• Småbarnspappa123

Present man inte vill ha

Hallå! Fyllde nyss jämnt och brukar vanligtvis inte önska mig saker men efter påtryckning ifrån föräldrarna så önskade jag mig en grill som jag tittat på väldigt länge. Har alltid pratat om att köpa just den men båda föräldrarna (separerade) har sagt åt mig att det är min födelsedag snart och att jag inte ska göra det. Till saken hör den är att jag aldrig köper saker som jag inte kollat igenom på forum och kundrecensioner om vad folk har tyckt om grejerna så är väldigt noga om vad jag vill ha, är därför jag alltid köper det jag vill ha själv också så det inte ska bli fel. Men nu när jag fyllde jämnt så sa dom åt mig att inte köpa grillen och då tror man ju såklart att den kommer komma. När väl den stora dagen kom så kommer dom med varsina paket och av ena föräldern fick jag en tavla (som jag inte vill ha) och av den andra en högtryckstvätt (som jag absolut aldrig skulle ha köpt av förklarad anledning). Var så besviken så när jag stod och grillade (på min inte nya grill) med gästerna minglande inomhus så beställde jag grillen på internet som en present till mig själv.

Är jag otacksam på något vis eller är det förståeligt att man känner sig lurad?

• Svar på tråden Present man inte vill ha
  • smulpaj01

Du bör vara tacksam över det du faktiskt fick, även om jag förstår din besvikelse. Men bra att du fixade det själv så du fick grillen iaf. Grattis

• Anonym (A)

Kan erkänna direkt att jag hade surat ur över en sån sak. Jag hade också trott att grillen skulle komma i ett paket.

• Anonym (~)

Det är säkert många som skulle se dig som otacksam men i ditt läge hade jag bett om kvitto och bytt presenterna mot något jag velat ha.

Mina föräldrar säger alltid rakt ut hur otacksam och bortskämd jag är. Men jag får ju alltid saker jag inte vill ha! Jag är alltså 41 år gammal och vet vad jag tycker om och inte. När jag fyllde år senast sa jag att jag bara önskade mig en lugn middag och lite lugn och ro. Jag fick några obegripliga inredningsprylar som inte alls passar in i vårt hem och vårt liv med barn och djur. Och middagen fick jag laga själv.

I somras ringde min mamma mig från en plantskola och frågade om jag ville ha något, hon bjöd. Jag önskade mig då en klätterros. Jag fick... en mynta i kruka. (Jag AVSKYR mynta. Verkligen avskyr både lukten och växten.) När hon frågade vad jag tyckte om den suckade jag bara fram ett mumlade tack. Då frågade hon igen med gäll röst "Vad tycker du om den?" Då blev jag väldigt ärlig och sa helt enkelt vad jag tyckte och fick veta hur dum och otacksam jag är.

Det finns så mycket.

Av min svärmor får vi alltid en massa plastsaker såsom burkar, flaskor, krukor, bestick och allt möjligt. Vi använder nästan bara glas och trä här hemma. Inget vi lägger prestige i men... Otacksamt? Ja, antagligen men vad ska vi göra med alla dessa plastsaker?

• Anonym (L)

Jag tycker att är man vuxen och får frågan vad man önskar sig och får något helt annat så får man bli besviken. 

Min mamma är en sån som ALDRIG lyssnar på vad man säger. En gång önskade sig min bror en Mocca master- bryggare i present när han fyllde halvjämnt. Det var det enda han ville ha. Han fick en billig bryggare från Ica och massa annat krafs. Då sa han ifrån att den bryggaren fick de lämna tillbaka och ge honom pengarna istället så han kunde köpa den kaffebryggare han egentligen ville ha och lägga till resten av pengarna själv. 
    När jag fyllde jämnt senast frågade hon vad jag ville ha, jag önskade mig en dator. Då sa jag att jag beställer datorn och hon betalar så blir allt toppen och det gick hon med på. Har lärt mig att det är så man får göra...

Tycker det är rimligt faktiskt, man får oftast inte så mycket presenter som vuxen och dessutom är det kanske inte alltid billiga saker. Jag hade nog sagt till den förälder jag fick högtryckstvätten av att jag ville byta in den mot en annan sak, och fått pengarna tillbaka för att köpa grillen. 
    Bättre att man faktiskt har saker man använder och inte en massa annat som står och dammar i något förråd sen. 

• Anonym (A)
    Tycker det är rimligt faktiskt, man får oftast inte så mycket presenter som vuxen och dessutom är det kanske inte alltid billiga saker. Jag hade nog sagt till den förälder jag fick högtryckstvätten av att jag ville byta in den mot en annan sak, och fått pengarna tillbaka för att köpa grillen. 
    Bättre att man faktiskt har saker man använder och inte en massa annat som står och dammar i något förråd sen. 

Håller med!
    Makens mamma har en tendens att köpa onödiga dyra saker. Sist han fyllde fick han whiskeyglas. Vi har glas så det räcker inte plats för flera heller. Glasen står fortfarande i kartongen på stolen de hamnade på i mars...
  • bananmilkshake
    Anonym (L) skrev 2020-08-31 09:53:26 följande: 

Är det saker som står och dammar, alltså inget som någon kommer reagera på att man inte använder, så är det bara att lämna in till second hand direkt. :D 
  • Anonym (Otacksam)

Helt sjukt hur många otacksamma snorungar det finns.

Ni är alla vuxna och bör kunna handla det ni vill ha och behöver själva, inte byta pengar med varandra.

Jag har aldrig fått en enda present sedan jag blev vuxen är lika glad för det.

Pinsamt!!

• Anonym (A)
    Ni är alla vuxna och bör kunna handla det ni vill ha och behöver själva, inte byta pengar med varandra.

Det är min filosofi också och jag vill helst inte vill fira min egen födelsedag nåt nämnvärt alls men så finns det dem som alltid ska få till ett firande och bara måste ge en present. Då är det väl ändå bättre att det köps något som kommer till användning?
  • Anonym (L)
    Anonym (A) skrev 2020-08-31 10:26:19 följande:

Det är min filosofi också och jag vill helst inte vill fira min egen födelsedag nåt nämnvärt alls men så finns det dem som alltid ska få till ett firande och bara måste ge en present. Då är det väl ändå bättre att det köps något som kommer till användning?
    Ja men bättre att inte köpa något alls då, typ blommor istället?
  • Anonym (Babbel)

Nu var det ju nästan sagt att de skulle ge dig grillen i present så lite snopet var det väl allt. Men ändå, ett i-landsproblem och du köpte ju grillen själv ändå utan större bekymmer antar jag, så världen går ju inte under ändå.
    De presenter jag får är jag alltid oerhört tacksam över, även om det är nåt jag inte behöver eller ens vill ha. I så fall låter jag de ligga nånstans sen kanske jag ger bort dem efter nåt år eller så till nån som vill ha. Alltså bara ger bort, inte som en ny present. 

Svar på tråden Present man inte vill ha