• Anonym (Vad gäller)

    Försäkringskassan, inkomst bostadsbidrag/tillägg

    Hej! Sitter och blir lite fundersam. Är ensam med ett barn och har hittills haft en väldigt låg inkomst. Om min inkomst ökar så förstår jag att ev bostadsbidrag/tillägg också troligen minskar.

    Läste någonstans att man som ensamstående med en årsinkomst om 86.000kr + inte kan få bostadsbidrag, stämmer det? Eller gäller det enbart de som är yngre, under 29 år?

    Hur har folk råd att bo någonstans om man inte får tjäna mer än så för att ha möjlighet till bostadsbidraget?

    Om man har en årsinkomst under 200.000 tusen och en hyra på ca 6000kr i månaden typ mellan 60-70 kvm då kan man alltså inte få något bostadsbidrag? (Även om man har barn)?

    Någon som har koll.

    Mvh

  • Svar på tråden Försäkringskassan, inkomst bostadsbidrag/tillägg
  • Anonym (Vad gäller)
    QAnon skrev 2020-08-31 23:07:28 följande:

    Har du räknat i Försäkringskassans "Kassakollen" där man kan räkna ut vad man får? 

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag_barnfamiljer

    www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen


    Ja jag har gjort det men sedan började jag googla och fann annan information. Blir orolig för att det ska leda till att jag blir återbetalningsskyldig iom de belopp som jag läst mig till. Har tjänat mer än 86.000kr.
  • QAnon
    Anonym (Vad gäller) skrev 2020-08-31 23:12:10 följande:
    Ja jag har gjort det men sedan började jag googla och fann annan information. Blir orolig för att det ska leda till att jag blir återbetalningsskyldig iom de belopp som jag läst mig till. Har tjänat mer än 86.000kr.
    Det där med 86 000 gäller för bostadsbidrag för unga under 29 år. Du ska enbart kolla på informationen under "Bostadsbidrag till barnfamiljer". 

    Du kommer inte bli återbetalningsskyldig så länge du fyller i korrekt inkomst i din ansökan. 
  • Anonym (Ensamstående)

    Jag tjänar 300.000 per år ca. Får 1700kr i bostadsbidrag (innan höjningen). Ensam med tre barn på heltid i en hyresrätt på 7300kr.

    Jag anger alltid min heltidsinkomst när jag söker bostadsbidrag. Sedan har jag varit sjukskriven, vabbat osv, så tjänar jag mkt mindre än det. Då får man istället mer bostadsbidrag i februari när de räknat ihop allt.

  • Anonym (Bobi)

    Med uppgifterna i din TS så skulle du få 2.400 kr i bostadsbidrag.

    Skulle din inkomst öka till 250.000 får du istället 1.600 och en inkomst på 300.000 så får du fortfarande 800 kr i bostadsbidrag. Inte förrän du är en bit över 340.000 i årsinkomst blir du helt utan bostadsbidrag.

    Maximalt bostadsbidrag för dina förutsättningar är 3.400 kr och inte förrän din årsinkomst är över 145.000 så börjar det sänkas. Om dud tjänar 140.000 eller bara 80.000 spelar alltså ingen roll utan då är det högsta som gäller dvs 3.400 kr

  • Anonym (Meddela alltid inkomstförändringar)
    Anonym (Vad gäller) skrev 2020-08-31 23:12:10 följande:

    Ja jag har gjort det men sedan började jag googla och fann annan information. Blir orolig för att det ska leda till att jag blir återbetalningsskyldig iom de belopp som jag läst mig till. Har tjänat mer än 86.000kr.


    Oavsett ska du meddela FK om du tjänat mer än du angett i din ansökan, då kan de justera resterande del av året istället för att du eventuellt blir återbetalningsskyldig.
Svar på tråden Försäkringskassan, inkomst bostadsbidrag/tillägg