• Mon 31 Aug 2020 14:04
    994 visningar
    11 svar
    11
    994

    Utomkvedshavandeskap?! Snälla hjälp mig!

    Hej! Jag vill börja med att säga att jag har tid på kvinnokliniken om 1 vecka. Jag kunde inte få en tid innan dess tyvärr. Men nu är jag väääägt förvirrad och totalt livrädd för utomkvedshavandeskap.

    Såhär är det.

    Jag kände på mig tidigt denna månaden att jag var gravid. Ca 1 vecka innan BIM så bara visste jag. Jag kände inga symtom eller så utan magkänslan sa de bara.

    På BIM dagen på morgonen får jag se svagaste av dom svagaste linjerna på ett test.

    Samma kväll kommer något jag tror är mensen.

    Men, jag blödde mkt mindre och i två dagar ist för 6-7 dagar. Jag börjar

    Läsa på om genombrottsblödningar och nidblödningar och allt vad det finns. Problemet är att jag har fortsatt blöda lite grann ända sedan dess.

    Det började alltså onsdagen den 19e augusti. På måndagen efter tar jag ett nytt test vi är alltså nu BIM +5. Då har sträcket helt plötsligt blivit starkare.

    Jag får upp hoppet och tänker att jag ska testa igen några dagar senare för att se så att de blir starkare. På torsdagen (BIM +8) börjar jag blöda mer. Det är så det droppar i toan men är fortfarande inte mycket blod, men mer än innan. Då tar jag ett test som knappt syns..

    Här fattar jag att det har gått åt helvete.

    Blödningarna har fortsatt, varje dag. Lite olika i mängd. Ibland lite färskt, men mestadels brunt. Har under hela denna tiden kännt molande värk i magen, mått lite konstigt ibland. Det spänner och hugger till i magen ibland.

    Nu precis, tog jag ett nytt graviditetstest (BIM + 12)

    Och mitt sträck är helt plötsligt lika starkt som teststräcket. Inte taget med

    Morgonurin och det dök upp snabbt på displayen.

    Kan ett utomkvedshavandeskap yttra sig såhär?! Eller vad händer?

    Jag har som sagt tid om 1 vecka men kan detta vara ett täcken på utomkvedshavandeskap så vill jag ju ringa dom och kolla om jag kan komma in tidigare.

    Snälla hjälp mig, är totalt förvirrad!

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap?! Snälla hjälp mig!
  • Anonym (Hålle­r tummar­na)
    Tue 1 Sep 2020 10:02
    #1

    Jag läste nyligen i en annan tråd, (Minns inte vilken, ) att en del har haft liknande. Att hCG sjönk vid blödning och steg efter. fram och tillbaka under graviditeten. I alla fall utslag på stickor. Att det visade inget eller svagt då de blödde till att vara tydliga streck igen sen.

    Kanske be om att få ta blodprov med 2 dagars mellanrum och se hur det stiger?

  • Tue 1 Sep 2020 10:12
    #2
    Anonym (Håller tummarna) skrev 2020-09-01 10:02:38 följande:

    Jag läste nyligen i en annan tråd, (Minns inte vilken, ) att en del har haft liknande. Att hCG sjönk vid blödning och steg efter. fram och tillbaka under graviditeten. I alla fall utslag på stickor. Att det visade inget eller svagt då de blödde till att vara tydliga streck igen sen.

    Kanske be om att få ta blodprov med 2 dagars mellanrum och se hur det stiger?


    Gick den graviditeten bra då eller blev det missfall eller utomkvedshavandeskap?

    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Hålle­r tummar­na)
    Tue 1 Sep 2020 17:12
    #3

    Det hade gått bra i alla fall. Om jag bara hade kommit på tråden jag läste i. Men minns inte hur jag kom dit.

    Vet hur orolig man kan bli om nått inte stämmer helt. Är själv nojig över lågt stigande hCG. Även om jag hade det med min andra. Och var orolig öven då. (Min 2:a fyller snart 2 år. Så det gick bra.) Men allt utom norm ger väl lite oro. Be om att få ta hCG blodprov iaf så kanske det stillar dina funderingar lite. Jobbigast är ju ovissheten. Och att vänta på svar.

  • Thu 3 Sep 2020 15:06
    #4

    Hur gick det för dig ts? :) mitt utomkvedshavandeskap yttrade sig bara genom svaga test sen tillslut smärta som jag svimmade av och fick åka ambulans och akutopererades. Ofta gör ju utomkvedshavandeskap väldigt ont när det kommer till en viss punkt. Tänker att du kan ju haft tvillingar och missfall av en, därav att hcg minskar på gravtest och sedan ökar igen när den som är kvar utvecklas och stannar. Ska du få göra vul? :)

  • Thu 3 Sep 2020 22:15
    #5
    Enmsik skrev 2020-09-03 15:06:46 följande:

    Hur gick det för dig ts? :) mitt utomkvedshavandeskap yttrade sig bara genom svaga test sen tillslut smärta som jag svimmade av och fick åka ambulans och akutopererades. Ofta gör ju utomkvedshavandeskap väldigt ont när det kommer till en viss punkt. Tänker att du kan ju haft tvillingar och missfall av en, därav att hcg minskar på gravtest och sedan ökar igen när den som är kvar utvecklas och stannar. Ska du få göra vul? :)


    Hej! Tack för ditt svar :)

    Jag har fortfarande ingen smärta mer än lite molvärk, det typ sträcker och drar lite i magen. Ibland får jag som hugg men det är inte bara på ett ställe utan kan vara både på höger och vänster sida. (Men jag får ju hjärtinfarkt varje gång det händer).

    I vilken vecka var du när du fick åka in akut?

    Jag är enligt min app i vecka 6+1.

    Jag har tid på måndag.. Såå nervös! Jag tänker ju att jag är säker på att det gått åt helvete. Men märker att jag ändå har hoppet när jag fortfarande undviker energidrycker och nikotin och tar mina gravid vitaminer.. Jag ber verkligen för att det går vägen denna gången trots blödningarna.. fick ju ett MA i maj och misstänker ju det även denna gången..
  • Fri 4 Sep 2020 08:38
    #6

    Opererades 6+2. Detta var en onsdag, men jag hade ordentlig smärta i magen fredagen och måndagen veckan innan men det gick över med alvedon tills dagen efter så jag trodde typ bara att det var växtvärk tills dess att onsdagen kom och smärtan blev värre och jag svimmade. Det visade sig att mitt utomkvedshavandeskap satt på äggstocken och blödde därifrån ut i bukhålan. Fick också som knivhugg i höger sida precis under revbenet och vid höger nyckelben. Dock blödde jag inget vaginalt, vilket är vanligt vid utomkveds men då är det många andra faktorer som spelar in också. Så oroa dig inte i onödan, men jag vet att det är lättare sagt än gjort. Jag inväntar VUL på onsdag. Pga tidigare utomkveds så får man tidigt VUL för att se att det satt rätt vilket vi redan sett att det gjort men också med tidigare MA så fick vi en ny tid för att se ett eventuellt hjärta slå, men jag förväntar mig det värsta och tror inte att hjärtat kommer slå. Så dumt att tänka så egentligen men man skyddar väl sig själv lite. <3

  • Mon 7 Sep 2020 10:24
    #7

    Glöm inte att uppgradera efter VUL! Nyfiken! :D

  • Tue 8 Sep 2020 10:25
    #8
    Enmsik skrev 2020-09-07 10:24:14 följande:

    Glöm inte att uppgradera efter VUL! Nyfiken! :D


    Hej.
    Tyvärr var det missfall.. Jag var säker på att de gått åt helvete men var så inställd på MA som sist eftersom jag inte haft ont och blödigt väldigt lite hela tiden.. Men det var tomt i livmodern och ett urinprov visade negativt. Han sa att de inte fanns någon aktiv blödning, men jag blöder fortfarande..?

    Förstår inte när det kan ha skett och hur utan klumpar osv.. 
    Givetvis var jag för ledsen för att ställa dessa frågor på plats igår, så alla funderingar kom senare.. 

  • Wed 9 Sep 2020 16:57
    #9
    Soffi90 skrev 2020-09-08 10:25:31 följande:

    Hej.

    Tyvärr var det missfall.. Jag var säker på att de gått åt helvete men var så inställd på MA som sist eftersom jag inte haft ont och blödigt väldigt lite hela tiden.. Men det var tomt i livmodern och ett urinprov visade negativt. Han sa att de inte fanns någon aktiv blödning, men jag blöder fortfarande..?

    Förstår inte när det kan ha skett och hur utan klumpar osv.. 

    Givetvis var jag för ledsen för att ställa dessa frågor på plats igår, så alla funderingar kom senare.. 


    Åh beklagar så!! :( nej ofta kommer alla frågorna senare för man är så ställd även fast man kanske ställt in sig på det.. man har ju ändå hopp fram till besked. Med aktiv blödning kanske han menar något som fortfarande blöder men du kanske fortfarande blöder ut en ?gammal? blödning men den är inte aktiv i nuläget liksom. Jag skulle på VUL idag på eftermiddagen och hade sett så framemot det men fick meddelande imorse om att läkaren var sjuk så jag ska få en ny kallelse via post. Hoppas bara det inte dröjer 2 veckor till.. Lycka till med er nästa! Hoppas det tar sig fort igen<3
  • Wed 9 Sep 2020 20:41
    #10
    Enmsik skrev 2020-09-09 16:57:00 följande:
    Åh beklagar så!! :( nej ofta kommer alla frågorna senare för man är så ställd även fast man kanske ställt in sig på det.. man har ju ändå hopp fram till besked. Med aktiv blödning kanske han menar något som fortfarande blöder men du kanske fortfarande blöder ut en ?gammal? blödning men den är inte aktiv i nuläget liksom. Jag skulle på VUL idag på eftermiddagen och hade sett så framemot det men fick meddelande imorse om att läkaren var sjuk så jag ska få en ny kallelse via post. Hoppas bara det inte dröjer 2 veckor till.. Lycka till med er nästa! Hoppas det tar sig fort igen<3
    Tack! <3 Känns så tufft.. men de vet du ju allt om som själv gått igenom skiten flera ggr.. Jag hoppas och tror att det går vägen för dig denna gången <3

    Ja, det är möjligt att det är så.. Får hoppas de slutar snart. Vet ju inte hur länge man brukar blöda heller. Förra ggn var ju som sagt MA så då blödde jag fram till skrapningen. 

    Ja, jag hoppas verkligen det går vägen nästa gång, vet inte om jag orkar gå igenom detta en gång till..

    Önskar dig också lycka till! Du ska se att din lilla håller sig kvar denna gången <3
  • Thu 10 Sep 2020 08:20
    #11
    Soffi90 skrev 2020-09-09 20:41:08 följande:

    Tack! <3 Känns så tufft.. men de vet du ju allt om som själv gått igenom skiten flera ggr.. Jag hoppas och tror att det går vägen för dig denna gången <3

    Ja, det är möjligt att det är så.. Får hoppas de slutar snart. Vet ju inte hur länge man brukar blöda heller. Förra ggn var ju som sagt MA så då blödde jag fram till skrapningen. 

    Ja, jag hoppas verkligen det går vägen nästa gång, vet inte om jag orkar gå igenom detta en gång till..

    Önskar dig också lycka till! Du ska se att din lilla håller sig kvar denna gången <3


    Ja får hoppas det. Men vi har ju en dotter också som kom i april så känns inte lika tufft om vi skulle få missfall eller nåt nu som innan när vi väntade på ett första barn. Nu är vi ju tacksamma för henne. Sen vore det såklart tråkigt och vi skulle ju bli ledsna men som sagt, när det gick dåligt innan henne kändes det ju hopplöst när man bara väntade på ett enda barn. <3.
Svar på tråden Utomkvedshavandeskap?! Snälla hjälp mig!