• Wed 2 Sep 2020 17:11
    2243 visningar
    6 svar
    6
    2243

    Dream feed, mata i sömnen?

    Hej!

    Har läst lite om det här med dreamfeeding, att om man lägger bebisen för att sova för natten runt 19-21 och när man själv går och lägger dig mellan 22-00 så tar man upp bebisen och matar "i sömnen" för att förhoppningsvis få en mätt bebis att sova lite längre. Någon som gjort detta, resultat på det och när började ni? Min son är 6 veckor, äter ersättning, funderar på om det är för tidigt att starta med?

  • Svar på tråden Dream feed, mata i sömnen?
  • Wed 2 Sep 2020 17:14
    #1

    Det är inte för tidigt med sex veckor, men kom ihåg att du ändå måste mata flera gånger under natten också så barnet inte får blodsockerfall.

  • Wed 2 Sep 2020 17:14
    #2
    barntokiggg skrev 2020-09-02 17:11:12 följande:

    Hej!

    Har läst lite om det här med dreamfeeding, att om man lägger bebisen för att sova för natten runt 19-21 och när man själv går och lägger dig mellan 22-00 så tar man upp bebisen och matar "i sömnen" för att förhoppningsvis få en mätt bebis att sova lite längre. Någon som gjort detta, resultat på det och när började ni? Min son är 6 veckor, äter ersättning, funderar på om det är för tidigt att starta med?


    Ja, jag har alltid stuckit in en flaska eller ett bröst i min sovande bebis mun när jag själv gått och lagt mig. Klockrent sätt att få ungen att sova hela natten
  • Wed 2 Sep 2020 17:27
    #3
    Mortiscia80 skrev 2020-09-02 17:14:09 följande:

    Det är inte för tidigt med sex veckor, men kom ihåg att du ändå måste mata flera gånger under natten också så barnet inte får blodsockerfall.


    Jodå, men han har börjat vid eget bevåg att sova en 5/6 h någon period under natten och det klarar han galant för han äter superbra under alla andra mål och timmar under dagen, skulle bara vara perfekt att lyckas timea in de 5/6 timmarna efter jag gått och lagt mig där vid 22-00 någon gång :)
  • Wed 2 Sep 2020 17:29
    #4
    fjanten skrev 2020-09-02 17:14:22 följande:

    Ja, jag har alltid stuckit in en flaska eller ett bröst i min sovande bebis mun när jag själv gått och lagt mig. Klockrent sätt att få ungen att sova hela natten


    Låter bra! Som jag skrev innan, han har börjat på eget bevåg att sova en 5/6 h någon period under natten och det klarar han galant för han äter superbra under alla andra mål och timmar under dagen, skulle bara vara perfekt att lyckas timea in de 5/6 timmarna efter jag gått och lagt mig där vid 22-00 någon gång :)
  • Wed 2 Sep 2020 17:31
    #5
    fjanten skrev 2020-09-02 17:14:22 följande:

    Ja, jag har alltid stuckit in en flaska eller ett bröst i min sovande bebis mun när jag själv gått och lagt mig. Klockrent sätt att få ungen att sova hela natten


    En till grej! Lyfter du då bara upp bebisen i famnen och sticker in maten i munnen fast de sover, och om de funkar börjar de alltid att suga och sätter inte i halsen eller så eller ska man försöka småväcka de lite så de är i något mellanläge?
  • Wed 2 Sep 2020 18:40
    #6
    barntokiggg skrev 2020-09-02 17:29:39 följande:

    Låter bra! Som jag skrev innan, han har börjat på eget bevåg att sova en 5/6 h någon period under natten och det klarar han galant för han äter superbra under alla andra mål och timmar under dagen, skulle bara vara perfekt att lyckas timea in de 5/6 timmarna efter jag gått och lagt mig där vid 22-00 någon gång :)


    barntokiggg skrev 2020-09-02 17:31:43 följande:

    En till grej! Lyfter du då bara upp bebisen i famnen och sticker in maten i munnen fast de sover, och om de funkar börjar de alltid att suga och sätter inte i halsen eller så eller ska man försöka småväcka de lite så de är i något mellanläge?


    Mitt första och tredje barn fick jag mata var fjärde timme p.g.a. blodsocker och viktuppgång de första 4 veckorna, men därefter sa BVC att allt såg så fint ut så då behövdes inte det något mer. Så har inte BVC sagt något så låt honom sova och försök dig pp "dream feed" så blir det nog ännu bättre

    Jag väckte inte - lyfte bara bebisen till mig och började mata. Ingen av tre har satt i halsen någon gång, bara ätit i sömnen och sedan fortsatt sova gott!
Svar på tråden Dream feed, mata i sömnen?