• Anonym (Orolig :-()

    Jag har en hotbild mot mig och nu tvingar kommunen mig att flytta.

    Denna tråden kommer nog bli jätte lång.

    Men lite bakgrund.

    Jag bor på ett LSS boende i en kommun som ligger i västra götaland.

    Detta för att jag har en del diagnoser inom psykiatrin.

    Och jag har bott på detta boende i snart 3 år.

    Jag har en egen lägenhet. Men det finns tillgång till personal dygnet runt.

    De hjälper mig med bland annat handling och väckning på morgonen. Osv.

    Nu till en pågående situationen som är mycket allvarlig.

    I mars anmälde jag en våldtäkt som skedde i en lägenhet. 5 män utsatte mig för brutalt våld. De tog narkotika och hade vapen. Jag blev hotad till livet när de släppte ut mig till slut. Men, jag gick till polisen och anmälde ändå.

    Sen vet jag inte vad polisen gjorde med dessa människor. Mitt ärende lades i alla fall ner. Kanske för att jag inte visste vem dessa människor var? Jag visste bara adressen och namnet på den personen som jag skulle träffa.

    OCH NU LEVER JAG ETT HELVETE OCH HAR GJORT DET I EN HEL MÅNAD.

    Dessa män började skicka sms till mig och var jävligt förbannade över att jag hade snackat med snuten.

    I deras sms stod det att de skulle skjuta mig. Våldta mig. Slå mig. Allt möjligt.

    De kom dessutom till boendet och har försökt ta sig in många gånger men trappuppgångsdörren är låst dygnet runt så de lyckas inte med det.

    Istället kastar de proppar och batterier på mitt fönster. De har en del att ta i eftersom jag bor på tredje våningen.

    De har även skickat en del andra snubbar som försökt ta sig in. Nästan varje kväll har det kommit nya män som försökt ta sig in genom porten men som misslyckats.

    Kommunen agerade omedelbart och kallade in väktare som är här från 18.00 till 6.00 på morgonen. Väktarna har varit här i en månad snart men situationen har inte förbättrats.

    Det är alltid en väktare nere hos personalen (basen) och den andra utanför porten i bilen. Men som sagt. Det verkar inte hjälpa eftersom nya män kommer hit hela tiden. Och ibland beter de sig hotfullt.

    De gångerna jag varit ute så har jag alltid fått sms. Som lyder tex så här ?fan vilken fin röd tröja du har, har verkligen bara lust att komma fram skjuta dig i skallen?

    Nu får inte längre personal följa med mig ut. De får inte utsätta sig för fara.

    Så handling och tvätt har jag fått göra själv. Vilket man måste göra? Jag måste tvätta mina kläder. Och jag måste ha mat hemma.

    Hälften av dessa gånger jag varit ute så har jag blivit påhoppad och misshandlad.

    Ibland av män jag inte känner och ibland av de som våldtog mig i lägenheten.

    Nu den senaste gången alltså i onsdags så blev det riktigt illa.

    De slog mig i ansiktet så jag blev blodig. De försökte ta min telefon och nycklar.

    Telefonen lyckades de inte med men nycklarna tog de men låsen har bytts ut och jag har fått nya nycklar. Och i trappen tror jag inte ens de vågar ta sig in för det är väktare där.

    Men idag kom chefen och pedagogen.

    De sa till mig att situationen bara eskalerar och att jag inte ens kan gå ut längre så de har bestämt för att flytta på mig. Till en annan kommun. Som ligger över 100 km härifrån. Där jag känner INGEN.

    Jag motsätter mig starkt till detta och jag berättade även detta för dom.

    De sa att jag nog inte har något val och att de kommer kontakta de högre cheferna för att se vad man ska ta till för andra åtgärder.

    Jag sa att jag inte rör en fena. Vill de slänga ut mig så får det väl bli så. Och hur ska de tvinga en vuxen människa att flytta till en annan kommun? De tänker väl inte bara slänga ut mig på gatan?

    Jag tänker inte flytta på mig för att dessa idioter håller på. Jag älskar min lägenhet. Jag känner mig hemmastadd. Och jag trivs att bo här förutom situationen som pågår där ute just nu.

    Personalen här har dessutom blivit som en familj för mig.

    Hade jag kommit till en annan kommun där jag känner ingen så hade jag mått SKIT dåligt. Säkert ännu sämre än vad jag redan gör. Dessutom är jag född och uppvuxen i denna staden som jag bor nu. Familj och släkt är här. Att börja om på en ny kula i en annan stad ser jag inte som ett alternativ.

    Så vad som händer vet jag inte. De sa dock att jag inte kunde på kvar här.

    Jag förstår att de är oroliga. Men det känns som att jag blir straffad för något som folk utifrån gör. Detta är mitt hem. JAG VILL BO HÄR!

    Någon som vet hur sådant här går till?

    Om de vill köra mig till en annan kommun fast jag vägrar. Vad händer då? Dessutom vägrar jag lämna denna lägenheten. Så vad ska de göra? Dra ut mig? Kasta ut mig bara på gatan?

    Jag har hamnat i en sån pest eller kolera situation och vet inte riktigt vad jag ska göra.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Jag har en hotbild mot mig och nu tvingar kommunen mig att flytta.
  • Anonym (mamma och dotter)

    Har du ingen familjemedlem eller vän som kan fotografera, göra ett gripande eller kan ni sätta upp övervakningskameror.
    Varje händelse måste polisanmälas.
    Men i slutändan är det nog så att om du är en risk för personal och övriga boende så kan de kräva att du flyttar.

  • Anonym (Orolig :-()
    Anonym (mamma och dotter) skrev 2020-09-01 18:21:16 följande:

    Har du ingen familjemedlem eller vän som kan fotografera, göra ett gripande eller kan ni sätta upp övervakningskameror.

    Varje händelse måste polisanmälas.

    Men i slutändan är det nog så att om du är en risk för personal och övriga boende så kan de kräva att du flyttar.


    Personal har fått larma många gånger och jag har säkert gjort över 20 anmälningar. Men allting bara lägga ner (suck)

    Jag har frågat om övervakningskameror men de sa nej , att man måste ha massa tillstånd osv.
  • Anonym (Lisa)

    Kommunen kan inte tvinga dig att flytta, bara om du vill fortsätta få stöd med LSS-boende. LSS-boende är en mycket dyr insats. Om du vägrar flytta till den staden där du har erbjudits nytt boende kan du i värsta fall bli tvungen att lösa boendet på egen hand. Dock kan du ju kolla om det finns platser på nåt annat boende, närmare familjen? Men det kan vara svårt att hitta en ledig plats på ett boende som också matchar dig. Läget är ju rätt akut också. Förstår att det är en jättetråkig situation som känns orättvis. Men det är ju ohållbart att du är helt förföljd. Tycker inte du också det?

  • Bibbidi

    Du måste flytta. Förstår att det är jobbigt men ditt liv är viktigare.

    Utgår från att du ska flytta in till ett LSS-boende igen fast i en annan kommun? Det måste de väl mena?

    Att du inte får hjälp med handling och tvätt är obegripligt! Ta kontakt med högste chefen.

    Beställ hem mat och tvätta i handfat/dusch/badkar sålänge.

    Du ska inte gå ut ensam.

    Ta kontakt med polisen för varje grej. Kräv skydd och hjälp. Skyddat boende och väktare behöver du just nu.

  • Anonym (anmäl)

    Det viktigaste är att varje incident polisanmäls.

    Jag blir faktiskt lite perplex över att polisen bara lägger anmälningarna. Det skulle ju inte vara så svårt att haffa förövarna med tanke på att de återkommer till ditt boende hela tiden.

    Men oavsett så behöver man fortsättningsvis också polisanmäla varje händelse. Förr eller senare kanske polisen lyckas ta tag i det.

  • Anonym (anmäl)

    Du har inte begått något fel så det är inte rättvist att du ska behöva flytta. Men oavsett så kanske ditt liv är i fara och du behöver skydd. Kanske det behöver vara någon annanstans än i din egen stad om det inte finns något annat sätt. Det får ju inte hända dig något ont.

  • neverpreggo

    Om du flyttar så kanske det kan gå att få tidsbegränsat, att du sedan kan komma tillbaka ( se då till att ha det skriftligt). Tills den extrema hotbilden mot dig och boendet lättar. De kan inte riskera sin personal och du kan inte riskera ditt liv varje gång som du går ut.

  • Anonym (Q)

    Du behöver flytta och skaffa skyddade personuppgifter (görs via Skatteverket). Mycket märkligt att polisen inte gör mer. Har du pratat med deras brottsoffer- och personsäkerhetsgrupp? Be om att få göra det så kan de hjälpa dig med tex larmpaket och ansöka om skyddade personuppgifter. Om du bara flyttar till en ny bostad kommer ju idioterna att hitta dig där också genom en enkel googling.

  • Colourfulrainbow

    Fy fan vad arg jag blir när jag läser ditt inlägg. Hur fan kunde allting läggas ned?! Jävligt starkt av dig att anmäla. Spara alla sms! Finns det övervakningskameror på boendet? Om det finns det så bör männen finnas med i bild och det kan användas som bevismaterial.

    Du måste polisanmäla ALLT. Varenda sms, varenda gång de är utanför ditt boende och varje gång du stöter på dem. Det här kan inte polisen bara släppa. Du lever under fruktansvärda hot. Det här är sinnessjukt.

    Det är klart att du inte ska behöva lämna ditt hem, men så fungerar det i Sverige. Jävla daltande med kriminella. Redan i skolan flyttar man på mobboffret i stället för mobbarna.

    Ring kvinnofridslinjen för att få stöd.

  • Anonym (Två sidor)
    Anonym (Orolig ) skrev 2020-09-01 18:10:13 följande:

    Denna tråden kommer nog bli jätte lång.

    Men lite bakgrund.

    Jag bor på ett LSS boende i en kommun som ligger i västra götaland.

    Detta för att jag har en del diagnoser inom psykiatrin.

    Och jag har bott på detta boende i snart 3 år.

    Jag har en egen lägenhet. Men det finns tillgång till personal dygnet runt.

    De hjälper mig med bland annat handling och väckning på morgonen. Osv.

    Nu till en pågående situationen som är mycket allvarlig.

    I mars anmälde jag en våldtäkt som skedde i en lägenhet. 5 män utsatte mig för brutalt våld. De tog narkotika och hade vapen. Jag blev hotad till livet när de släppte ut mig till slut. Men, jag gick till polisen och anmälde ändå.

    Sen vet jag inte vad polisen gjorde med dessa människor. Mitt ärende lades i alla fall ner. Kanske för att jag inte visste vem dessa människor var? Jag visste bara adressen och namnet på den personen som jag skulle träffa.

    OCH NU LEVER JAG ETT HELVETE OCH HAR GJORT DET I EN HEL MÅNAD.

    Dessa män började skicka sms till mig och var jävligt förbannade över att jag hade snackat med snuten.

    I deras sms stod det att de skulle skjuta mig. Våldta mig. Slå mig. Allt möjligt.

    De kom dessutom till boendet och har försökt ta sig in många gånger men trappuppgångsdörren är låst dygnet runt så de lyckas inte med det.

    Istället kastar de proppar och batterier på mitt fönster. De har en del att ta i eftersom jag bor på tredje våningen.

    De har även skickat en del andra snubbar som försökt ta sig in. Nästan varje kväll har det kommit nya män som försökt ta sig in genom porten men som misslyckats.

    Kommunen agerade omedelbart och kallade in väktare som är här från 18.00 till 6.00 på morgonen. Väktarna har varit här i en månad snart men situationen har inte förbättrats.

    Det är alltid en väktare nere hos personalen (basen) och den andra utanför porten i bilen. Men som sagt. Det verkar inte hjälpa eftersom nya män kommer hit hela tiden. Och ibland beter de sig hotfullt.

    De gångerna jag varit ute så har jag alltid fått sms. Som lyder tex så här ?fan vilken fin röd tröja du har, har verkligen bara lust att komma fram skjuta dig i skallen?

    Nu får inte längre personal följa med mig ut. De får inte utsätta sig för fara.

    Så handling och tvätt har jag fått göra själv. Vilket man måste göra? Jag måste tvätta mina kläder. Och jag måste ha mat hemma.

    Hälften av dessa gånger jag varit ute så har jag blivit påhoppad och misshandlad.

    Ibland av män jag inte känner och ibland av de som våldtog mig i lägenheten.

    Nu den senaste gången alltså i onsdags så blev det riktigt illa.

    De slog mig i ansiktet så jag blev blodig. De försökte ta min telefon och nycklar.

    Telefonen lyckades de inte med men nycklarna tog de men låsen har bytts ut och jag har fått nya nycklar. Och i trappen tror jag inte ens de vågar ta sig in för det är väktare där.

    Men idag kom chefen och pedagogen.

    De sa till mig att situationen bara eskalerar och att jag inte ens kan gå ut längre så de har bestämt för att flytta på mig. Till en annan kommun. Som ligger över 100 km härifrån. Där jag känner INGEN.

    Jag motsätter mig starkt till detta och jag berättade även detta för dom.

    De sa att jag nog inte har något val och att de kommer kontakta de högre cheferna för att se vad man ska ta till för andra åtgärder.

    Jag sa att jag inte rör en fena. Vill de slänga ut mig så får det väl bli så. Och hur ska de tvinga en vuxen människa att flytta till en annan kommun? De tänker väl inte bara slänga ut mig på gatan?

    Jag tänker inte flytta på mig för att dessa idioter håller på. Jag älskar min lägenhet. Jag känner mig hemmastadd. Och jag trivs att bo här förutom situationen som pågår där ute just nu.

    Personalen här har dessutom blivit som en familj för mig.

    Hade jag kommit till en annan kommun där jag känner ingen så hade jag mått SKIT dåligt. Säkert ännu sämre än vad jag redan gör. Dessutom är jag född och uppvuxen i denna staden som jag bor nu. Familj och släkt är här. Att börja om på en ny kula i en annan stad ser jag inte som ett alternativ.

    Så vad som händer vet jag inte. De sa dock att jag inte kunde på kvar här.

    Jag förstår att de är oroliga. Men det känns som att jag blir straffad för något som folk utifrån gör. Detta är mitt hem. JAG VILL BO HÄR!

    Någon som vet hur sådant här går till?

    Om de vill köra mig till en annan kommun fast jag vägrar. Vad händer då? Dessutom vägrar jag lämna denna lägenheten. Så vad ska de göra? Dra ut mig? Kasta ut mig bara på gatan?

    Jag har hamnat i en sån pest eller kolera situation och vet inte riktigt vad jag ska göra.

    Hjälp!


    Jag förstår att du inte vill flytta från allt det du känner till och vet om, det boende du älskar och den personal som du känner, men samtidigt, vad ser du för alternativ? Trots allt du varit med om så tycks det inte finnas tillräckligt med bevis mot någon så att det rättsligt går att göra något och av det du skriver så verkar det enda hållbara för alla parter att du får flytta, hur tragiskt det än är att offret är den som ska flyttas. Samtidigt så är situationen så pass hotfull för såväl dig, som för personalen på boendet att man valt att ta in väktare som hjälp. Kostnaden för två väktare 12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan är ingen struntsumma direkt. Det är inget som någon har möjlighet att betala hur länge som helst. Vem tycker du ska stå för kostnaderna? Från vem ska dessa pengar tas ifrån? Skolan? Omfattningen av det stöd du får? Kanske till och med ditt boende? Eller övriga personers stöd som bor där du bor?

    Du säger även att pga hotrisken så får du göra allt själv. Frågan är om personalen hjälpte dig med att handla etc och de råkade utsättas för våld och kanske bli så allvarligt skadade att de fick men för livet, eller kanske till och med dig, skulle du tycka att de var skyldiga dig det? Att din vilja att bo kvar är viktigare än deras hälsa? Tycker du även att det är viktigare för dig att bo kvar med nuvarande situation och riskera bli allvarligt misshandlad och risker bli skadad eller till och med dö än att få leva ett liv där du inte behöver vara rädd varje gång du ska utanför din dörr? Vore det inte skönt att kunna gå ut och inte behöva oroa dig för att någon står där?

    Är det så att du anser att personalen ska hjälpa dig precis som innan med handling och tvätt trots den stora hotbilden så undrar jag om du har tänkt över konsekvenserna av detta? Tror du inte att den personal som du tycker så mycket om på sikt vill leva med denna hotbild på sig? Vara rädda för att gå till sitt jobb för att de vet att de ska handla eller tvätta för dig? Tror du att den personal du tycker så mycket om tycker om och trivs på sitt jobb? Eller är det mer sannolikt att om inte deras arbetsmiljö blir bättre, dvs att risken för att bli hotad eller misshandlad försvinner så kommer de att söka efter jobb där de inte behöver leva under ständig oro för att bli hotad och misshandlad.

    Än en gång, jag förstår att du inte vill flytta, men det tycks idag inte finnas något alternativ. Ibland så är omständigheterna sådana att man måste göra något som oroar en och som kastar om ens hela liv och man måste ge sig ut i det okända , och så tycks det vara för dig. Vill du inte tänka på din egen säkerhet så tänk i alla fall på personalens säkerhet.
Svar på tråden Jag har en hotbild mot mig och nu tvingar kommunen mig att flytta.