• babyplease

    Gravid eller inte?

    Hej på er!

    Jag sitter och velar och kliar mig i huvudet här. Är 39 år, Senaste mensen var den 1 juli och har försökt med gravtest typ varannan vecka men de visar bara negativt.. Enligt app och enligt diverse sidor på nätet så är jag i skrivande stund i vecka 9. Har haft sjuuuuukt mycket symtom som nu tonat ut och nästan försvunnit? Är det fler som har det som jag? När plussade folk? ???? Fick höra att mamma väntade över en månad innan hon lyckades plussa med mig (går sånt i generna?). Tog gravtest den 1/8, 9/9 och 18/9 alla har varit negativa..

    Jag har någon form av mellan blödningar nu tror jag, då jag egentligen skulle ha mens den här veckan, men även den vär, precis som den förra har uteblivit. Har varit i kontakt med bm via 1177 och personen där tycker bara att jag ska vänta.. (jag sa när min senaste mens var). Är det rimligt att vänta längre? Jag menar, 9 veckor (enligt appen, enligt mig är det ca 5, snart 6 då jag haft koll med ÄL stickor). Är jag gravid eller inte liksom? ???? Man blir ju vansinnig här!

    Nån mer som kämpar och varit med om att inte plussa? Jag funderar på att kontakta gyn, för bm kunde tydligen inte göra varken ul eller blodprov (...) isf är det ju gyn som gäller. Jag känner mig förvirrad och börjar tvi la på att det ens finns ett foster där eller om jag är skengravid eller nåt? Enligt moderskapet mitt, så tycker hon att jag har väldigt många graviditetssymtom (innan de flesta försvann) så enligt henne låter det inte som en skengraviditet.

    Nu är det helg, så jag lär vänta till måndag Innan jag kan kontakta gyn.. Så jag passar på och klura och fråga lite här.. ????

    Mvh, hoppet sviker aldrig


    Once the teacher starts asking the student for help, the student has passed the final test to master the teacher's wisdom
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-28 22:30
    Kränkande och nedvärderande kommentarer undanbedes. Jag fattar, själv att det är nåt som inte stämmer.
  • Svar på tråden Gravid eller inte?
  • Pimpinellan

    Det är extremt ovanligt att inte få plus på gravtest efter v.5. Därmed inte sagt att du möjligen kan vara gravid, men det är mer troligt att du inte är det. Ta hcg-prov via Werlabs så vet du sen. Gyn brukar vilja att man är utan mens ett halvår innan man går dit.

  • Pimpinellan
    Anonym (T) skrev 2020-08-28 22:08:35 följande:
    Nej det är du inte. Varför håller du fast vid och tror det trots upprepade negativa test under flera veckor? Skärp till dig.
    Jag lämnar ett litet troligt för det kan faktiskt hända. För några år sen var det en tjej här vars mens var borta, hon testade många gånger med gravtest- blev bara minus, hon tog gravtest hos b.m- också minus, men sen gjorde de VUL och hon var gravid i v.11! Mycket, mycket ovanligt, men som sagt- det händer i mycket sällsynta fall.
  • babyplease
    Pimpinellan skrev 2020-08-28 21:52:28 följande:

    Det är extremt ovanligt att inte få plus på gravtest efter v.5. Därmed inte sagt att du möjligen kan vara gravid, men det är mer troligt att du inte är det. Ta hcg-prov via Werlabs så vet du sen. Gyn brukar vilja att man är utan mens ett halvår innan man går dit.


    Oj! Alltså, det testet var alldeles för dyrt för mig att köpa ???? och ja, jag häller med att det inte riktigt stämmer att inte få ett plus efter den tiden.. Nånting är ju inte helt rätt, så vart bär jag vnda mig om inte till gyn? Vårdcentralen hjälper inte, bm hjälper inte heller, då finns bara gyn kvar :/ I värsta fall får jag väl bråka in mig på gyn akuten, men det känns ju också fel om det inte är akut-akut så att säga.. Jag känner mig så sjukt förvirrad..
    Once the teacher starts asking the student for help, the student has passed the final test to master the teacher's wisdom
  • NiMi12

    Du skriver att du just nu har ?någon typ av mellanblödning?

    Vad menar du med det? Det är väl mens du har om du blöder tänker jag..

  • babyplease

    Njae det kan jag inte påstå. Det är mer en lätt blodblandad flytning. Det hade jag i två dagar, sen blev det rosa flytningar av det så det är inte blod som mens precis. Jag kallade det mellanblödning mest för att det inte var samma genomskinliga färg på flytningarna som innan :3


    Once the teacher starts asking the student for help, the student has passed the final test to master the teacher's wisdom
  • Pimpinellan

    Privata gynläkare kan också ta hcg-prov och kolla läget i största allmänhet. Finns ingen där du bor kanske du får åka en bit. Kan ju vara värt det för att få svar.

  • babyplease

    Jag ska ta och kolla upp vad de kan kosta. Jag har för tillfället frikort så jag går gärna till landstinget om möjligt! :) Har kontaktat gyn via 1177 och bett om tid nu, få se om jag får komma dit... Nåt är ju fel i kroppen, helt klart. Skrev även att VC hänvisar mig till BM som I sin tur hänvisar till gyn.. Så nu får jag hoppas på att de tar emot mig och ger mig en tid för undersökning.. -_-


    Once the teacher starts asking the student for help, the student has passed the final test to master the teacher's wisdom
  • babyplease

    Hmm, det brukar det inte göra här i Gävleborg så vida de inte är landstingsanslutna :/ sällan privata ställen här är det tyvärr.. :(


    Once the teacher starts asking the student for help, the student has passed the final test to master the teacher's wisdom
  • Pimpinellan
    babyplease skrev 2020-08-29 15:50:13 följande:
    Hmm, det brukar det inte göra här i Gävleborg så vida de inte är landstingsanslutna :/ sällan privata ställen här är det tyvärr.. :(
    Jaså? Min privata i ett annat län var det. Men Gävleborg är inte långt till Uppland. Där måste det ju finnas flera privata.
  • babyplease
    Anonym (?) skrev 2020-08-29 16:21:58 följande:
    Klimakteriet?
    Det tvivlar jag starkt på då jag har absolut noll känslor på nåt annat? Jag har varken svallningar eller nånting och eftersom jag och fästmannen försöker få barn, så har jag dessutom koll på ATT jag har ägglossning? Min mamma och min mormor gick inte in i klimakteriet förrän efter 50-55 års ålder så det tvivlar jag starkt på. Jag har mens som går som en klocka vanligtvis :3 jag är sen med max 2 dagar, nu är jag sen 5 veckor enligt mig, enligt appar och sidor online är jag i vecka 9 som sagt (om nu testet skulle vara positivt, vilket det ju nu inte är?).
    Once the teacher starts asking the student for help, the student has passed the final test to master the teacher's wisdom
  • babyplease
    Pimpinellan skrev 2020-08-29 15:57:30 följande:
    Jaså? Min privata i ett annat län var det. Men Gävleborg är inte långt till Uppland. Där måste det ju finnas flera privata.

    Jag får klura på det hela helt enkelt :) Jag har iaf kontaktat  gyn via 1177 sen imorse, så de borde ju se det på måndag eller tisdag hoppas jag, få se om de tycker att jag ska få komma in för att i alla fall få lugna nerverna på att det inte är något farligt eller nåt som är heltokigt i kroppen på mig ^^;; Om inte annat så får jag väl söka till gynakuten istället då, om det nu skulle bli skitjobbiga symtom, vilket det egentligen inte är, men iom att jag har GAD (generalized anxiety disorder) bland annat så behöver jag ändå lugna nerverna. Den biten säger man ju däremot inte innan man väl kommer in för att man i bland då tas för att vara nån typ av hypokondriker.. fånigt nog, vilket däremot inte är fallet för min del :p


    Jag är väldigt medveten om min kropp och har alltid varit det (till den grad att de läkare jag träffat för andra saker, blivit förvånade och imponerade :P bland annat kan jag lätt känna skillnad om jag har ont i nerver, muskler eller senor :3 ). Jag är lite konstig av mig, jag är inte "som alla andra barn" eller vad man nu ska säga ;P  


    Once the teacher starts asking the student for help, the student has passed the final test to master the teacher's wisdom
  • Anonym (A)

    Det kan ju vara så att ägglossningen var senare en du trodde och därför kommer mensen senare alt uteblev och då blir det en väldigt sparsam mens såsom lite blodblandade flytningar. Det är vanligt att det gör i en vanlig cykel och mer vanligt ju äldre man blir. Tempar du? Är den isf hög?

    Kan ju va skönt att få tid hos gyn för att se vad som är fel. Men håll uppsikt efter en ny ÄL så ni inte missar nya chanser. Lycka till!

  • babyplease

    Jag har koll på ÄL som jag skrivit tidigare och den var som vanligt vid den tid den brukar vara. Jag fick ju utslag på stickan som det ska vara vid ÄL.

    Jag tempar inte så jag vet inte, däremot känner jag mig kallare än vanligt? Sen kom det världens blödning imorse... :( gyn inväntar jag då jag resan igår morse skrev till gyn på 1177 (som står högre upp) så jag kommer be om en tid ändå så jag kommer in i rullarna.

    Jag har som sagt igna tecken på klimakteriet alls. ÄL och mens är som det skaoch är sen med max 2 dagar, alltid. inga svallningar eller mer humörsvängningar än den pms jag alltid har innan mens, ingenting. Så det låter konstigt om det skulle vara det redan (som jag också skrivit högre upp).


    Once the teacher starts asking the student for help, the student has passed the final test to master the teacher's wisdom
  • Pimpinellan

    Positivt äl-test är ju inget bevis för att ett ägg sen släpper. Har man haft äl och inte blivit gravid så kommer ju mensen när den ska. Antingen har du inte haft äl alls, eller blitt gravid, men det hann aldrig bli positivt utan blev MA jättetidigt och du har inte blödit ut det ordentligt. Det senare är dock långsökt för man brukar bara få som vanlig mens ungefär när man ska om embryot dör jättetidigt. VUL eller hcg-prov ger svar. Allt annat blir spekulationer.

  • greeneyes

    Tyvärr tror jag nog inte att du är gravid. Andra nämner klimakteriet men de menar nog förklimakteriet. Det börjar nånstans kring 40 (jag är 38 och märker av det). Håller med om att ett vul via gyn är att rekommendera. Hoppas att du Får ditt plus framöver!


    2007 & 2013
Svar på tråden Gravid eller inte?