• Anonym (Aj)

HJÄLP EXTREM TANDVÄRK

Jag har en kindtand (tanden framför visdomstanden) där uppe som har trillat i sönder helt så jag tror att roten blottas och att den är infekterad och idag Gör det så sjukt jävla ont så jag håller på och bli knäpp!!! :?( ingenting hjälper! Har provat 1 ipren och 2 Alvedon, hjälper inte ett skit! Borstat noggrant, sköljt med munskölj men ingenting hjälper! :?( det värker och ?kniper? något fruktansvärt och känns upp i käken! Blir alldeles kallsvettig och illamående...

har inga pengar till att gå till tandläkaren heller och nu är det snart helg, hur fan ska jag kunna stå ut med detta!! Får inte ta på faktura heller... inga pengar och vet inte hur jag ska göra...

Finns det något jag kan göra mot denna hemska tandvärk??? Soc är inget alternativ då jag har jobb men har inte jobbat knappt dessa månaderna så har inga pengar över alls :?(

• Svar på tråden HJÄLP EXTREM TANDVÄRK
  • Anonym (Maratonmannen)

Ja, det låter akut och kan bli allvarligt. Kan du som ovanstående skriver, låna pengar av någon?

Var själv på folktandvården i veckan och de är inte omöjliga när det gäller att dela upp betalning om de vet man har kass ekonomi.
    Om du inte varit hos tandläkare på länge så ska du ha en pott, man får varje år 300 i allmänt tandvårdsbidrag. Så om du inte varit på ett par år så har du 600kr i potten nu. Tandläkarna ser det i deras system och kan om du vill dra av det på din räkning.
    Tar du bedövning så är det också dyrare men i ditt fall låter det som du kan komma behöva det, annars en rejäl sup innan ;)

Just nu är det coronatider och det är drop-in på folktandvården där jag bor, så ring på morgonen idag till din närmsta mottagning och förklara att du behöver en akut-tid.

Lycka till!

• Anonym (Ella)

Sist jag hade så i samma tand så var jag tvungen att dra ut den. Vet hur smärtsamt det är. Att dra ut tänder är inte lika dyrt som att laga och fixa. 

• Gnussen
    Anonym (Aj) skrev 2020-08-28 02:47:04 följande:

Jag har en kindtand (tanden framför visdomstanden) där uppe som har trillat i sönder helt så jag tror att roten blottas och att den är infekterad och idag Gör det så sjukt jävla ont så jag håller på och bli knäpp!!! :?( ingenting hjälper! Har provat 1 ipren och 2 Alvedon, hjälper inte ett skit! Borstat noggrant, sköljt med munskölj men ingenting hjälper! :?( det värker och ?kniper? något fruktansvärt och känns upp i käken! Blir alldeles kallsvettig och illamående...

har inga pengar till att gå till tandläkaren heller och nu är det snart helg, hur fan ska jag kunna stå ut med detta!! Får inte ta på faktura heller... inga pengar och vet inte hur jag ska göra...

Finns det något jag kan göra mot denna hemska tandvärk??? Soc är inget alternativ då jag har jobb men har inte jobbat knappt dessa månaderna så har inga pengar över alls :?(

Du måste väl ha en familj, vänner du kan låna av eftersom det är så akut?
  • Anonym (Aj)

Jo men alla har inte så mycket pengar... iallafall jag lyckades låna plus så hade jag 600kr i tandvårdsbidrag. Det dom gjorde var att döda nerverna i tanden och göra rent och sen fylla igen med något... dom sa att den kanske gick att rotfylla men de va inte säkert... skulle boka ny tid om Max 3-4mån... men nu till saken. Jag har fortfarande ont... inte lika som igår men de gör fortfarande ont och är jätteont i tanden och kan typ inte äta.. är det normalt? Hur långt efter kan de göra så ont? Borde inte den värken försvunnit nu efter att dom dödat nerverna :?(

• solros68

Vet inte om det är samma men när jag rotfyllde min tand så försvann inte smärtan med en gång utan tog nog 2-3 dgr innan det försvann.

• Pierott
    Anonym (Aj) skrev 2020-08-28 20:40:56 följande:

Jo men alla har inte så mycket pengar... iallafall jag lyckades låna plus så hade jag 600kr i tandvårdsbidrag. Det dom gjorde var att döda nerverna i tanden och göra rent och sen fylla igen med något... dom sa att den kanske gick att rotfylla men de va inte säkert... skulle boka ny tid om Max 3-4mån... men nu till saken. Jag har fortfarande ont... inte lika som igår men de gör fortfarande ont och är jätteont i tanden och kan typ inte äta.. är det normalt? Hur långt efter kan de göra så ont? Borde inte den värken försvunnit nu efter att dom dödat nerverna :?(

Jag hade ont länge efter ha gjort samma procedur innan dom rotfyllde. Jag väntade också till absolut sista sekund när jag inte längre stod ut (men för mig beror det på tandvårdsrädsla).

Det som hjälpte mig var att blöta en handduk i varmt vatten och lägga mot kinden. Funkade bättre än smärtstillande.
  • Anonym (op)

De brukar säga att smärtan ska gå bort så, men det brukar inte det för mig förrän de verkligen rensat ur all rot och satt permenent fyllning. Har ibland ont då med. Det kan ligga bakterier kvar ändå.
  • Anonym (Maratonmannen)

Om ingreppet gjordes idag så ge det lite tid. Fortsätter det kännas obehagligt får du kontakta dem åter då det kanske inte är perfekt gjort? Men se hur det läker i dagarna. 
  • Anonym (S)

Kunde dom inte skriva ut starkare smärtstillande? Jag fick morfinliknande preparat en ggn då jag hade ruskigt med problem. Det hjälper
  • Anonym (Maratonmannen)
    Anonym (S) skrev 2020-08-28 22:27:03 följande:
    Kunde dom inte skriva ut starkare smärtstillande? Jag fick morfinliknande preparat en ggn då jag hade ruskigt med problem. Det hjälper
    Ja precis, citodon eller nåt?
  • Anonym (Aj)

Tack för era svar! Får ge det lite tid och se om det blir bättre... just nu kan jag inte äta, det gör så ont och ömmar i tanden om jag råkar stöta emot när jag tuggar.

Ingreppet gjordes idag så det har snart gått 12h typ. Men smärtan är jätte jobbig och Ipren och Alvedon hjälper inte heller :( fick absolut ingen sömn inatt och är rädd för att det ska bli en likadan natt igen.

Smärtstillande sa dom inget om, på tandläkaren lät det som han var ganska säker på att smärtan skulle försvinna helt för han sa att dom skulle döda nerverna så smärtan försvinner. Men om den inte gör det då :( betala för ännu ett besök för samma sak igen Och de kanske inte blir bättre den gången heller känns ju inte så roligt :/

• Anonym (Maratonmannen)
    Anonym (Aj) skrev 2020-08-28 23:02:44 följande:

Tack för era svar! Får ge det lite tid och se om det blir bättre... just nu kan jag inte äta, det gör så ont och ömmar i tanden om jag råkar stöta emot när jag tuggar.

Ingreppet gjordes idag så det har snart gått 12h typ. Men smärtan är jätte jobbig och Ipren och Alvedon hjälper inte heller :( fick absolut ingen sömn inatt och är rädd för att det ska bli en likadan natt igen.

Smärtstillande sa dom inget om, på tandläkaren lät det som han var ganska säker på att smärtan skulle försvinna helt för han sa att dom skulle döda nerverna så smärtan försvinner. Men om den inte gör det då :( betala för ännu ett besök för samma sak igen Och de kanske inte blir bättre den gången heller känns ju inte så roligt :/

Usch, hoppas de gjort det rätt så du slipper en långkörare, det ska ju inte fortsätta göra ont i längden.
    Och du behöver ju sömn vilket underlättar läkning. Synd det är helg nu, känner du någon som har starkare preparat hemma?
    Om du fortsätter ha ont det känns fel så kan nackdelen med smärtstillande vara att de maskerar problemet så du kan ju hålla upp om några dagar och se ifall det är bättre?
  • Anonym (S)
    Anonym (Aj) skrev 2020-08-28 23:02:44 följande:

Nej dom skriver helst inte ut liknande citadon. Nör jag fick det kom jag tillbaka några timmar efter besöket gråtandes för att det gjorde så ont och pressade dem att skriva ut ngt. om jag vat du slulle jag åtminstone ringa dem och fråga om det är möjligt. Det kostar ju varje fall ingenting...
Svar på tråden HJÄLP EXTREM TANDVÄRK