion och vara den som har makten. Förr skulle jag ha gjort det men inte nu, lite har jag lärt mej genom åren. Just därför vill jag inte ha han tillbaka även fast jag älskar honom. Eller jag älskar den jag trodde han var och inte han. Jag vet mycket väl att han inte känner samma, han kan inte älska någon annan än sig själv. Tack, mitt nya liv kommer att bli riktigt bra bara jag får läka mina sår och bli hel igen :) 
  • Anonym (Tomas)

    Tänk på följande: Om du vill känna äkta närhet, uppleva dig som sedd och bekräftad, kunna känna tillit, slippa drama, finns det inga andra alternativ än att hålla sig väldigt långt borta från honom. Om det inte är praktiskt möjligt, så blotta aldrig dina känslor eller öppna upp i förtroende, eftersom det kommer att användas emot dig. Iaktta en lugn och saklig hållning (även om du känner motsatsen på insidan).

    Ditt starkaste vapen mot honom, är kunskapen om dessa personligheter och uppbyggandet av ditt självförtroende/självkänsla.

  • Anonym (Access denied)
    Anonym (MissMy) skrev 2020-08-26 22:38:31 följande:
    Tack! Svara gör jag absolut inte för det vet jag bara triggar igång och jag vet att han vill ha en reaktion och vara den som har makten. Förr skulle jag ha gjort det men inte nu, lite har jag lärt mej genom åren. Just därför vill jag inte ha han tillbaka även fast jag älskar honom. Eller jag älskar den jag trodde han var och inte han. Jag vet mycket väl att han inte känner samma, han kan inte älska någon annan än sig själv. Tack, mitt nya liv kommer att bli riktigt bra bara jag får läka mina sår och bli hel igen :) 
    Starkt jobbat Glad Skål
    Allt gott till dig <3
  • Anonym (MissMy)
    MRAKas skrev 2020-08-26 22:36:35 följande:
    Om du uttryckligen säger åt människan att du inte vill ha med han att göra o efter det blockerar telefon, sms, sociala medier o andra kontaktvägar så är det ju solklart trakasserier om han fortsätter hitta nya sätt att kontakta dig på?

    Blockera allt du kommer på, dokumentera alla försök till kontakt efter det och anmäl, för att sätta ner foten o markera.
    Jo jag vet men det är inte helt enkelt eftersom vi när som helst kan stöta på varandra i dagliga livet :/ Jag vill inte göra honom mer arg än han redan är, Jag vill bara att han ska tappa intresset för mej så jag får vara i fred. 
  • Anonym (MissMy)
    Anonym (Tomas) skrev 2020-08-26 22:41:28 följande:
    Tänk på följande: Om du vill känna äkta närhet, uppleva dig som sedd och bekräftad, kunna känna tillit, slippa drama, finns det inga andra alternativ än att hålla sig väldigt långt borta från honom. Om det inte är praktiskt möjligt, så blotta aldrig dina känslor eller öppna upp i förtroende, eftersom det kommer att användas emot dig. Iaktta en lugn och saklig hållning (även om du känner motsatsen på insidan).

    Ditt starkaste vapen mot honom, är kunskapen om dessa personligheter och uppbyggandet av ditt självförtroende/självkänsla.
    Du har helt rätt och därför har jag själv funderat på att lämna ett tag men behövde samla mina tankar innan jag tog steget. Förmodligen kände han det på sig och därför bröt han så plötsligt och omoget när han märkte att jag inte reagerade som han ville. Jag vet att han nu kommer att spela på allt han kan för att få mej att må dåligt, spela på att han saknar mej så osv... Jag kommer absolut inte visa att jag vacklar mellan varven. Förmodligen därför jag startade den här tråden, för att få lite styrka och få ur mej lite så jag orkar stå emot. Jag har läst massor om narcissister senaste dagarna och det stämmer klockrent med honom. Tyvärr finns det en stor risk att jag kan möta honom vilken dag som helst och det går inte att helt undvika honom. Jag ska försöka men vi bor nära så det finns inte några garantier. 
  • Anonym (Tomas)
    Anonym (MissMy) skrev 2020-08-26 22:58:49 följande:

    Du har helt rätt och därför har jag själv funderat på att lämna ett tag men behövde samla mina tankar innan jag tog steget. Förmodligen kände han det på sig och därför bröt han så plötsligt och omoget när han märkte att jag inte reagerade som han ville. Jag vet att han nu kommer att spela på allt han kan för att få mej att må dåligt, spela på att han saknar mej så osv... Jag kommer absolut inte visa att jag vacklar mellan varven. Förmodligen därför jag startade den här tråden, för att få lite styrka och få ur mej lite så jag orkar stå emot. Jag har läst massor om narcissister senaste dagarna och det stämmer klockrent med honom. Tyvärr finns det en stor risk att jag kan möta honom vilken dag som helst och det går inte att helt undvika honom. Jag ska försöka men vi bor nära så det finns inte några garantier. 


    Han kommer förmodligen göra allt i sin makt för att du ska ta på dig skulden och du kommer aldrig vinna eftersom i slutändan kommer det ändå vara ditt fel. Stärk din självkänsla och tro på dig själv.

    Jag önskar dig all lycka och hoppas att du står på dig.
  • Anonym (MissMy)

    Nu är han blockad på alla sätt från att ta kontakt via nätet eller telefon. Jag har också tagit bort alla hans släktingar jag hade som vänner. Återstår att se om jag får vara i fred nu. Tyvärr kommer det nog att göra honom arg och han kommer säkert att sprida ut en massa skitsnack nu :/

  • Anonym (Access denied)
    Anonym (MissMy) skrev 2020-08-27 02:00:38 följande:

    Nu är han blockad på alla sätt från att ta kontakt via nätet eller telefon. Jag har också tagit bort alla hans släktingar jag hade som vänner. Återstår att se om jag får vara i fred nu. Tyvärr kommer det nog att göra honom arg och han kommer säkert att sprida ut en massa skitsnack nu :/


    Bra gjort :)!

    Ignorera om han sprider skit, de gör tyvärr så. Precis som "Tomas" ovan skriver så vill han få det till att allt är ditt fel. Han tröttnar förhoppningsvis efter ett tag.
    Ifall någon du känner frågar nåt kan du bemöta det då i så fall. Det finns nog flera som vet hur han är ändå och inte lyssnar. Om inte så är de ju ändå inte dina vänner?
    Sprider han lögner om din karaktär eller något du gjort så det påverkar ditt liv allvarligt och du vet han ligger bakom/har bevis kan du anmäla honom för ärekränkning/förtal, det lugnar nog ner honom...

    När han inte får något alls från dig kommer han nog lämna dig ifred tillslut :).
  • Anonym (Anonym)

    Bra att du blockerar honom TS! Du ska inte gå omkring och ha kontakt med en sån där bara för att du är rädd för honom! Om han trakasserar dig irl, ta fram telefonen och börja filma, säg tydligt åt honom att lämna dig ifred och ring polisen. Det finns en 112-app där man bara trycker på en knapp typ så ringer man till dem, plus att de ser var man befinner sig med gps.

  • Anonym (MissMy)

    Tack alla. Jag vet att han kommer att ljuga, utmåla sig själv som offer, att jag är psykiskt sjuk och behandlat honom så illa, att jag är egoistisk osv. Dvs att jag är den som är skyldig till allt han själv har gjort. I hans hjärna kanske det är så, jag vet inte hur han tänker för han tänker uppenbarligen inte som jag gör eller som någon annan med ett hjärta och empati. Han är tack och lov inte värsta typen av narcissist så jag är inte rädd att han fysiskt ska göra mig illa men psykiskt kommer han att försöka. Jag har vänner, bekanta, vänners partners som står på min sida och som vet hur han är. Där har vi en skillnad till mellan oss, jag har kanske få vänner men de är äkta och finns där i vått och torrt. Han har väldigt många ytliga bekanta men inte en enda riktigt nära vän. 

  • Anonym (Stina)

    Du kommer må mycket bättre, känna dig starkare och låta bli att gå tillbaka till honom om du slutar se det hela så oerhört dramatiskt. Du har varit ihop med en kille som varit ego. Du har inte riktigt stått upp för dig själv. Nu är det slut och det känns chockartat.

    DET är vad som hänt. Du kan inte veta att han är narcissist (jaja allt stämmer när du analyserar alla hans dåliga sidor men grejen är att allt stämmer alltid på den som dumpar - man ser inte objektivt på dumpades när man har när man har kärlekssorg). Släpp den biten. Helt.

    Kvar är då ett tråkigt slut på en inte jättebra relation. Där har vi alla varit någon gång. Det är inte farligt. Jobbigt ja, men inte skadligt.

    Om du istället hänger sig fast vid tanken att han är farlig och du måste låta bli att göra honom arg gör du honom enormt mycket mer viktig är vad han är. Du gör dig själv helt hjälplös och svag - som om du inte KAN bryta helt, som om du är helt psykiskt nedbruten. Det är du inte. Du är ledsen och sårad. De känslorna går över. Du kommer hitta nån bättre. Gör som alla andra och skriv att han är en jävla typ och att han inte ska kontakta dig mer. Det är allt du ska göra. Följ inte alla galningars råd i denna tråd. På familjeliv har ALLA varit ihop med en ?äkta narcissist? och ALLA har fått svår PTSD osv osv.

    Var inte som dem, utan var stark, kämpa på, och gör dig inte till ett menlöst offer för det är han inte värd.

  • Anonym (MissMy)
    Anonym (Stina) skrev 2020-08-27 16:23:48 följande:
    Du kommer må mycket bättre, känna dig starkare och låta bli att gå tillbaka till honom om du slutar se det hela så oerhört dramatiskt. Du har varit ihop med en kille som varit ego. Du har inte riktigt stått upp för dig själv. Nu är det slut och det känns chockartat.

    DET är vad som hänt. Du kan inte veta att han är narcissist (jaja allt stämmer när du analyserar alla hans dåliga sidor men grejen är att allt stämmer alltid på den som dumpar - man ser inte objektivt på dumpades när man har när man har kärlekssorg). Släpp den biten. Helt.

    Kvar är då ett tråkigt slut på en inte jättebra relation. Där har vi alla varit någon gång. Det är inte farligt. Jobbigt ja, men inte skadligt.

    Om du istället hänger sig fast vid tanken att han är farlig och du måste låta bli att göra honom arg gör du honom enormt mycket mer viktig är vad han är. Du gör dig själv helt hjälplös och svag - som om du inte KAN bryta helt, som om du är helt psykiskt nedbruten. Det är du inte. Du är ledsen och sårad. De känslorna går över. Du kommer hitta nån bättre. Gör som alla andra och skriv att han är en jävla typ och att han inte ska kontakta dig mer. Det är allt du ska göra. Följ inte alla galningars råd i denna tråd. På familjeliv har ALLA varit ihop med en äkta narcissist och ALLA har fått svår PTSD osv osv.

    Var inte som dem, utan var stark, kämpa på, och gör dig inte till ett menlöst offer för det är han inte värd.
    Jag läser vad du skriver och jag är inget offer. Tvärtom är jag stark och klarar av det mesta. Men jag har ett stort hjärta och vill tyvärr se det goda i människor och ge alla en chans (eller tja för många chanser). Ja, denna killen har helt klart narcissistiska drag och jag var inte den första som väckte den tanken. Jag tänker inte släppa den biten, just att jag vet det gör att han inte kommer att få chansen att komma smygande in i mitt liv igen. Jag ser klart och tydligt på hela vårt förhållande och alla delar av det och inser att allt var en enda stor lögn. Det här var inte första gången vi var tillsammans. Vi var det en gång tidigare och i från varandra rätt länge men sen lyckades han komma smygandes tillbaka. Det här kommer inte att ge mej ptsd, så långt hann det inte gå tack och lov. Dock har det gjort mej lite klokare och jag har lärt mig mycket om mig själv. 
  • Anonym (Tomas)
    Anonym (MissMy) skrev 2020-08-28 21:51:23 följande:

    Jag läser vad du skriver och jag är inget offer. Tvärtom är jag stark och klarar av det mesta. Men jag har ett stort hjärta och vill tyvärr se det goda i människor och ge alla en chans (eller tja för många chanser). Ja, denna killen har helt klart narcissistiska drag och jag var inte den första som väckte den tanken. Jag tänker inte släppa den biten, just att jag vet det gör att han inte kommer att få chansen att komma smygande in i mitt liv igen. Jag ser klart och tydligt på hela vårt förhållande och alla delar av det och inser att allt var en enda stor lögn. Det här var inte första gången vi var tillsammans. Vi var det en gång tidigare och i från varandra rätt länge men sen lyckades han komma smygandes tillbaka. Det här kommer inte att ge mej ptsd, så långt hann det inte gå tack och lov. Dock har det gjort mej lite klokare och jag har lärt mig mycket om mig själv. 


    Vad bra att du har insätt allt till slut. Man lär sig av sina misstag :)

    Hoppas du träffar någon som värdesätter den du är och ger dig den kärleken du är värd.

    I fortsättning gå på magkänslan den stämmer oftast, känns det fel från början så brukar det stämma.

    Själv är jag en ganska bra människokännare och det har alltid stämt.

    Självklart ska man ha ett stort hjärta som du säger men att gå in med den inställning i ett förhållande att man ger alla en chans. Kan tyvärr inte med dig där, för känns det fel från början så är det inte rätt och då hjälper det inte att ge någon chansen... Tyvärr.
  • Anonym (Access denied)

    Hej igen :)

    Detta är ovidkommande men tänkte ifall du vill få dig ett garv: När man klickar på denna tråd och tittar i sökmotorn så försvinner prickarna över ö:t i "höra" i rubriken. Så meningen blir lite kul, hehe.

    Ha det gott Glad

  • Connys Värld
    Anonym (MissMy) skrev 2020-08-28 21:51:23 följande:
    Ja, denna killen har helt klart narcissistiska drag och jag var inte den första som väckte den tanken.
    Eftersom du också har det, så ser jag inte problemet.
Svar på tråden Tagit slut med en narcissist som nu börjar höra av sig