• Jullan1

    Positivt ÄL-test igen efter fyra dagar

    Hej!

    Jag fick ett positivt ÄL-test i lördags morse. Jag har fortsatt testa efter det och alla annars dagar har det varit negativt. Men nu imorse, fyra dagar efter det positiva ÄL-testet så fick jag positivt igen! Är lite förvirrad. Har någon haft samma erfarenhet? Vad kan det bero på?

  • Svar på tråden Positivt ÄL-test igen efter fyra dagar
  • babybel95

    Följer här lite... blir själv inte klok på äl-tester. Tog första testet efter spiraluttag (17/8) den 24/8 där teststräcket var väl inte helt lika starkt som kontroll men ändå starkt så antog att stegring på g eller att jag precis haft en stegring som jag missat. Hade även flytningar och spänningar i magen m.m. trodde verkligen det var ägglossning.
    Fortsatte testa och den 30/8 fick jag starkt sträck igen, starkast den 31/8 så misstänker stegring då och ev ägglossning kring där.
    Blir liksom inte klok. Kollar man till flytningar var mina flytningar kring den 24/8 mest lika äl... 

  • Mortiscia80

    När man väl fått ett positivt utslag ska man ju sluta testa. Sedan har man sex, gärna några dagar extra för säkerhets skull. Det händer ibland att man släpper två ägg men det borde täckas in om man har lite extra sex även efter beräknad ÄL.

  • Jullan1

    Jag fortsatte testa då jag hade väldigt tidig ägglossning, bara några dagar efter mens.

    Verkar som att jag har haft ägglossning två gånger då..visste inte ens att man kunde ha det. Men det är väl bara att fortsätta ligga då :)

  • babybel95
    Jullan1 skrev 2020-09-02 12:08:44 följande:

    Jag fortsatte testa då jag hade väldigt tidig ägglossning, bara några dagar efter mens.

    Verkar som att jag har haft ägglossning två gånger då..visste inte ens att man kunde ha det. Men det är väl bara att fortsätta ligga då :)


    Fortsatte också testa för att jag tyckte den 24e var tidigt då min mens slutade 21e, men det kanske man kan ha då. Skönt att inte vara ensam om det isåfall och att det faktiskt är möjligt att ha det två gånger.
  • Jullan1

    Ja då verkar vi ha haft lite likande ägglossning då, får hoppas att det tar sig denna gång:)

    Får se om det blir en eller två eller ingen alls..

  • Jenzia

    Ett positivt ägglossningstest betyder inte att du får ägglossning. Det är en indikation på att kroppen kommer försöka släppa ett ägg. Ibland misslyckas kroppen och gör därför ibland ett nytt försök några dagar senare. Därför kan man få positivt ägglossningstest flera ggr i en cykel. Iom att du fick det första positiva testet så tidigt i din cykek så kan detta vara det mest troliga.

  • Jullan1
    Jenzia skrev 2020-09-02 13:34:30 följande:

    Ett positivt ägglossningstest betyder inte att du får ägglossning. Det är en indikation på att kroppen kommer försöka släppa ett ägg. Ibland misslyckas kroppen och gör därför ibland ett nytt försök några dagar senare. Därför kan man få positivt ägglossningstest flera ggr i en cykel. Iom att du fick det första positiva testet så tidigt i din cykek så kan detta vara det mest troliga.


    Jaha ok, då kanske det är så det är då. Får hoppas att ägget lossnar denna gång.
  • Lillaälta

    Jag fick med en veckas mellanrum. Min gyn sa att min kropp försökt att ägglossa först men inte lyckats och sen körde igen.

    Tempa gärna som komplement så vet du om du har ägglossat :)

Svar på tråden Positivt ÄL-test igen efter fyra dagar