• legomum

    läxor

    Känner mig fundersam.
    Grabbarna började nu i 1a klass och nu börjar de med läxor.
    Inga problem att de har läxor men skrivläxa och läsläxa... ehhh är det inte meningen att de ska lära sig bokstäverna först?

    Hur har det varit i era barns skola när de började första klass?
    Fick de läs- och skrivläxa innan de lärt sig bokstäverna? Eller är det så det är nu för tiden att man lär ut läsandet innan bokstäverna.

  • Svar på tråden läxor
  • Mandelskorpan

    Det kanske är olika beroende på skola men hos oss har man jobbat mycket med bokstäver både i förskoleklass och även i förskolan. Lärt dom hemma har vi aldrig gjort om dom inte frågat om något särskilt.

  • legomum
    Fridolf86 skrev 2020-08-28 22:27:32 följande:

    I min enfald, så lär man väl barnen redan hemma,. Bokstäver samt läsa innan de börjar skolan!


    Då är det nog det för långt ifrån alla barn har intresse av att lära sig bokstäver och läsa innan skolan.
  • legomum
    Mandelskorpan skrev 2020-08-28 22:36:47 följande:

    Det kanske är olika beroende på skola men hos oss har man jobbat mycket med bokstäver både i förskoleklass och även i förskolan. Lärt dom hemma har vi aldrig gjort om dom inte frågat om något särskilt.


    Emmo77 skrev 2020-08-29 04:34:34 följande:

    Här börjar de med bokstäver i förskoleklass, hur de ser ut och hur de låter


    De har börjat med bokstäver redan i förskoleklassen. Men det är inget som har varit mer än så. Nu i ettan ligger läroplanen för att man ska klara läsa enkla meningar men det är ju inte förrän i slutet av ettan, inte när de börjar. Samma sak med skrivandet.

    Trodde nog att man startade med enklare övningar med läsningen, finns ju mängder av dem.
    Men, men det ska vara föräldramöte i början på nästa vecka. Kanske att vi får reda på mer än bara lärarens namn då. Hon kanske utvecklar hur hon lagt upp skolåret så vi föräldrar får någon information alls.
  • BahHumbug

    Jag är ingen expert samt att jag inte har några barn.

    Men jag misstänker att mycket även handlar om att lära sig att hålla pennan. Det är skillnad på att rita och att skriva.

  • scanmia

    Det är klart att de måste få lära sig bokstäverna innan de ska läsa. Se läs- och skrivläxan som en uppmaning att jobba 10-15 minuter var med det, men på deras nivå. Gör en snabb koll vilka bokstäver de känner igen, och kan namn och ljud på, samt vilka de kan skriva ner själva och ta det därifrån. Är läxorna på en nivå som inte alls fungerar för dina barn så är det läge att ta upp det med läraren.

Svar på tråden läxor