• Erica94

    Kan sambon äga bilen och jag försäkra den?

    Vet inte riktigt om tråden hamnar rätt, tyckte inte den passade in bra någonstans..

    Vi funderar på att köpa en ?ny? bil så vi har fått en hel del fel på den gamla. Min sambo måste stå som ägare då jag inte kan ta billån eftersom jag studerar och därför saknar rimlig inkomst för att beviljas ett lån. Min sambo har dock inget körkort, vilket gör försäkringen fruktansvärt dyr. Skiljer 200-300 kronor / månad i jämförelse för mig.

    Kan jag försäkra stå på försäkringen? Jag tycker det verkar luddigt. När jag googlar hittar jag bara att den som i huvudsak brukar bilen ska stå på försäkringen men kan man ens försäkra någon annans bil?!

  • Svar på tråden Kan sambon äga bilen och jag försäkra den?
  • Anonym (Tut)

    Jag testade att få ett pris hos ett av de större försäkringsbolagen och ange min bils regnummer och min mans personnummer. Jag kommer inte vidare och får inget pris.

  • Pilsner

    Köp inte en så dyr bil så att billån krävs. Speciellt inte om en pluggar.

  • Erica94
    Anonym (Tut) skrev 2020-09-01 20:18:51 följande:

    Jag testade att få ett pris hos ett av de större försäkringsbolagen och ange min bils regnummer och min mans personnummer. Jag kommer inte vidare och får inget pris.


    Tack för tidigare svar. Konstigt, jag kollade med flera bilar och andra försäkringstagare och kommer vidare. Men då har jag koll!
  • Erica94
    Pilsner skrev 2020-09-01 21:27:51 följande:

    Köp inte en så dyr bil så att billån krävs. Speciellt inte om en pluggar.


    Vi klarar oss på sambons inkomst oavsett så billånet blir inget problem oavsett om jag blir arbetslös ett tag. Jag har dessutom två attraktiva utbildningar när jag slutar, så känner oss inte särskilt nervösa.

    Vill köpa en ordentlig bil (runt 100.000) för att förhoppningsvis slippa återkommande dyra problem.
  • Gnussen
    Erica94 skrev 2020-09-01 19:53:58 följande:

    Vet inte riktigt om tråden hamnar rätt, tyckte inte den passade in bra någonstans..

    Vi funderar på att köpa en ?ny? bil så vi har fått en hel del fel på den gamla. Min sambo måste stå som ägare då jag inte kan ta billån eftersom jag studerar och därför saknar rimlig inkomst för att beviljas ett lån. Min sambo har dock inget körkort, vilket gör försäkringen fruktansvärt dyr. Skiljer 200-300 kronor / månad i jämförelse för mig.

    Kan jag försäkra stå på försäkringen? Jag tycker det verkar luddigt. När jag googlar hittar jag bara att den som i huvudsak brukar bilen ska stå på försäkringen men kan man ens försäkra någon annans bil?!


    Skriv över bilen på dig så kan du stå på försäkringen.

    Kolla sedan på compricer och jämför olika bolag.

    www.compricer.se/forsakring/bil/
  • Anonym (Tut)
    Gnussen skrev 2020-09-02 09:57:41 följande:

    Skriv över bilen på dig så kan du stå på försäkringen.

    Kolla sedan på compricer och jämför olika bolag.

    www.compricer.se/forsakring/bil/


    Ska TS äga bilen och sambon stå på lånet? Är det så smart?
  • Gnussen
    Anonym (Tut) skrev 2020-09-02 10:43:01 följande:

    Ska TS äga bilen och sambon stå på lånet? Är det så smart?


    Av vilken anledning skulle det inte vara smart om dom kommer billigare undan på försäkringen?!! Men visst vill man betala dyrare pengar är väl upp till var och en men finns absolut ingen anledning, varför man ska betala mer en vad man behöver. Det går att skriva papper om det är det du tänker på om dom mot förmodan skulle flytta isär. Allt går att lösa bara man vill.
  • fjanten

    Kan inte han bara ta lånet och sedan skriver ni ägandet på dig? Eller ska ni ta lånet via bilfirman och de kräver att den som tar lånet också står som ägare? I så fall kan ni väl bara göra ett ägarbyte någon dag därpå så bilen står på dig?

  • Anonym (Tut)
    Gnussen skrev 2020-09-02 12:00:56 följande:

    Av vilken anledning skulle det inte vara smart om dom kommer billigare undan på försäkringen?!! Men visst vill man betala dyrare pengar är väl upp till var och en men finns absolut ingen anledning, varför man ska betala mer en vad man behöver. Det går att skriva papper om det är det du tänker på om dom mot förmodan skulle flytta isär. Allt går att lösa bara man vill.


    Det handlar om mer än att flytta isär. Att stå på något man inte äger gör att man tappar kontrollen. Teoretiskt kan TS sälja bilen utan sambons vetskap om bilen inte står som säkerhet för lånet. När allt är frid och fröjd löper allt fint. Om någon psykar ut går åt skogen. Det hela kan säkert styras upp med ett juridiskt dokument. Problemet är att få gör det.

    Personligen skulle jag aldrig ta lån på något jag inte äger, inte för de pengar som pratas om ovan.
  • Gnussen
    fjanten skrev 2020-09-02 12:06:39 följande:

    Kan inte han bara ta lånet och sedan skriver ni ägandet på dig? Eller ska ni ta lånet via bilfirman och de kräver att den som tar lånet också står som ägare? I så fall kan ni väl bara göra ett ägarbyte någon dag därpå så bilen står på dig?


    Står han som ägare och bilen som säkerhet på lånet så kan han inte skriva över bilen då lånet finns.
  • Gnussen
    Anonym (Tut) skrev 2020-09-02 12:24:22 följande:

    Det handlar om mer än att flytta isär. Att stå på något man inte äger gör att man tappar kontrollen. Teoretiskt kan TS sälja bilen utan sambons vetskap om bilen inte står som säkerhet för lånet. När allt är frid och fröjd löper allt fint. Om någon psykar ut går åt skogen. Det hela kan säkert styras upp med ett juridiskt dokument. Problemet är att få gör det.

    Personligen skulle jag aldrig ta lån på något jag inte äger, inte för de pengar som pratas om ovan.


    Jag håller med dig i det du skriver men det går att lösa med juridiska dokument sen om människor inte tänker längre än näsan räcker då får dom stå sitt kast.

    Själv tar jag aldrig lån till någonting utan betalar allt kontant jag köper, oavsätt om det är bil eller ngt annat.
  • fjanten
    Gnussen skrev 2020-09-02 12:45:43 följande:

    Står han som ägare och bilen som säkerhet på lånet så kan han inte skriva över bilen då lånet finns.


    Okej, tänkte att han skulle ta blancolån via bilfirman eller på annat håll.
  • Gnussen
    fjanten skrev 2020-09-02 12:51:47 följande:

    Okej, tänkte att han skulle ta blancolån via bilfirman eller på annat håll.


    Gör dom det så är det fritt fram.
  • Anonym (Tut)
    Gnussen skrev 2020-09-02 12:50:38 följande:

    Jag håller med dig i det du skriver men det går att lösa med juridiska dokument sen om människor inte tänker längre än näsan räcker då får dom stå sitt kast.

    Själv tar jag aldrig lån till någonting utan betalar allt kontant jag köper, oavsätt om det är bil eller ngt annat.


    Bra strategi :)
  • Gnussen
    Anonym (Tut) skrev 2020-09-02 13:06:43 följande:

    Bra strategi :)


    Har inte ens lån på huset så det säger väl en hel del :)
  • Anonym (HTS)
    Gnussen skrev 2020-09-02 13:12:50 följande:

    Har inte ens lån på huset så det säger väl en hel del :)


    Om inte annat säger det att du bor någonstans där hus är väldigt billiga.
  • Anonym (Tändstickan)

    Nej den som äger bilen försäkrar den med. Tar man ett billån så är bilen ställd som säkerhet för lånet.

    Detta innebär ju att du inte kan skriva bilen på annan person.

    Men ett blanco lån så kan vem som stå skriven som ägare.

  • Gnussen
    Anonym (HTS) skrev 2020-09-06 02:48:41 följande:

    Om inte annat säger det att du bor någonstans där hus är väldigt billiga.


    Nja det beror väl helt på vad man anser är billigt? Husen här omkring säljs för runt 2.5-3.5 miljoner.
Svar på tråden Kan sambon äga bilen och jag försäkra den?