• Lilla Götet

    8-åringar som cyklar runt själva?

    Hej. Vi bor i ett villa område med en 50-väg som barnen korsar (rondell vid båda övergångsställena). Barnen vill cykla runt till varandra och pizzerian runt hörnet samt lekplatser. De flesta har smartklockor med GPS och telefon. Vi har skolat vår son på övergångsstället och påminner honom om det varje gång. Han får inte cykla till skolan men använder sparkcykeln dit. Jag får fortfarande lite ångest ???? hur gör ni andra? När kan man släppa dom själva egentligen?

  • Svar på tråden 8-åringar som cyklar runt själva?
  • Litorina

    12 år är forskarnas rekommendationer. Fast hörde en nu nyligen som menade att egentligen bör de vara ännu äldre. Cykeln rullar snabbare än deras hjärnor tänker och reagerar. Så länge inget oförutsett händer så går det ju bra, men när när det plötsligt gör det så...

    Vi hade fler påkörningsolyckor med barn för 70 år sedan än vi har idag, trots att det var färre bilar då. Försiktighet lönar sig.

  • LFF
    Lilla Götet skrev 2020-09-02 16:09:22 följande:

    Hej. Vi bor i ett villa område med en 50-väg som barnen korsar (rondell vid båda övergångsställena). Barnen vill cykla runt till varandra och pizzerian runt hörnet samt lekplatser. De flesta har smartklockor med GPS och telefon. Vi har skolat vår son på övergångsstället och påminner honom om det varje gång. Han får inte cykla till skolan men använder sparkcykeln dit. Jag får fortfarande lite ångest ???? hur gör ni andra? När kan man släppa dom själva egentligen?


    Mina killar är 7 år och de får gå till kompisarna i närheten. Vi har en 30-väg som de behöver korsa men det räcker ypperligt. Ska de ut och cykla ska en vuxen vara med.

    Ena grannsonen på 8 får cykla själv, den andre inte. En annan granne låter sonen på 9 cykla själv både till vänner och skolan och då är det 30-50 vägar med flertalet korsningar. 

    Så det är väldigt olika. 
  • Solblomma30
    Litorina skrev 2020-09-02 16:14:44 följande:

    12 år är forskarnas rekommendationer. Fast hörde en nu nyligen som menade att egentligen bör de vara ännu äldre. Cykeln rullar snabbare än deras hjärnor tänker och reagerar. Så länge inget oförutsett händer så går det ju bra, men när när det plötsligt gör det så...

    Vi hade fler påkörningsolyckor med barn för 70 år sedan än vi har idag, trots att det var färre bilar då. Försiktighet lönar sig.


    Detta följer vi hemma. Våra barn får inte cykla själva förrän de är 12.
  • Mrs Moneybags

    Jag följer min 9-åring om han ska korsa någon väg. Annars har han fått cykla runt i grannskapet där det inte finns några bilvägar. 

    Jag vill också tillägga att han blev puttad på sin cykel av en tonåring när han var ute och cyklade ensam för inte så länge sedan så att han ramlade ner på marken. Sådana saker kan också hända och då är en 8-åring för liten för att hantera det. Så nu försöker jag hålla uppsikt över honom överallt. Tråkigt, men sant. Vi bor i ett jättelugnt område, så det kan hända var som helst. 

  • Mandelskorpan

    Min 8-åring cyklar än så länge i vuxens sällskap. Han är duktig på att cykla och är inte våghalsig på något sätt, men han är lite för liten för att hålla fullt fokus på trafiken. De är fortfarande rätt små i den åldern och kan lätt bli distraherade. Med sällskap av vuxen så cyklar vi en del. Bor i lugnt villaområde med 30/40-gator.

Svar på tråden 8-åringar som cyklar runt själva?