• Siass

    Hur viktigt är morgonurinen egentligen?

    Hej,

    Lite som rubriken lyder, hur stor skillnad gör det egentligen om man använder gravititestest i morgonurin eller inte. Era erfarenheter? Jag bör få min mens imorgon eller övermorgon, testade nu på em med clearblue digital med veckoindikatpr som ska kunna användas fyra dagar innan förväntad mens. I instruktionen står det att resultat en dag innan mens är 98 % säkert och 2 dagar innan 97 % säkert. Står även att om man testar innan dag för förväntad mens ska man ta i morgonurin vilket jag alltaå inte gjorde och fick "ej gravid". Hur många procentenheter skillnad kan det påverka tillförlitligheten i resultatet genom att inte testa i morgonurin dessa dagar? Jag går och hoppas på att det ska finnas någon chans att jag är gravid ändå

  • Svar på tråden Hur viktigt är morgonurinen egentligen?
  • greeneyes

    Hej! Det viktigaste är att urinet är koncentrerat, och det är ju vanligtvis mest koncentrerat på morgonen. Speciellt så tidigt kan det innebära hela skillnaden.


    2007 & 2013
  • Siass
    greeneyes skrev 2020-08-27 16:24:28 följande:

    Hej! Det viktigaste är att urinet är koncentrerat, och det är ju vanligtvis mest koncentrerat på morgonen. Speciellt så tidigt kan det innebära hela skillnaden.


    Ok, så du tänker att det behöver inte vara helt kört för mig denna månad ännu?
  • greeneyes
    Siass skrev 2020-08-27 16:29:06 följande:

    Ok, så du tänker att det behöver inte vara helt kört för mig denna månad ännu?


    Absolut inte kört än!! :)
    2007 & 2013
  • Siass
    greeneyes skrev 2020-08-27 16:34:41 följande:

    Absolut inte kört än!! :)


    Hoppas, hoppas ????
  • Anonym (Tips från coachen)

    Om du håller dig ca åtta timmar så bör det bli lika koncentrerat som morgonurin.

  • Siass
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-08-27 17:57:54 följande:

    Om du håller dig ca åtta timmar så bör det bli lika koncentrerat som morgonurin.


    Tack för tips! Dagtid sker det dock aldrig, för liten blåsa????
  • greeneyes
    Siass skrev 2020-08-27 18:23:35 följande:

    Tack för tips! Dagtid sker det dock aldrig, för liten blåsa????


    Då är det inte konstigt att du fick negativt, även om du skulle vara gravid. Bättre att endast testa med morgonurin isf :)
    2007 & 2013
  • HeidiHR

    Jag har vid samtliga mina graviditeter tagit test lite hur som, dvs inte morgonurin, och fått positivt resultat då jag varit gravid. Senast hade jag hållit mig ca två h och fick tveklöst plus. Kanske ska tilläggas att jag testat efter att ha passerat bim med åtminstone ett par dagar.

  • greeneyes
    HeidiHR skrev 2020-08-27 19:17:17 följande:

    Jag har vid samtliga mina graviditeter tagit test lite hur som, dvs inte morgonurin, och fått positivt resultat då jag varit gravid. Senast hade jag hållit mig ca två h och fick tveklöst plus. Kanske ska tilläggas att jag testat efter att ha passerat bim med åtminstone ett par dagar.


    Ja, men som TS att få negativt på eftermiddagsurin BIM-2 är inte konstigt, även om man skulle vara gravid. (Dessutom kan ju äl varit några dagar senare än TS trott etc).
    2007 & 2013
  • Siass
    greeneyes skrev 2020-08-27 19:10:20 följande:

    Då är det inte konstigt att du fick negativt, även om du skulle vara gravid. Bättre att endast testa med morgonurin isf :)


    Ska göra det imorgon ???? det är ju olidligt detta när man väl bestämt sig för att försöka få barn....
  • Jag är bara jag

    Överlag brukar man säga att testar man några dagar före BIM och tills en dag efter max så bör man ta med morronkisset. Sen ska det kvitta för då är hcg så högt så det ger utslag hela dagen.

    Kört är det f.ö inte förrän mensen kommit. Glad

  • Siass
    Jag är bara jag skrev 2020-08-27 21:45:16 följande:

    Överlag brukar man säga att testar man några dagar före BIM och tills en dag efter max så bör man ta med morronkisset. Sen ska det kvitta för då är hcg så högt så det ger utslag hela dagen.

    Kört är det f.ö inte förrän mensen kommit.


    Tack för input:)
  • Daphodil

    Jag tycker att det talar emot graviditet att få negativt test BIM-1, oavsett tid på dygnet. Men hoppas givetvis att jag har fel.

  • Siass
    Daphodil skrev 2020-08-27 23:08:39 följande:

    Jag tycker att det talar emot graviditet att få negativt test BIM-1, oavsett tid på dygnet. Men hoppas givetvis att jag har fel.


    Jo, det är ju lite den känslan jag har. Tog ett test nu på morgon som var negativt. Ett test som rekommenderas tas från dag för förväntad mens. Min cykel kan variera i antal dagar. Men förra månaden började jag med äl tester samt även denna månad och jag har förstått det som att fasen mellan äl och nästa mens alltid är i stort sett lika lång. Och isf bör jag få mens idag. Men har alltid mensvärk dagen innan och detta har jag inte fått ännu. Och nu är min cykel i det längsta laget gällande antal dagar. Hmmm...tålamod är svårt:)
  • Anonym (Ålder)
    Siass skrev 2020-08-29 09:52:57 följande:

    Fortfarande negativt, Fortfarande ingen mens. Cd 35.:(


    Stämmer det att du är 55 år? För då kanske din mens inte dykt upp av andra anledningar
  • Siass
    Anonym (Ålder) skrev 2020-09-11 10:42:42 följande:

    Stämmer det att du är 55 år? För då kanske din mens inte dykt upp av andra anledningar


    :) stämmer inte att jag är 55 år, 35 är jag. Men ser att det står 55 i profilen.
Svar på tråden Hur viktigt är morgonurinen egentligen?