• pandicorn

    1,5h inskolning förskola för 18 månaders

    Hej,

    Jag behöver lite tips från er pedagoger och mer erfarna förändrar på familjeliv. I onsdags började inskolningen för vår 18-månaders. Pappan var med under hela tiden. Idag (alltså dag 2) var det dags för lillen att vara själv på förskolan kl 9-15. Pedagogerna sa till pappan att han skulle hämta runt kl 14 när barnen var ute på gården, vilket de inte var förrän kl 15. Så han fick sitta på em parkbänk utanför. Vi föräldrar får inte gå in i lokalen utan för vänta utanför p.g.a den rådande pandemin. Exempelvis så är vårt barn är blöjfri sen 2 månader och vi får inte följa med och sitta på toaletten tillsammans med henne. Ingenting innan för dörrarna. Vi är nöjda med personalen men känner inte att denna inskolningsmetod är bra. Barnet grät såklart när vi lämna henne och när såg henne vid upphämtning var hon jätteledsen men lugnade sig när nog fick syn på oss. Personalen sa att hon varit ledsen vid sovstunden.

    Efter denna korta inskolning kan ju barnet knappast hunnit knyta an till pedagogerna? Jag känner dessutom ingen tilltro till att pedagogerna ringer om hon är ledsen. Den enda erfarenhet av inskolning jag har är av hunddagis och då var den tre dagar (alltså längre än för barnet). Är jag överbeskyddande eller är det så här? Vad ska man göra i denna situation?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-27 22:41
    Första dagen var tiden 9:30-11:00

  • Svar på tråden 1,5h inskolning förskola för 18 månaders
  • syntharen

    Nej nej nej, det där hade jag aldrig gått med på! Jag ska själv skola in min 19-månaders på måndag och vi ska vara med hela veckan, dag 4 och 5 ska vi gå i väg om hon är redo. Vi har inte fått nån info om vi inte får vara i lokalerna under inskolning så jag utgår från att det är så det ska gå till. Vi har storebror på samma förskola och där får vi inte gå in när vi ska hämta. Men under inskolning måste ju föräldrarna vara med, det går ju att hålla avstånd till personalen ändå. Och man går ju inte dit om nån känner sig sjuk. Så jag skulle kontakta rektorn och säga att det inte är lämpligt att lämna sitt barn efter en sån kort inskolning. Inga barnpsykologer skulle säga att det är en bra metod för inskolning.

  • närkommertrean

    Det låter kort med bara en dag på några timmar. Jag har precis skolat in mitt tredje barn och där kör de på tre dagars inskolning. När de två första barnen skolades in gick de från kl 10 fram till lunch första dagen. Då var vi inne så barnen fick bekanta sig med innemiljön tillsammans med sin förälder. Andra dagen gick de kl 9 till efter vilan och då var vi föräldrar med både på lunchen och la barnen när de skulle sova. Tredje dagen gick de kl 9 till efter mellis och då var föräldern också med hela dagen. De två dagarna direkt efter inskolningen gick de kl 9-15 själva men en förälder skulle finnas i närheten om det skulle bli något problem så vi kunde komma snabbt. Veckan därpå rekommenderade personalen oss att fortsätta ha 9-15 och att någon av oss fanns hyfsat nära om det skulle vara nåt. Vi behövde aldrig komma någon utav dagarna utan det gick hur bra som helst från att vi lämnade barnen första gången. De var 14 månader respektive 2 år när de skolades in.

    Nu med tredje barnet (14 månader) är det lite annorlunda pga corona. Bortsett från under inskolningen får vi föräldrar bara vara i hallen där barnen har sina hyllor. Just vid inskolningen har vi fått vara med under lunchen, som de äter inne, men vi har inte fått vara med mer inomhus. Han har gått från kl 9 till efter lunch alla tre dagar och då har jag varit med hela tiden. De har samlats ute och sedan gått till olika parker/grönområden på fm. Sen har de gått tillbaka till förskolan för att äta lunch och efter lunchen har vi gått hem och så har sonen sovit hemma. Det gick jättebra när jag var med, han sökte sig bort från mig och tog kontakt både med pedagogerna och andra barn.

    Igår och idag var/är tanken att han ska gå kl 9 till efter mellis (kl 14.30-15 ca). Igår när jag lämnade första gången gick det bättre än förväntat. Han var lite ledsen precis när vi sa hej då men det gick över innan jag ens var utom synhåll. Sen gick det bra fram till vilan. Han kom aldrig till ro och började skrika och gråta tillslut och då ringde de mig så jag fick hämta. Jag var beredd på att det skulle bli så eftersom han är svår att få att somna på dagen även hemma och där var allt nytt. Vi gör ett nytt försök idag! Fördelen för oss är att även om han inte har gått på förskolan tidigare så är inte pedagogerna nya för honom eftersom han har träffat dem nästan varje dag hela sitt liv när vi har lämnat och hämtat storebror. Vi föräldrar känner oss även lugna och trygga med att lämna honom där eftersom vi har varit supernöjda enda sedan vårt äldsta barn började där för sex år sedan. Men jag märker skillnad nu med tredje barnet som inte har fått samma sociala träning som hans bröder fått i samma ålder pga corona. Han har t ex aldrig haft barnvakt ens en liten stund eftersom de som brukar hjälpa oss med det är i riskgrupp så de har vi bara träffat ute lite då och då och på avstånd.

  • pandicorn

    Tack för svar! Idag gick lämningen sådär pappan fick stanna 40 min och trösta. Hon undviker pedagogen som hon fick första dagarna. Idag fick hon en annan pedagog som stöttade henne. Hon fick också ha sitt gosedjur som hon kramat och burit runt hela dagen. Jag känner mig så nybörjare på det här. Vad skriver jag till rektorn? Om nu pedagogerna tycker att det går ok, så känner jag mig så maktlös. Oavsett hur ledsen hon är så är allt ?normalt?. Jag ser bara mitt barn som gråter och funderar på vilken pedagogik som förespråkar det här...

  • 170909

    Det där låter helt befängt, jag hade inte varit nöjd och glad.
    Jag hade pratat med pedagogerna om det och frågat varför de inte trappar upp som väldigt många andra verkar göra. 
    Typ det är första barnet vi skolar in och mycket är nytt för oss föräldrar också men vi har vänner och syskon med barn som skolats in och då gjordes det på ett annat vis. Den här inskolningen verkar inte min dotter gilla, så därför undrar jag varför? vad är tanken? 
    Något sådant hade jag sagt, för att visa att jag är öppen för dialog. 

  • MRAKas

    Mitt första barn började "15tim tider" vid 1,5år
    Sen började båda mina barn, som då var 1,5 resp 3år vid en ny förskola pga flytt.

    Det som du beskriver låter helt vansinnigt, i min värld utgår förskolan från 2v inskolning i de fall barnets aldrig gått på förskola innan...
    Det börjar lite mysigt att föräldrarna tar med barnet till förskolan för att "hälsa på", bara för att barnet ska får en chans att bekanta sig med miljön. Man stannar kanske 1-2tim på sin höjd o föräldrarna lämnar aldrig barnets sida.
    Sen ökar man försiktigt därifrån, för att de sista dagarna (ja, fler än en) enbart sitta gömd i personalmatsalen som backup utifall barnet verkligen behöver tröst av föräldern.

    Att inskola ett barn på förskolan på 2 dagar saknar fullständigt barnperspektiv. Det låter som något som jobbats fram för att behaga stressade föräldrar som har panik tillbaks till jobbet pga pengabrist....

  • legomum

    Första gången man lämnar sitt barn ensamt på förskolan är en testomgång. Att barnet får vara där och leka under den "bästa timmen" på fm, att tiden utan föräldern är lustfylld och så friktionsfri som möjligt.
    Det är det som gör att nästa lämning fungerar bättre.
    Det är så man ska göra.
    Inte att man lämnar en 18 månaders hela dagen och tror att det ska fungera.

    klart som sjutton att ditt barn gråter, det är så han kan protestera.

    Så nej detta är inte ok. Tala med rektorn på en gång och kräv att inskolningen förändras. Inget annat är godtagbart.

Svar på tråden 1,5h inskolning förskola för 18 månaders