• PetraN

Vilken adoptionsorganisation har ni valt?

Vi kommer snart (om tre veckor) att påbörja vår föräldrautb inför adoption. Jag undrar hur man ska tänka innan man väljer organisation. För oss är det antingen AC eller FFIA. AC för att det är större och känns säkrare, vet inte varför. FFIA för att de verkar ha ett mindre koncept och då kanske ett personligare bemötande.

Hur har ni tänkt och varför har ni valt den organisation ni har valt? Land avgör ju i vissa fall förstås. Ringde ni och pratade med resp organisationer innan eller sökte ni på nätet som jag har gjort?

Tjingeling från en som kanske tagit ETT steg närmare mammarollen, hihi

• Svar på tråden Vilken adoptionsorganisation har ni valt?
  • Jennie med ie

Vi kom först fram till att Indien var "vårt" land och rungde sedan till de 3 organisationer som samarbetade med Indien. De som gav oss bäst bemötande valde vi och det blev BFA.

• Maja Nika

Barn får ni genom alla organisationer men Ac har mer långsiktig verksamhet som t ex att söka rötter, stöd till adopterade, biståd i form av utbildning till personal i givarländerna osv. För mig kändes det bra att anlita en organisation som ser adoption i et större perspektiv. De mindre organistionerna har också lite "sidoverksamhet" men kan av naturliga skäl inte satsa lika mycket på det.

När du valt land på AC så får du 1-2 handläggare som sköter allt som har med landet att göra och då blir det en personlig kontakt med dem. Ac är också mycket noga med att inte lova för mycket vilket nog kan uppfattas som lite negativt av vissa, men hellre det är att de lovar för mycket.

FFIA hade jag inte så mycket kontakt med men tyckte de gav motstridiga besked till mig som singel...där var AC mycket aktiva och tog fram alla alternativ åt mig.

Jag tycker absolut du ska ringa och fråga lite om olika länder så klarnar det nog efter ett tag.

• Poppet

Efter att ha läst och beställt material från flera organisationer bestämde vi oss för AC. Dels för att vi har en bekant som adoperat genom dem och varit jättenöjd, dels för att vi bor i Stockholm och det kändes bra att ha nära till organisationen ör ex. träffar, öppet hus mm.../Poppet

• PetraN

Tack alla ni för era svar. Jag ska definitivt ringa runt och kolla!

• Visa

Vi valde AC för vi bor i sthlm och lätt kan ta oss dit. Vi har varit dit flera gånger redan med div. papper och handlingar, så det avgjorde vårat val. Att dom har så många länder att välja bland var oxå avgörande i vårat val av organisation.

Lycka till i erat val

• Lillsyrran

Vi har valt att gå med i två organisationer, FFIA och AC. Vi ringde runt till de olika organisationerna och pratade med dem angående länder mm och valde sen AC för att de har störst utbud av länder och FFIA för att vi blev så jättebra bemötta där, de har inte så många länder, men vissa som passar oss.

• mammatillvictor

Vi valde AC för att jag är själv adopterad genom AC och vi fick bra kontakt med dem när vi var med i ett reportage AC-tidningen.

• Juno

Vi valde BFA. Dels för att informationen därifrån var innehållsrik och för att de hade flera länder som passade oss. När vi sedan ringde blev vi väl emottagna.

/Juno

• Marie IE B

Vi beställde material från alla organisationer och satt sedan och läste och jämförde. Vi jämförde länder, priser och upplägg och kom på varsitt håll båda två fram till att FFIA kändes rätt för oss. Våra papper skickades till Kina 6 mars i år och vi är jättenöjda så här långt med FFIA's arbete och bemötande. Vi har också bekanta som adopterat via FFIA och som nu håller på med syskonadoption och de valde FFIA igen vilket känns bra.

• SallysMatte

Hej Petra!

Jag anmälde oss faktiskt igår kväll till BFA - och det mycket beroende på att de har Bolivia med bland sina länder som ligger mig väldigt varmt om hjärtat + en hel del andra länder. Ett brett perspektiv alltså. Vi har dock inte bestämt oss för land än utan det väntar vi med lite till. Man KAN ju vara medlem i alla organisationer, om man har gott om pengar...

Skvallra gärna när du ringt runt lite...

• Sommartjejen

Vi valde först AC eftersom de är störst. Senare har vi också valt FFIA eftersom flera av de som vi gått föräldrautbildnigen har valt FFIA. Det är kul att kunna följas åt.

• esperando

Hej ! Vi valde FFIA..Bara för att det kändes bra.

• MammaSusan81

Vi valde Ac då vi har nära vänner som adopterat via dem & varit nöjda ett + är ju att de är störst....

• Vem vet

Ac pga av närheten till org. och deras långa erfarenhet av adoptioner

• Prizzie

Vi valde FFIA för att vi pratade med flera som adopterat därifrån och varit nöjda. FFIA har precis som AC bistånd och utbildningar samt ett hjälpprojekt där man t ex opererar barn i Kina för att ge dem en bättre möjlighet i livet + att man också utbildar läkare så att operationerna blir bättre och enklare. FFIA har samarbetat med Kina sedan 1992 och det kändes bra att veta att dom "kan" landet. Kostnadsmässigt så är AC dyrast, FFIA något billigare och BV billigast. Känner inte till vad det kostar hos BFA.

Prizzie.

• LG74

Vi valde AC för de hade flest länder att välja mellan, samt att ett par bekanta hade kontakt med en liten organisation och det blev besvärligare att hitta nytt land för dem så "deras" land fick adoptionsstopp. Det kan ju vara bra att kika på ifall ni passar för fler länder hos den organisation ni väljer, OM det skulle ske något i landet ni valt. Vi är väldigt nöjda med bemötandet vi fått hos AC.

Svar på tråden Vilken adoptionsorganisation har ni valt?