• Wed 2 Sep 2020 13:32
    496 visningar
    2 svar
    2
    496

    Investering i en ekonomisk förening

    Hej!

    Vill gärna höra erfarenheter kring större investeringar i en ekonomisk förening (boende).

    Bor i en ekonomisk förening, med ca 25 hushåll, som har ca 60 år på nacken. Det är radhus som är boendeformen. Fyra st huskroppar á 6-8 hushåll per huskropp.

    Dessvärre har det inte funnits någon underhållsplan förrens nu när vi själv drar i det. De enda underhålls/värdehöjande insatser som gjorts gemensamt under dessa år är att dra in fiber och att lägga om taken (då stod hushållen själv för en faktura per hushåll).

    Men något som verkligen behöver tas hand om nu är rören, värme och vattenrören (filmade vattenrör visar väldigt dåligt skick!) som ligger nedgrävda fr ett separat pannhus ut till varje huskropp. Vi har höftat lite och sagt att det kan komma att kosta ca 100.000kr/hushåll.

    Hur har ni andra i ekonomiska föreningar gått tillväga när ni haft/gjort större renoveringar? Har medlemmarna fått betala en klumpsumma? Eller har ni delat på fakturan?

    Tyvärr verkar det finnas lite ovilja att betala innan något gått sönder, men när något är sönder och behöver bytas akut brukar det ju alltid bli dyrare. Och dessutom vill ju ingen vara utan vatten/värme ett tag..

    Ps. Jag har ingen erfarenhet eller kunskap inom detta ekonomiska området för en ekonomisk förening. Men jag vet iallafall att jag inte vill vakna upp här en dag utan värme eller vatten och en gigantisk faktura som ingen vill/kan betala.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-02 13:37
    Avgiften i förening är så låg att det inte finns en buffert nog att en täcka 30% av den troliga kostnaden.

  • Svar på tråden Investering i en ekonomisk förening
  • Wed 2 Sep 2020 13:54
    #1

    Menar du att ni är en bostadsrättsförening?

  • Wed 2 Sep 2020 20:03
    #2

    Nej, ingen bostadsrättsförening. En samfällighet, men när jag kikade på bolagstypen så stod det ekonomisk förening.

Svar på tråden Investering i en ekonomisk förening