• Arizona66y

    Märkeskläder i skolan

    Jag är 18 år och jag brukar ha på mig märkeskläder i skolan (har inte sådär överdrivet mycket att jag sticker ut eller nåt) och jag får massa blickar (inte på ett bra sätt) och jag vill inte skryta eller nånting, jag tycker att dom kläderna jag har på mig är fina de inte så att jag vill visa upp märket.

    Varför glor folk? Är det konstigt att ha det i skolan, är det konstigt att vara ?fixad? till skolan varje dag? Vet att vissa har på sig mjukiskläder till skolan så förstår att jag ?sticker? ut när jag har märkeskläder, men undrar bara om jag övertänker nu eller om det är ?konstigt? att ha märkeskläder i skolan för folk verkar kolla på mig som att det är något konstigt

    Vad tycker ni själva när ni ser en sån som alltid är fixad och har märkeskläder till skolan?

  • Svar på tråden Märkeskläder i skolan
  • Griseknoen35

    Och vad är det för speciellt med märkeskläder? Arbetar i en skola och var och varannan elev har väl diverse märkeskläder, både mjukisar och jeans...och väskor, skor osv.

  • Mortiscia80

    Vad menar du med "fixad"? En tjej som t ex har en massa smink kan se rätt anskrämlig ut så det kan ju finnas fler än en anledning varför andra tittar.

  • enmamma

    Redan när jag gick i gymnasiet fanns denna skillnad.
    Tänk dig söta tjejer med permanentat hår, pastellrosa läppar och midjehöga levisjeans.
    Vad menar du med märkeskläder, är det viktigt att ha de rätta kläderna eller har ni fejkgucci. en lätt naturlig sminkning eller är det lösögonfransar och värsta sminkningen var dag.
    Less is more.
    Jag har försökt lära mina ungdomar att inte ha för mycket.
    Det viktiga är att du trivs med ditt utseende och inte dömmer andra för sitt utseende.

  • fluu

    Högst troligen är det ingen som glor, du upplever bara det så. Det är inte så att du är den enda tonårstjejen som bär kläder av visst märke och sminkar dig och dylikt. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Drottningen1970

    Vet inte var du går i skolan men på min ort sticker man snarare ut om man inte har märkeskläder i skolan så det du beskriver känns väldigt främmande...

  • Sven19

    Vad är det för märken då? Adidas eller Louis vuitton?

  • Arizona66y
    Sven19 skrev 2020-09-02 19:05:45 följande:

    Vad är det för märken då? Adidas eller Louis vuitton?


    Jag har lv och gucci osv
  • Arizona66y
    fluu skrev 2020-09-02 17:51:15 följande:

    Högst troligen är det ingen som glor, du upplever bara det så. Det är inte så att du är den enda tonårstjejen som bär kläder av visst märke och sminkar dig och dylikt. 


    Det här får mig att inte våga ha märkeskläder i skolan för jag vill inte att folk ska tro att jag skryter, + att dom ger mig konstiga blickar vilket gör det ännu värre
  • fluu
    Arizona66y skrev 2020-09-02 19:31:41 följande:
    Det här får mig att inte våga ha märkeskläder i skolan för jag vill inte att folk ska tro att jag skryter, + att dom ger mig konstiga blickar vilket gör det ännu värre
    Du blir rädd för att du tror att folk glor och sedan anpassar du ditt liv efter det? Skärpning. Gör vad du vill, någon lär alltid ha åsikter om det, men det lär inte vara något som påverkar dig. Och varför i hela fridens namn skulle folk tro att du skryter när du gör något som är mycket vanligt?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sven19
    Arizona66y skrev 2020-09-02 19:29:40 följande:

    Jag har lv och gucci osv


    Är det inte kläder med blaffiga loggor på så är det nog få som kan se vad det är för kläder du har. Sen tycker jag nog att det är märkligt att gå runt på en gymnasieskola skola med skor för 10k och tröja för 8k eller vad de nu kan kosta.
  • Arizona66y
    Sven19 skrev 2020-09-02 19:51:45 följande:

    Är det inte kläder med blaffiga loggor på så är det nog få som kan se vad det är för kläder du har. Sen tycker jag nog att det är märkligt att gå runt på en gymnasieskola skola med skor för 10k och tröja för 8k eller vad de nu kan kosta.


    Vadårå? Vill veta hur ni tänker
  • Arizona66y
    fluu skrev 2020-09-02 19:36:51 följande:

    Du blir rädd för att du tror att folk glor och sedan anpassar du ditt liv efter det? Skärpning. Gör vad du vill, någon lär alltid ha åsikter om det, men det lär inte vara något som påverkar dig. Och varför i hela fridens namn skulle folk tro att du skryter när du gör något som är mycket vanligt?


    Du har en poäng där faktiskt, det är ju sant att de flera som gör det i skolan men det känns som att folk tänker ?omg hur kan hon köpa så dyra grejer så onödigt jag hade aldrig gjort det? å jag vet att jag borde ba skita i vad andra tycket men ändå jag tycker det är jobbigt när folk glor/snackar skit
  • Kusinen

    Nu kan väl mjukiskläder också vara märkeskläder?

    I övrigt, försök träna på att inte uppmärksamma blickar. Dels är många människor i din ålder osäkra aå de kan titta av alla möjliga skäl och dels kan ens egen osäkerhet göra att man uppmärksammar och förstärker eventuella blickar.

    Så länge du inte glr något som skadar andra människor kan du vara dig själv och nöjd med det.

  • Mrs Moneybags

    De flesta "rika" unga flickor jag känner har mycket få märkeskläder. Istället har de halvlångt hår, vida ljusblå jeans och collegetröjor. Inte en enda har märkesväska eller liknande. De är även osminkade. 

    Du sticker nog ut från mängden och det är därför de stirrar på dig. 

Svar på tråden Märkeskläder i skolan