• Erica94

    Kan sambon äga bilen och jag försäkra den?

    Vet inte riktigt om tråden hamnar rätt, tyckte inte den passade in bra någonstans..

    Vi funderar på att köpa en ?ny? bil så vi har fått en hel del fel på den gamla. Min sambo måste stå som ägare då jag inte kan ta billån eftersom jag studerar och därför saknar rimlig inkomst för att beviljas ett lån. Min sambo har dock inget körkort, vilket gör försäkringen fruktansvärt dyr. Skiljer 200-300 kronor / månad i jämförelse för mig.

    Kan jag försäkra stå på försäkringen? Jag tycker det verkar luddigt. När jag googlar hittar jag bara att den som i huvudsak brukar bilen ska stå på försäkringen men kan man ens försäkra någon annans bil?!

  • Svar på tråden Kan sambon äga bilen och jag försäkra den?
  • Anonym (Tut)

    Jag testade att få ett pris hos ett av de större försäkringsbolagen och ange min bils regnummer och min mans personnummer. Jag kommer inte vidare och får inget pris.

  • Pilsner

    Köp inte en så dyr bil så att billån krävs. Speciellt inte om en pluggar.

  • Erica94
    Anonym (Tut) skrev 2020-09-01 20:18:51 följande:

    Jag testade att få ett pris hos ett av de större försäkringsbolagen och ange min bils regnummer och min mans personnummer. Jag kommer inte vidare och får inget pris.


    Tack för tidigare svar. Konstigt, jag kollade med flera bilar och andra försäkringstagare och kommer vidare. Men då har jag koll!
  • Erica94
    Pilsner skrev 2020-09-01 21:27:51 följande:

    Köp inte en så dyr bil så att billån krävs. Speciellt inte om en pluggar.


    Vi klarar oss på sambons inkomst oavsett så billånet blir inget problem oavsett om jag blir arbetslös ett tag. Jag har dessutom två attraktiva utbildningar när jag slutar, så känner oss inte särskilt nervösa.

    Vill köpa en ordentlig bil (runt 100.000) för att förhoppningsvis slippa återkommande dyra problem.
  • Gnussen
    Erica94 skrev 2020-09-01 19:53:58 följande: