• Anonym (Less)

Vill du bo i ett gated community?

Som rubriken säger: Skulle du vilja bo i ett gated community? Motivera ditt svar.

Jag skulle gärna bo i ett gated community. Bor idag i en hygglig villastad utanför Stockholm men inte ens här är det alltid lugnt för idioter från dräggområden kommer ju hit ibland. Flera ungdomar har blivit jagade/rånade. Politikerna har svikit sina laglydiga medborgare. Politikerna borde börja med att lära av Danmark och deras icke-daltande med kriminellt pack.

• Svar på tråden Vill du bo i ett gated community?
  • Anonym (Komplex)

Både ja och nej. Moralmässigt så säger jag nej eftersom GC ändå inte hjälper mot kriminalitet. Den späder väl egentligen bara på det samhällsklimat som föder kriminalitet.

Känslomässigt säger jag ja. Jag har barn och oroar mig för hur de ska kunna röra sig tryggt ute i samhället. Vi bor i ett hyfsat bra område men det har ändå varit flera mord, skjutningar och knivhuggningar i närheten de senaste åren. Jag känner mig ibland orolig för att låta barnen gå ut i lekparken för det är så många skumma typer som rör sig i området.

Det är väl bara en tidsfråga innan GC:S blir vanliga här men det kommer inte att komma åt roten på det onda. Det kommer ge en liten privilegierad del av befolkningen ett sätt att köpa sig trygghet men det kommer också att göra det svårare för alla att känna oss fria ute i samhället.

• Anonym (M)

Det är för sent för Sverige att ta efter Danmark eftersom barnkonventionen blivit lag här.

I Sverige kan inga 17-åriga mördare dömas till fängelse för de skyddas av lagen nu, "baaaarn" som mördar får nämligen inte sättas i fängelse för det är barnmisshandel.

• Anonym (Rulle.)
    Anonym (M) skrev 2020-08-31 23:22:09 följande:

Det är för sent för Sverige att ta efter Danmark eftersom barnkonventionen blivit lag här.

I Sverige kan inga 17-åriga mördare dömas till fängelse för de skyddas av lagen nu, "baaaarn" som mördar får nämligen inte sättas i fängelse för det är barnmisshandel.

Med andra ord. Man får ta tag i det själv....
  • Anonym (F)

Absolut. Så trött på försök till inbrott och annat skit.

• Lainie Kennedy
    Anonym (Less) skrev 2020-08-31 22:48:02 följande:

Som rubriken säger: Skulle du vilja bo i ett gated community? Motivera ditt svar.

Jag skulle gärna bo i ett gated community. Bor idag i en hygglig villastad utanför Stockholm men inte ens här är det alltid lugnt för idioter från dräggområden kommer ju hit ibland. Flera ungdomar har blivit jagade/rånade. Politikerna har svikit sina laglydiga medborgare. Politikerna borde börja med att lära av Danmark och deras icke-daltande med kriminellt pack.

Nej, det skulle jag inte. Jag tycker dels att det verkar tråkigt och dels världsfrånvänt att stänga in sig i en liten låtsasby med staket. Jag bor i centrala Malmö och även om det kan vara jobbigt så föredrar jag lite liv runt mig.
  • Anonym (T)

Ja och nej. Vill gärna bo där det är lugnt men vill absolut inte ha några SD:are i området.

• fornminne

Inte om jag inte var tvungen. Jag vill kunna röra mig fritt i samhället och inte känna mig instängd. Men blir det för illa, ja då kommer ju fler och fler flytta till sådana övervakade grindsamhällen. Självklart löser inte det samhällsproblemen. Men de som flyttar dit (eller bara flyttar till lugnare områden) flyttar ju inte för att lösa samhällsproblemen, utan för att de har fått nog. Samt inte ser någon annan utväg att skapa trygghet för sig och sina barn. Det bästa sättet att undvika att grindsamhällen växer upp som svampar ur jorden, är att bygga ett stabilt samhälle från början.

• Anonym (tvillingmamma)

Vi bor där vi bor bland annat för att SLIPPA flytta till ett grindsamhälle i framtiden. Vi bor i ett mindre samhälle en bit från Stockholm, med landsbygd runt omkring och inget närliggande problemområde. Det kan förstås ändras, men det finns inte så mycket folk här och mest villor och bostadsrätter, även om det är relativt nära till storstan. Det är heller inget område man passerar i förbifarten, det ligger lite avsides. Jag kan gå omkring här mitt i natten utan att känna mig otrygg, man kan släppa ut barnen då det inte är så mycket trafik osv. Nära till skog och mark, men ändå nära till mataffär, skola mm. Utan att behöva stänga in sig bakom några grindar. Jag hoppas att det förblir så.

• Anonym (Rulle.)
    Anonym (T) skrev 2020-09-01 12:41:14 följande:

Ja och nej. Vill gärna bo där det är lugnt men vill absolut inte ha några SD:are i området.

Varför inte?
  • Anonym (N...)
    Anonym (T) skrev 2020-09-01 12:41:14 följande:

Hmm okej..,så du vill alltså bo där det är lugnt, men de som nästintill på mest allvar vill sträva efter lugn och trygghet vill du samtidigt inte ha i din närhet, aha okej., verkligen logiskt...;-}
Svar på tråden Vill du bo i ett gated community?