• Anonym (maria)

    Hur gör man med kronisk snorighet nu?

    Hej

    Jag funderar över hur man ska göra nu med rekommendationerna att vara hemma minsta lilla. Mina döttrar(4 och 7) har ända sedan de började på förskolan varit kroniskt milt snoriga och hesa mellan typ september och mars. Det är normalt och vanligt har bvc sagt och att vi självklart inte kan hålla dem hemma i 7 månader. Emellanåt blir de sjuka på riktigt med förkylning/influensa eller så och då är de självklart hemma.  Varje år är det så här och det slår aldrig fel.
    Nu har yngsta börjat sin milda snorighet. Hon behöver inte snyta sig, men snörvlar lite och låter lite jazzig på rösten i vanlig ordning. Hur gör man i år? Vi kan inte hålla dem hemma i 7 månader, men man ska vara hemma vid minsta symptom? Dottern är inte sjuk, men har symptom ändå. 

    Input?

  • Svar på tråden Hur gör man med kronisk snorighet nu?
  • Anonym (Leo)

    Vad är det som ger dem symptomen? Allergi? (Mycket mögel i luften på hösten.)

    Som inte alls utbildad låter det som att de kan ha slemhinnor känsliga mot torr luft. Kanske värt att ha luftfuktare hemma?

  • Anonym (ta ett test?)

    Kanske läge att ta ett corona-test och påvisa att det inte är en pågående infektion det handlar om utan en kronisk snuva...?
    Har ni sedan testet kan ni ju visa det för personalen och meddela oroliga föräldrar om läget.

  • Anonym (Leo)

    Läste din text igen och i och med att det började när de började föris kanske de helt enkelt är förkylda hela vintrarna. Men känsliga slemhinnor kan ju ändå vara grundorsaken till att det blir så.

    Att skölja näsan blir en del hjälpta av.

  • Anonym (Kvinna)

    I min kommun så är man inte hemma om man har en konstaterad sjukdom som kan ge dessa symtom.
    Jag tex har kronisk bronkit så hej hosta.
    Då är inte jag hemma.

    Kan ni kanske få ett intyg?

  • Anonym (maria)
    Anonym (Leo) skrev 2020-08-28 08:48:48 följande:

    Vad är det som ger dem symptomen? Allergi? (Mycket mögel i luften på hösten.)

    Som inte alls utbildad låter det som att de kan ha slemhinnor känsliga mot torr luft. Kanske värt att ha luftfuktare hemma?


    Ingen aning. Vi har kollat upp massa saker, men hittar inget svar. Enligt bvc är det vanligt att yngre barn är så under vinterhalvåret och jag var själv likadan tills det gick bort när jag var runt 8-9. De är ju inte sjuka så vi oroar oss inte, det är mer hur man ska göra i år under dessa speciella omständigheter. 
  • Anonym (maria)
    Anonym (ta ett test?) skrev 2020-08-28 08:50:59 följande:

    Kanske läge att ta ett corona-test och påvisa att det inte är en pågående infektion det handlar om utan en kronisk snuva...?
    Har ni sedan testet kan ni ju visa det för personalen och meddela oroliga föräldrar om läget.


    Då skulle vi ju testa varje dag under typ sju månader och det funkar ju inte. De är inte sjuka när de är så här. Blir de mer förkylda/får feber eller så då är de sjuka och då hålls de såklart alltid hemma. 
  • Anonym (maria)
    Anonym (Leo) skrev 2020-08-28 08:51:31 följande:

    Läste din text igen och i och med att det började när de började föris kanske de helt enkelt är förkylda hela vintrarna. Men känsliga slemhinnor kan ju ändå vara grundorsaken till att det blir så.

    Att skölja näsan blir en del hjälpta av.


    Vi vet som sagt inte vad det är, men bvc säger att det är normalt och att de inte är sjuka. De verkar inte heller smitta då vi aldrig blivit smittade vid deras kroniska besvär och de har heller inte smittat kusinerna som ofta är här. Vi har kollat upp vad det kan bero på, men har inget svar. Det finns inte heller något som hjälper(har testat att skölja näsan, sprejer, ha allt parfymfritt, mediciner osv). 
  • Anonym (maria)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-08-28 08:51:46 följande:

    I min kommun så är man inte hemma om man har en konstaterad sjukdom som kan ge dessa symtom.
    Jag tex har kronisk bronkit så hej hosta.
    Då är inte jag hemma.

    Kan ni kanske få ett intyg?


    Här verkar det inte finnas några speciella riktlinjer. Jag har bvc teletid i eftermiddag och ska höra vad de säger i alla fall. Någon konstaterad sjukdom eller allergi har de inte. 
  • Anonym (Leo)
    Anonym (ta ett test?) skrev 2020-08-28 08:50:59 följande:

    Kanske läge att ta ett corona-test och påvisa att det inte är en pågående infektion det handlar om utan en kronisk snuva...?

    Har ni sedan testet kan ni ju visa det för personalen och meddela oroliga föräldrar om läget.


    Problemet är bara att även om det är en lindrig förkylning så kan de smitta barn som smittar sina föräldrar och så är det en massa andra som inte kan gå till jobb och skola. Att testa kostar i vissa regioner många hundralappar. Ska en familj med tre barn testa sig kostar det några tusen kronor. Det de måste bevisa är att det inte är smittsamt - tex allergi eller reaktion på torr luft. Eller nåt annat.

    Ett jäkla elände är vad det är. Fy vad jag längtar tills det här är över!
  • Anonym (ta ett test?)
    Anonym (maria) skrev 2020-08-28 08:55:35 följande:
    Då skulle vi ju testa varje dag under typ sju månader och det funkar ju inte. De är inte sjuka när de är så här. Blir de mer förkylda/får feber eller så då är de sjuka och då hålls de såklart alltid hemma. 
    Eller så testar ni en gång nu och meddelar pedagogerna att ni för säkerhetsskull har testat och som ni misstänkte är detta den vanliga snuvan hos era barn... 
    Man behöver ju inte testa på nytt om inte symptomen ändras eller förvärras.

    Eller som någon annan skrev ovan, om ni har det konstaterat av läkare är det vl bara att visa det intyget?
Svar på tråden Hur gör man med kronisk snorighet nu?