• valentina2012

    Får man välja fostervattenprov pga oro?

    Jag har letat och letat men hittar inget svar. Jag har en extrem oro för att något skulle gå fel denna gång om jag skulle våga bli gravid, och hoppas att ett fostervattenprov skulle kunna stilla en del oro iaf. Men man verkar bara få göra det om kub eller nipt visar på eventuella avvikelser? Eller kan man få göra fostervattenprov el moderkaksprov baserat på oro? Och då inte bara snabbanalysen som bara visar de 3 vanligaste avvikelserna.

    Erfarenheter?

  • Svar på tråden Får man välja fostervattenprov pga oro?
  • Ebo88

    Så som jag förstår det så ska det ligga en misstanke bakom och inte bara en oro, för det är ju en missfalls risk om man väljer fostervattenprov.

    Vet dock inte om man kan göra det privat och betala för det.

  • SilverEmma

    Det beror nog lite på var du bor. Jag sa att jag ville göra FVP direkt, inget resultat på KUB hade varit bra nog för mig. Låg inte i riskzon (var 26) och har (så vitt jag vet) inga avvikelser i släkten. Sa att jag ville göra abort om provet visade något avvikande. Det var inga problem. Gjorde FVP med andra barnet ett år senare också. Bor i Skåne. 

  • valentina2012
    SilverEmma skrev 2020-09-01 08:55:05 följande:

    Det beror nog lite på var du bor. Jag sa att jag ville göra FVP direkt, inget resultat på KUB hade varit bra nog för mig. Låg inte i riskzon (var 26) och har (så vitt jag vet) inga avvikelser i släkten. Sa att jag ville göra abort om provet visade något avvikande. Det var inga problem. Gjorde FVP med andra barnet ett år senare också. Bor i Skåne. 


    Ja man kan tycka att det borde vara upp till var och en, men så verkar det inte vara överallt... Gjorde de snabbanalysen eller fullständig? (kan inte korrekta termerna).
  • valentina2012
    Ebo88 skrev 2020-08-31 10:56:21 följande:

    Så som jag förstår det så ska det ligga en misstanke bakom och inte bara en oro, för det är ju en missfalls risk om man väljer fostervattenprov.

    Vet dock inte om man kan göra det privat och betala för det.


    Ja så säger de men det borde ju vara upp till kvinnan själv kan man tycka..
  • SilverEmma
    valentina2012 skrev 2020-09-01 12:50:44 följande:
    Ja man kan tycka att det borde vara upp till var och en, men så verkar det inte vara överallt... Gjorde de snabbanalysen eller fullständig? (kan inte korrekta termerna).
    Det var en fullständig analys på båda barnen.
  • valentina2012
    SilverEmma skrev 2020-09-01 15:50:26 följande:

    Det var en fullständig analys på båda barnen.


    Så skönt att få välja sådär. Var du mkt orolig innan och blev du lugnare efteråt? Hade du någon särskild anledning förutom oro att göra fvp?
  • SilverEmma
    valentina2012 skrev 2020-09-01 18:38:35 följande:
    Så skönt att få välja sådär. Var du mkt orolig innan och blev du lugnare efteråt? Hade du någon särskild anledning förutom oro att göra fvp?
    Jag var väl inte orolig egentligen men visste att jag ville göra abort om det visade något avvikande. Självklart kände jag ändå en lättnad när provet visade sig vara ok. Jag ville helt enkelt ge mig själv och barnet så bra förutsättningar som möjligt och få möjligheten att eliminera vissa saker som kunde göra vårt liv svårare. Sen kan givetvis vad som helst hända som gör att det inte blir som planerat, men att göra FVP kändes rätt för oss.

    Jag vet att det finns en minimal risk för missfall, men enligt mig var det värt det. Jag kan förstå att någon som längtat och kämpat för att bli gravid inte vill ta risken, men jag var inte i den situationen. Jag vet också att barn med DS kan leva friska, lyckliga och självständiga, men risken finns också att de har lägre livskvalitet pga följdsjukdomar och aldrig kommer att klara sig själva...vilken ände på skalan barnet hamnar kan man inte se på ett FVP. Personer med DS är lika mycket värda som alla andra, men eftersom jag hade möjligheten att välja bort det så tog jag den chansen eftersom det ändå innebär extra svårigheter. Jag hade givetvis älskat det barn jag fått och gjort allt för det, det går ju inte att eliminera alla svårigheter som finns. 
Svar på tråden Får man välja fostervattenprov pga oro?