• sandra29

    Trombyl under graviditet

    Hejsan!

    Min barnmorska ringde till mig igår. Hon tycker jag har för högt blodtryck.

    Hon sa att läkaren har skrivit ut trombyl till mig för att minska risken för havandeskapsförgiftning.

    Jag ska ta 2 st trombyl och varje tablett innehåller 75 mg så jag ska alltså ta 150 mg om dagen. Jag tycker det låter mycket? Det får absolut inte hända bebisen något. Vet inte om jag vågar ta 2 trombyl om dagen.

    Någon som har erfarenhet av trombyl under graviditeten och som har tagit 150 mg om dagen?

    Mvh Sandra

  • Svar på tråden Trombyl under graviditet
  • Pimpinellan

    Det är lite högre än brukligt som är 75, men jag vet andra som tatt 2 så det är helt okey. Lita på läkaren! Finns de som tar blodförtunnande sprutor hela graviditeten som är ännu starkare än Trombyl. Högt blodtryck är inte bra så det är viktigt att du får ner det.

  • PappaAnnorlunda

    I FASS står det bland annat så här om Trombyl:


    Graviditet, amning och fertilitet

    Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.



    Gravida kvinnor ska inte ta acetylsalisylsyra under graviditeten såvida detta inte ordinerats av läkare. Den dagliga dosen får inte överstiga 100 mg under graviditetens sista tre månader (se avsnittet Ta inte Trombyl). Regelbundna eller höga doser av detta läkemedel under slutet av graviditeten kan orsaka allvarliga komplikationer för modern och barnet.

  • lotten83

    Hej tog själv 75 mg x2 varje kväll från vecka 10 till vecka 36 för att minska risken för havenskaps förgiftning .Bästa effekt av trombyl under graviditet är att ta dom kvällstid...lita på din bm och läkare

  • TheDucky
    PappaAnnorlunda skrev 2020-08-29 14:23:31 följande:

    I FASS står det bland annat så här om Trombyl:

    Graviditet, amning och fertilitetOm du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.

    Gravida kvinnor ska inte ta acetylsalisylsyra under graviditeten såvida detta inte ordinerats av läkare. Den dagliga dosen får inte överstiga 100 mg under graviditetens sista tre månader (se avsnittet Ta inte Trombyl). Regelbundna eller höga doser av detta läkemedel under slutet av graviditeten kan orsaka allvarliga komplikationer för modern och barnet.


    Läkare när det kommer till graviditet använder Janusinfo fosterpåverkan. Såhär säger janusinfo:

    Lita på läkaren.

  • sandra29
    lotten83 skrev 2020-08-29 14:42:01 följande:

    Hej tog själv 75 mg x2 varje kväll från vecka 10 till vecka 36 för att minska risken för havenskaps förgiftning .Bästa effekt av trombyl under graviditet är att ta dom kvällstid...lita på din bm och läkare


    Skönt att höra att det är någon mer än mig som tagit trombyl 75 mg * 2.

    Allt gick bra för dig och bebisen?
  • sandra29
    Pimpinellan skrev 2020-08-29 14:12:57 följande:

    Det är lite högre än brukligt som är 75, men jag vet andra som tatt 2 så det är helt okey. Lita på läkaren! Finns de som tar blodförtunnande sprutor hela graviditeten som är ännu starkare än Trombyl. Högt blodtryck är inte bra så det är viktigt att du får ner det.


    Vad är det egentligen som kan hända om man har högt blodtryck? Mer än att det ökar risken för havandeskapsförgiftning.

    Jo, jag vet att jag borde lita på läkaren men det är lite svårt att när det på FASS står att man som gravid Max ska ta 100 mg om dagen.
  • sandra29
    PappaAnnorlunda skrev 2020-08-29 14:23:31 följande:

    I FASS står det bland annat så här om Trombyl:

    Graviditet, amning och fertilitetOm du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.

    Gravida kvinnor ska inte ta acetylsalisylsyra under graviditeten såvida detta inte ordinerats av läkare. Den dagliga dosen får inte överstiga 100 mg under graviditetens sista tre månader (se avsnittet Ta inte Trombyl). Regelbundna eller höga doser av detta läkemedel under slutet av graviditeten kan orsaka allvarliga komplikationer för modern och barnet.


    Jo det är detta på FASS som gör mig lite orolig.
  • sandra29
    TheDucky skrev 2020-08-29 14:49:30 följande:

    Läkare när det kommer till graviditet använder Janusinfo fosterpåverkan. Såhär säger janusinfo:

    Lita på läkaren.


    Tack för information. Detta ser bättre ut än det som står på FASS.

    Är det denna informationen bm och läkare inom förlossningen använder?
  • TheDucky
    sandra29 skrev 2020-08-29 15:01:57 följande:

    Vad är det egentligen som kan hända om man har högt blodtryck? Mer än att det ökar risken för havandeskapsförgiftning.

    Jo, jag vet att jag borde lita på läkaren men det är lite svårt att när det på FASS står att man som gravid Max ska ta 100 mg om dagen.


    Jag har haft havandeskapsförgiftning och den räkna dem som lindrig fick en son i v 36+3. Men det var fruktansvärt och mådde så dåligt, plus det är farligt för både en själv och bebisen.

    Det är därför läkarna använder mer janusinfo än fass när man är gravid. Men hör av dig till din bm för du är orolig
  • sandra29
    TheDucky skrev 2020-08-29 15:12:32 följande:

    Jag har haft havandeskapsförgiftning och den räkna dem som lindrig fick en son i v 36+3. Men det var fruktansvärt och mådde så dåligt, plus det är farligt för både en själv och bebisen.

    Det är därför läkarna använder mer janusinfo än fass när man är gravid. Men hör av dig till din bm för du är orolig


    Men usch måste vara hemskt med havandeskapsförgiftning.

    Hoppas det ändå gick okej med dig och din son.

    Jo, i janusinfo står det ju att man kan äta 150mg om dagen.

    Får prata med henne på Måndag men känner mig lite lugnare nu :)
Svar på tråden Trombyl under graviditet