• Undrandee

Hur mådde ni efter Cytotec behandling?

Idag fick jag veta att jag har rester kvar av min graviditet, trots skrapning för 2 v. sedan.

Jag råddes att komma till sjukhuset på måndag och få Cytotec.

Hur har ni mått efter Cytotec? Just nu har jag blödningar som kommer och går och har gjort i ca 1,5 vecka nu.

Har ni slutat blöda efter behandlingen, eller har ni blödit något en tid efteråt? När började ni ha sex igen efter?

• Svar på tråden Hur mådde ni efter Cytotec behandling?
  • Anonym (L)

Kände inget alls den första timmen. Sen gjorde de rejält ont när livmoderstappen öppnade sig i ca 20 min. Skakade och trodde jag skulle dö. De är som riktiga verkar. Ca 10 sekunder fruktansvärd smärta, 5 sekunder vila så höll de på i 20 min. Fick morfin tablett direkt när smärtan satte igång. Efter de 20 minuterna var de som vanlig mensvärk, blödde inte alls mycket.

Finns mkt skräck om cyrotec på nätet, men de hemska 20 minuterna som smärtan sitter i klarar man! Det är inget man ska vara rädd för. De gör ont, men de är så kortvarigt.

Blödde i 1.5 veckor sparsamt, på återbesöket var allt ute och allt gått som planerat.

Man kan ha sex när man slutat blöda.

• Undrandee
    Anonym (L) skrev 2020-08-28 17:47:52 följande:

Kände inget alls den första timmen. Sen gjorde de rejält ont när livmoderstappen öppnade sig i ca 20 min. Skakade och trodde jag skulle dö. De är som riktiga verkar. Ca 10 sekunder fruktansvärd smärta, 5 sekunder vila så höll de på i 20 min. Fick morfin tablett direkt när smärtan satte igång. Efter de 20 minuterna var de som vanlig mensvärk, blödde inte alls mycket.

Finns mkt skräck om cyrotec på nätet, men de hemska 20 minuterna som smärtan sitter i klarar man! Det är inget man ska vara rädd för. De gör ont, men de är så kortvarigt.

Blödde i 1.5 veckor sparsamt, på återbesöket var allt ute och allt gått som planerat.

Man kan ha sex när man slutat blöda.

Jag hade ca 2 cm tunn slemhinna kvar. Enligt läkaren skulle det gå snabbt och sluta blöda inom några timmar. Har gjort en Cytotec behandling förut men då var det en hel graviditet kvar och då gjorde det hemskt ont, som du sa! Aldrig varit med om sådan smärta och blödningar under en hel dag, därför är jag rädd nu det blir likadant :(
  • Anonym (L)

Be om ordination från läkare med morfin spruta! Gör detta innan du tar tabletterna!

Jag hade ca 9mm slemhinna kvar på mitt återbesök men till mig sa de att de skulle blöda ut med nästa mens och var helt normalt.

Vad konstigt att de vill göra cytotec behandling på dig för en 2 cm slemhinna.

Till mig sa dom också att de viktiga är att graviditeten är ute, slemhinna gör inget.

Dubbelkolla med dem om du inte kan vänta till nästa mens? Konstigt att de kan ge så olika besked!

• Undrandee
    Anonym (L) skrev 2020-08-28 21:52:00 följande:

Be om ordination från läkare med morfin spruta! Gör detta innan du tar tabletterna!

Jag hade ca 9mm slemhinna kvar på mitt återbesök men till mig sa de att de skulle blöda ut med nästa mens och var helt normalt.

Vad konstigt att de vill göra cytotec behandling på dig för en 2 cm slemhinna.

Till mig sa dom också att de viktiga är att graviditeten är ute, slemhinna gör inget.

Dubbelkolla med dem om du inte kan vänta till nästa mens? Konstigt att de kan ge så olika besked!

Grejen är att jag blöder ganska kraftigt oregelbundet. Några dagar blöder jag kraftigt, en dag typ ingenting. Jag olussar väldigt starkt pp grav.tester fortfarande trots 2 v. efter skrapning, vilket man inte ska, iaf inte så starkt som jag gör.
  • Anonym (L)

Okej. Jag blödde också till och från men mitt gravtest var helt negativt. Kanske är de en bit av graviditeten som är kvar då eller moderkakan och inte bara "lite slem".

Önskar dig all lycka till. Det kommer gå bra ska du se!

• Längtaneftervårtregnbågsbarn

Hej,

Jag har tyvärr inget positivt från cytotec behandling att berätta. 4 veckor av ett rent helvete med blod och smärta som sedan slutade med en skrapning & infektion med antibiotika kur..

När man läser på om cytotec är det heller inte godkänt för ändamålet vid abort eller missfall, dvs får man kraftiga biverkningar finns det ingen försäkring som täcker detta. Cytotec används för magsår och det är det enda medicinen är godkänd för.

(5missfall i bagaget)

Cytotec, missfall
  • Undrandee
    Längtaneftervårtregnbågsbarn skrev 2020-08-29 11:26:34 följande:

Hej,

Jag har tyvärr inget positivt från cytotec behandling att berätta. 4 veckor av ett rent helvete med blod och smärta som sedan slutade med en skrapning & infektion med antibiotika kur..

När man läser på om cytotec är det heller inte godkänt för ändamålet vid abort eller missfall, dvs får man kraftiga biverkningar finns det ingen försäkring som täcker detta. Cytotec används för magsår och det är det enda medicinen är godkänd för.

(5missfall i bagaget)

Nä jag upplevde min första Cytotec behandling som det värsta i mitt liv förra året! Blödde igenom största bindorna på 15 min. och smärtan jag kände under någrs timmar var outhärdlig! Nu är det inte lika mycket som ska ut denna gång, men självklart är jag rädd. Ska i alla fall befinna mig på sjukhuset medans jag behandlas denna gång.
  • Anonym (op)

Jag fick åka ambulans faktriskt efter cytotekbehandling som misslyckats, varpå jag fick en stor blödning hemma som orsakade ett blodtrycksfall så jag svimmade och slog huvudet i badrummet. Sedan gjorde de en ny cytotekbehandling och handgripligen plockade ut rester av graviditeten som satt kvar. Vilket inte heller hjälpte, utan jag fick infektion efter ännu en veckas blödningar och fick till sist skrapas under narkos.

• Anonym (op)

Smärtan tyckte jag däremot var uthärdlig, mer de stora blödningarna som skrämde mig.

• Undrandee
    Anonym (op) skrev 2020-08-29 12:29:12 följande:

Jag fick åka ambulans faktriskt efter cytotekbehandling som misslyckats, varpå jag fick en stor blödning hemma som orsakade ett blodtrycksfall så jag svimmade och slog huvudet i badrummet. Sedan gjorde de en ny cytotekbehandling och handgripligen plockade ut rester av graviditeten som satt kvar. Vilket inte heller hjälpte, utan jag fick infektion efter ännu en veckas blödningar och fick till sist skrapas under narkos.

Men gud! Jag börjar ångra att jag övertalades till Cytotec igen... :(
  • Anonym (op)
    Undrandee skrev 2020-08-29 13:29:51 följande:
    Men gud! Jag börjar ångra att jag övertalades till Cytotec igen... :(
    Jag hade ju säkert otur :( Behöve rinte bli så för alla andra...

Men skulle själv inte göra det igen. Var en skräckupplevelse.
  • Undrandee
    Anonym (op) skrev 2020-08-29 13:34:45 följande:

Jag hade ju säkert otur :( Behöve rinte bli så för alla andra...

Men skulle själv inte göra det igen. Var en skräckupplevelse.

Nej jag ville heller inte göra om det. men läkaren rekommenderade inte 2 skrapningar på 2 veckor, plus att det enligt honom är så lite rester kvar och att läkningen kommer ske snabbare än ett ingrepp. Så jag litar på vad han säger. Har tagit tabletten idag som ska mjuka upp livmoderhalsen, på måndag morgon ska jag in till sjukhuset och förhoppningsvis, få ut allt så jag får ett avslut på detta ma :(
Svar på tråden Hur mådde ni efter Cytotec behandling?