Min mamma är självömkande och missunnsam
För att försöka göra det kort: Min mamma är självömkande och missunnsam, bitter och konstant negativ. Hon kan inte glädjas åt andra och vänder alltid allting till något negativt. Jag är vuxen nu, träffar henne sällan men ser hennes gnäll på Facebook varje dag; gnäll över att hon är ensam och kommenterar andras inlägg med pikar bra/kul andra har det men inte hon. När vi väl pratar i telefon eller ses slutar det alltid i bråk och gråt. Jag blir så otroligt påverkad av henne, mår dåligt. Har tänkt bryta kontakten flertalet gånger med får så mycket skuldkänslor för tycker ändå såklart synd om henne. Hon är sjukpensionerad, har kronisk värk och har upplevt ett och annat som gör att ?det egentligen inte är så konstigt? att hon är som hon är, men det ger henne ändå inte rätt att bete sig som hon gör och har gjort hela min uppväxt.. Jag känner inte att hon ens försöker förändra sin situation och hon verkar vara totalt oförmögen att se sig själv utifrån. Varje inbjudan eller försök på vänlighet slår hon bara bort och ser som ironi. Jag har försökt tagit upp detta med henne vid några tillfällen tidigare, peppat henne till att våga och göra saker, men då kommer hon bara med bortförklaringar och agg... Jag är så trött på att må dåligt på grund av henne men vet inte hur jag ska bli ?fri? från det..