• Kenya

    Någon som har barn som är kompis med en som har dåligt inflytande på ens barn?

    OBS! Min avsikt är inte att trash talk'a dessa två flickor. De är inte onda, eller dåliga personer, jag är bara en orolig förälder).

    Min dotter som snart blir 15 år gammal är i princip bästa vän med en eller 2 tjejer (de är yngre än min dotter, 12 och 13 ) som jag upplever har dåligt inflytande. Jag har fått veta saker via min dotter om dessa 2 tjejer som också oroar mig. Jag vet inte hur jag ska säga detta till dessa två flickors föräldrar. Min dotter berättade att dessa tjejer dels har pojkvän (ingen fara så) men de hade suttit och pratat och plötsligt sagt att de skulle vilja prova på att ha sex med sina pojkvänner. Jag trodde att jag skulle sätta i halsen när jag hörde det här. Helt ärligt så har de här 2 flickorna på sätt och vis lite kaos inom sin familj. Flicka 1-s mamma beter sig själv som ett barn och kan slåss med sin dotter, kan även trycka ner henne med ord) medan pappan är bra, och flicka 2 har en mamma som är en missbrukare (men som hon inte får sova eller bo hos, bara umgänge) och pappan är ok. Pappan till flicka 2 var tidigare tsm med en kvinnan som precis som hennes bio mamma drack för mkt. Han lämnade henne efter många års förhållande, men träffade väldigt kort därefter en ny kvinna. Denna nya kvinna är ju för sig bättre än den förra. Pappan kan ibland ha för stort förtroende för flickan 2, t.ex för några månader sen när hon var 12 så hände det ofta att pappan lämnade flickan ensam hemma med 1 kompis som sov över, för han ville vara med sin nya tjej. Båda var 12 och ibland ensamma hemma över hela kvällen, natten och förmiddagen. Båda flickorna vill gärna umgås med äldre killar och ljuger för sina föräldrar. Detta har gjort att vår dotter börjar dölja å ljuga för oss också. Speciellt om vart hon är.. vår dotter har även börjat få ångest, äter sämre, etc. Vi har pratat med henne många gånger om detta. Ett tag blir det bättre. Vi har även sagt stopp till att vår dotter får sova över hos de, men flickorna får sova över hos oss, så att vi har mer koll och försöker att visa flickorna att de kan vara trygga hos oss. En av flickorna har sagt att hon önskade att min sambo var hennes mamma & att hon fick bo hos oss. Det kändes i hjärtat.

    Ngn med erfarenhet av sådant, hur har ni gjort? Vi vill ju att egentligen att dessa 2 flickor ska ha det bra och inte göra dåliga val i livet. Gör de det så riskerar vår dotter att ta efter.

    Tack på förhand <3

  • Svar på tråden Någon som har barn som är kompis med en som har dåligt inflytande på ens barn?
  • AnnaZL

    Det låter jättebra att ni välkomnar kompisarna hem till er och inte låter er dotter sova i osäkra miljöer!


    Vid 15 kan barn förstå och resonera bra. Leta fram material som förklarar hur uppväxtmiljöer påverkar barn och deras beteenden, hur de försöker kompensera/självmedicinera. Och, vilka risker som det innebär. Var konkret, beskriv specifika fysiska och psykiska komplikationer. Finns det exempel i familj/bekantskapskrets, visa gärna på dem. Tror det kan vara bra att visa dottern vad det kan finnas för drivkrafter (eller total brist på kritiskt tänkande) bakom beteenden. Hon kommer behöva fatta många beslut utan er inblandning, det viktigaste är att hon lär sig analysera situationer och definiera sina egna mål och drivkrafter. 

  • AnnaZL

    Men, eftersom du skriver att hon redan nu mår dåligt, så är situationen kanske mer än hon kan hantera? Skulle hon egentligen vilja att ni satte stopp för umgänget? Eller fler begränsningar? Det är klart att vi vill att kompisarna ska må bra, men ni har väldigt lite kontroll där, huvudansvaret är för ert eget barn.

Svar på tråden Någon som har barn som är kompis med en som har dåligt inflytande på ens barn?