• Sat 29 Aug 2020 12:38
    588 visningar
    12 svar
    12
    588

    Ni med blödningar under graviditet se hit!

    Hej! Är så orolig och behöver er pepp!

    Jag gick idag in i v.22 (21+0) och var inatt på gynakuten för att jag upptäckte blödningar när jag gick på toa. Hade blött igenom trosor och byxor. Sen fick jag mensliknande värk. Läkaren tyckte inte att jag blödde kraftigt men att blödningen inte var bra. Inget syntes på UL, bebis mår bra och livmoderhalsen helt sluten. Men blir värkarna värre kan den öppna sig och risk finns för missfall enligt läkaren.

    Fick bricanyl som kunde lugna livmodern och fick sen välja om jag ville åka hem eller läggas in. Valde att åka hem, blir sjukskriven nästa vecka och telefontid med läk på onsdag för uppföljning av sjukskrivning och om jag behöver läggas in istället. Blöder nu och värker fortfarande. Men det har inte blivit värre.

    Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Ni med blödningar under graviditet se hit!
  • Sat 29 Aug 2020 12:59
    #1

    Usch vad jobbigt för dig :(

    Jag var med om det under min första graviditet men till skillnad från dig så var min livmodertapp påverkad och jag födde 8 dagar efter. Jag har försvagad livmoderhals som konstaterades. Varför jag började blöda vet man inte.

    Senaste graviditeten så blödde jag från v.7-v.11. Läkarna vet inte vad det berodde på så heller men här ligger jag i sängen med Stella, snart 9 månader.

    Har dom kollat ifall du har någon uvi eller infektion?

    Jag har vart i kontakt med många som har vart med om liknande och allt har gått bra. Sängliggandes med vila har hjälpt för dem alla.

  • Sat 29 Aug 2020 13:41
    #2
    Ebo88 skrev 2020-08-29 12:59:46 följande:

    Usch vad jobbigt för dig :(

    Jag var med om det under min första graviditet men till skillnad från dig så var min livmodertapp påverkad och jag födde 8 dagar efter. Jag har försvagad livmoderhals som konstaterades. Varför jag började blöda vet man inte.

    Senaste graviditeten så blödde jag från v.7-v.11. Läkarna vet inte vad det berodde på så heller men här ligger jag i sängen med Stella, snart 9 månader.

    Har dom kollat ifall du har någon uvi eller infektion?

    Jag har vart i kontakt med många som har vart med om liknande och allt har gått bra. Sängliggandes med vila har hjälpt för dem alla.


    Tack vad snäll du är med dina lugnande ord! Hur gick det med bebis i din första graviditet?

    Jag försöker tänka positivt och fokusera på de bra sakerna. Kram
  • Sat 29 Aug 2020 14:26
    #3
    Ebo88 skrev 2020-08-29 12:59:46 följande:

    Har dom kollat ifall du har någon uvi eller infektion?


    Missade visst svara på detta. De tog blodvärde, blodtryck och syresättning. Tror inte de kollade efter UVI eller annan infektion mer än anamnes där de frågade om det svider när jag kissar. Gjorde själv ett snabbtest som var negativt för Uvi
  • Sat 29 Aug 2020 15:49
    #4
    Lillahans skrev 2020-08-29 13:41:50 följande:

    Tack vad snäll du är med dina lugnande ord! Hur gick det med bebis i din första graviditet?

    Jag försöker tänka positivt och fokusera på de bra sakerna. Kram


    Han klarade sig inte :( han fick en infektion i tarmen efter 8 dagar så han somnade in efter ytterligare 2 dagar.

    Be dom kolla efter uvi. Lämna urinodling och be dom ta vaginala prover.
  • Sat 29 Aug 2020 16:54
    #5
    Ebo88 skrev 2020-08-29 15:49:15 följande:

    Han klarade sig inte :( han fick en infektion i tarmen efter 8 dagar så han somnade in efter ytterligare 2 dagar.

    Be dom kolla efter uvi. Lämna urinodling och be dom ta vaginala prover.


    Beklagar! Kram på dig! :( vilken vecka var du i då?

    Tack ska be dom om det!
  • Sat 29 Aug 2020 18:30
    #6
    Lillahans skrev 2020-08-29 16:54:18 följande:

    Beklagar! Kram på dig! :( vilken vecka var du i då?

    Tack ska be dom om det!


    V.23+2 när jag fick blödningen och v.24+5 när jag fick göra k.snitt pga förlossningen satte igång och han låg i tvärläge

    Ja gör det och stå på dig om der
  • Mon 21 Sep 2020 15:14
    #7

    Hej! Hoppas allt går bra för dig.

    Styrke kram

  • Mon 21 Sep 2020 20:54
    #8
    Lillahans skrev 2020-08-29 12:38:49 följande:

    Hej! Är så orolig och behöver er pepp!

    Jag gick idag in i v.22 (21+0) och var inatt på gynakuten för att jag upptäckte blödningar när jag gick på toa. Hade blött igenom trosor och byxor. Sen fick jag mensliknande värk. Läkaren tyckte inte att jag blödde kraftigt men att blödningen inte var bra. Inget syntes på UL, bebis mår bra och livmoderhalsen helt sluten. Men blir värkarna värre kan den öppna sig och risk finns för missfall enligt läkaren.

    Fick bricanyl som kunde lugna livmodern och fick sen välja om jag ville åka hem eller läggas in. Valde att åka hem, blir sjukskriven nästa vecka och telefontid med läk på onsdag för uppföljning av sjukskrivning och om jag behöver läggas in istället. Blöder nu och värker fortfarande. Men det har inte blivit värre.

    Någon som varit med om liknande?


    Jag började blöda i min andra graviditet i v16-17. Hamnade också på gynakuten och de sa ungefär samma till mig som till dig. Blödningen slutade efter några dagar och jag blev även undersökt ca 1v efter att blödningen slutade. De hittade aldrig något och sa att det förmodligen var något som brast. Jag minns inte vad, någonting helt ofarligt. Resterande graviditet blödde jag inte alls och han föddes fullt frisk i v39. Hoppas det blir samma för dig!
  • Tue 20 Oct 2020 22:25
    #9

    Uppdatering!

    Jag fortsatte blöda och ha ont drygt en vecka ytterligare, ringde igen och ljög om att jag hade ont när jag kissade. Fick komma in på koll och min livmodertapp hade krympt från 19 mm till 17 mm så jag lades in på observation. På kvällen sedan hade tappen kortats ner till 12 mm och jag fick åka ambulans till Uppsala där jag fick dropp och tabletter som skulle försöka stoppa upp det hela för att hinna få betapredsprutor (för bebisens lungmodnad) om han tänkte titta ut redan. Det gick en vecka och tappen växte tillbaka, skulle observeras ytterligare två dagar och sedan få åka hem igen. Men dagen efter gick vattnet och 5 dagar gick innan förlossningsvärkarna satte igång från 0-100 och vår pojke föddes med kejsarsnitt i v.24+2.

    Läkarna säger att han har haft en ovanligt lätt resa och för en vecka sen idag fick vi flytta till Eskilstuna som är närmare hem. Bara 12 veckor kvar nu och vi hoppas på att det fortsätter gå lika bra som det verkar ha gjort hittills för honom.

Svar på tråden Ni med blödningar under graviditet se hit!