• iceman1974

    Obefintlig lust

    Hallå Panelen
    Efter 17.5 år så valde jag och hustrun att gå skilda vägar pga olika skäl.
    Utebliven lust på 2.5 vart droppen för mig, motiveringen löd, ingen lust och hennes hjärna vill inte ha sex, 
    Nu är hon mitt i övergångsåldern och har påpekat vid ett flertal tillfällen att många vänner i långa relationer inte har sex alls eller ytterst sällan.
    Detta är kanske mer normalt än vad man tror eller.
    Vad är det som gör att ett pars sexlust helt eller delvis försvinner efter så många år och vi har verkligen haft stor lust under många år men efter barnen har flyttat ut så försvann allt på en gång, Ömhet, närhet, kärlek, intimitet, är ni många som känner igen er i detta mönster och hur har det gått för er.

    Till saken är att vi har gått hemma i 2.5 år och bara tagit hand om hus och hem och vardagsbestyren utan någon eller ytterst liten beröring.

    Med facit i hand så var beslutet om att gå skilda vägar bra tror jag men känns ytterst tråkigt efter att man har levt med varandra av majoriteten av vårt vuxna liv tillsammans.

    Vill bara veta ifall detta är en vanlig företeelse i en långvarig relation.
    Hur har ni fått det att fungera eller hur skulle ni ha gjort.

    Tack för mig :)

  • Svar på tråden Obefintlig lust
  • villhatrekant

    Inte ovanligt tyvärr tror jag. Min fru har aldrig haft enormt stor sexlust, förutom första året vi var tillsammans, men det har varit ganska bra ändå fram till för ett år sedan - efter att hon kommit in i klimakteriet har hon helt tappat lusten. Vi har ändå sex kanske varannan vecka i snitt för att hon vet att det är viktigt för mig, men trots att hon njuter och får orgasm skulle hon nog lika gärna kunna vara utan. Jag önskar det fanns en lösning, det är inte så kul i längden att ha sex med någon som inte är så intresserad av det.

  • Anonym (JP)
    iceman1974 skrev 2020-09-02 14:28:26 följande:

    Hallå Panelen

    Efter 17.5 år så valde jag och hustrun att gå skilda vägar pga olika skäl.

    Utebliven lust på 2.5 vart droppen för mig, motiveringen löd, ingen lust och hennes hjärna vill inte ha sex, 

    Nu är hon mitt i övergångsåldern och har påpekat vid ett flertal tillfällen att många vänner i långa relationer inte har sex alls eller ytterst sällan.

    Detta är kanske mer normalt än vad man tror eller.

    Vad är det som gör att ett pars sexlust helt eller delvis försvinner efter så många år och vi har verkligen haft stor lust under många år men efter barnen har flyttat ut så försvann allt på en gång, Ömhet, närhet, kärlek, intimitet, är ni många som känner igen er i detta mönster och hur har det gått för er.

    Till saken är att vi har gått hemma i 2.5 år och bara tagit hand om hus och hem och vardagsbestyren utan någon eller ytterst liten beröring.

    Med facit i hand så var beslutet om att gå skilda vägar bra tror jag men känns ytterst tråkigt efter att man har levt med varandra av majoriteten av vårt vuxna liv tillsammans.

    Vill bara veta ifall detta är en vanlig företeelse i en långvarig relation.

    Hur har ni fått det att fungera eller hur skulle ni ha gjort.

    Tack för mig :)


    Jag vet inte hur vanligt det är men jag känner igen mig i alla fall. Jag har varit tillsammans med min man i drygt 11 år. I drygt 8 av de åren har vi, som du beskrev det, gått hemma och tagit hand om hem och vardagsbestyren med ytterst lite beröring. Sex händer ungefär 1 gång i månaden. För det mesta ser han ut som att han önskar han var någon annanstans istället så det sexet är många gånger knappt värt att kalla sex.

    Jag har inget tips för att få det att fungera tyvärr. Jag har misslyckats i 8 år.
  • Anonym (Blåbär)

    Jag är ingen expert. Och inte heller har jag varit gift i 20 år. Men jag är gift med min kärlek och jag älskar sex och närhet.

    Jag tror att i ett äktenskap är det viktigt att hålla gnistan igång. Ju längre man har varit gift ju viktigare. Och det krävs jobb från er båda. Och ni måste vara villiga att jobba på det en 100%.

    Som man säger allt eller inget.

    Det är lätt att tröttna på sexet efter 17 år om inget ändras. Precis som det är lätt att ta varandra för givet och glömma visa hur mycket man älskar och uppskatta varandra efter 17 år.

    Du har tyckt att allting var bra mellan er tills du märkte att ni inte längre hade sex. Men för din fru kan det har varit något annat i ert äktenskap som fick henne att sluta eller tom ge upp på er.

    Därför är det så viktigt att prata med varandra.

    Vad kan man då ändra. Tänk tillbaka när ni var som lyckligast. Vad gjorde ni då? Kan ni göra er relation lite mer spännande igen?

    Lite mer spontan, lite mer äventyrlig?

    Jag säger inte att varje dag måste vara sån men lite då och då.

    Och visa varandra kärlek och uppskattning.

    Prata med varandra igen. Gå ut och dansa, Res mm. Ge henne komplimanger. Få henne att känna sig snygg och sexig igen. Klär upp er för varandra. Överraska henne med blommor, mat mm.

    Tänk tillbaka på första gången du såg henne och bestämde dig för att henne vill jag ha. Vad gjorde du då?

    Jag tror aldrig på att det är försent så länge ni fortfarande älskar varandra. Det är bara upp till er. Hur gärna vill ni detta?

    /Fru optimist ;)

  • Anonym (Blåbär)

    Det är vanligare i dag än vad det var förut.

Svar på tråden Obefintlig lust