• Ehlunen

    Hur hanterar man avundsjuka vänner

    Vill ha era tips och erfarenheter, för hur man hanterar avundsjuka/missunnsamma vänner eller människor omkring sig! Hur hanterar man dem? Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka vänner
  • MRAKas

    Avundsjuka är bland den mest avskyvärda egenskap en människa kan besitta, varför skulle du vilja ha sådana människor i din närhet?

  • Ehlunen
    MRAKas skrev 2020-08-29 23:51:47 följande:

    Avundsjuka är bland den mest avskyvärda egenskap en människa kan besitta, varför skulle du vilja ha sådana människor i din närhet?


    Nej det vill man ju sannerligen inte ha. Just därför jag vill veta hur man hanterar dem, och andras erfarenheter.
  • sextiotalist
    MRAKas skrev 2020-08-29 23:51:47 följande:

    Avundsjuka är bland den mest avskyvärda egenskap en människa kan besitta, varför skulle du vilja ha sådana människor i din närhet?


    Avundsjuka kan ha två sidor.

    Man kan vara avundsjuk på ett bra sätt. Denna avundsjuka innebär inte något negativt för en relation. Men avundsjuka kan vara negativ och missunnsamhet är riktigt negativt.
  • Magical
    Ehlunen skrev 2020-08-29 22:32:15 följande:

    Vill ha era tips och erfarenheter, för hur man hanterar avundsjuka/missunnsamma vänner eller människor omkring sig! Hur hanterar man dem? Vad har ni för erfarenheter?


    Känns det inte bra så sluta umgås? 
  • Ehlunen

    Jag är en väldigt introvert person som har svårt att komma någon nära/känna tillit. Därför har jag svårt att ?lämna? folk jag lyckats komma nära och ?hitta nya?. Är inte så social eller utåt att jag kan göra sånt med lätthet, håller mig nästan hellre för mig själv isåfall. Även så är de jag tänker på, inte ?avundsjuka? och ?elaka? hela tiden utan det märks genom vissa beteenden, och det är just det jag vill kunna hantera. Vill veta hur man ska få ?respekt? av människor så de inte beter sig illa ibland eller tycker det är ok att ?förmedla? sin missunnsamhet gentemot en. Om man har rätt taktiker för att behandla sånt så lär ju beteendet förminskas, och respekten för mig förstoras.

    I detta nu vet jag liksom inte hur jag ska hantera det, förutom att bli väldigt arg inombords och bitter gentemot mig själv, då jag inte verkar få respekt från vissa.

  • Pimpinellan

    Antingen respekterar folk dig från början, är inte avundsjuka eller missunnsamma eller också kommer de aldrig göra det. Man kan inte förändra hur människor är. Det enda man kan förändra är vad man gör med dom och trivs man inte med dom så ryker dom ur umgänget. Att fortsätta träffa såna personer ger ingenting, de bara drar energi ur en.

  • Persikaplommon
    Ehlunen skrev 2020-08-30 11:00:28 följande:

    Jag är en väldigt introvert person som har svårt att komma någon nära/känna tillit. Därför har jag svårt att ?lämna? folk jag lyckats komma nära och ?hitta nya?. Är inte så social eller utåt att jag kan göra sånt med lätthet, håller mig nästan hellre för mig själv isåfall. Även så är de jag tänker på, inte ?avundsjuka? och ?elaka? hela tiden utan det märks genom vissa beteenden, och det är just det jag vill kunna hantera. Vill veta hur man ska få ?respekt? av människor så de inte beter sig illa ibland eller tycker det är ok att ?förmedla? sin missunnsamhet gentemot en. Om man har rätt taktiker för att behandla sånt så lär ju beteendet förminskas, och respekten för mig förstoras.

    I detta nu vet jag liksom inte hur jag ska hantera det, förutom att bli väldigt arg inombords och bitter gentemot mig själv, då jag inte verkar få respekt från vissa.


    Är alla dina vänner avundsjuka / missunsamma?
  • Ehlunen
    Pimpinellan skrev 2020-08-30 11:04:18 följande:

    Antingen respekterar folk dig från början, är inte avundsjuka eller missunnsamma eller också kommer de aldrig göra det. Man kan inte förändra hur människor är. Det enda man kan förändra är vad man gör med dom och trivs man inte med dom så ryker dom ur umgänget. Att fortsätta träffa såna personer ger ingenting, de bara drar energi ur en.


    Som sagt, det handlar om ?lowkey? missunnsamhet/avundsjuka etc och inte alltid direkt elakhet mot mig. Eftersom jag har svårt att komma nära nya personer så vill jag gärna kunna få mer respekt från de jag redan umgås med. Vet att det absolut går att få respekt från personer som innan betett sig illa. Självklart. Gäller bara att veta hur man ska hantera dem så att de skärper sig, och det är just det jag är ute efter i denna tråd.
  • Ehlunen
    Persikaplommon skrev 2020-08-30 11:14:24 följande:

    Är alla dina vänner avundsjuka / missunsamma?


    Nej men personen jag står närmast just nu kan vara det, och har varit under hela vår vänskap men har blivit bättre med åren. Även några andra lite ytligare vänner. Men inte alla.
  • Pimpinellan
    Ehlunen skrev 2020-08-30 11:20:43 följande:
    Som sagt, det handlar om lowkey missunnsamhet/avundsjuka etc och inte alltid direkt elakhet mot mig. Eftersom jag har svårt att komma nära nya personer så vill jag gärna kunna få mer respekt från de jag redan umgås med. Vet att det absolut går att få respekt från personer som innan betett sig illa. Självklart. Gäller bara att veta hur man ska hantera dem så att de skärper sig, och det är just det jag är ute efter i denna tråd.
    Man kan inte i grunden förändra hur folk är. Man kan inte kräva respekt av nån- det ska falla sig naturligt. Du ska absolut inte behöva "hantera" nån så de skärper sig. Vänskap funkar inte så. Äkta vänskap finns där från början. Gör dig av med människor som inte ger dig nåt.
Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka vänner