• Thu 3 Sep 2020 08:26
    1681 visningar
    15 svar
    15
    1681

    Stående överföring till annan bank, avgiftsfritt?

    Retar mig på att Handelsbanken numera tar 15kr/överföring om man har stående överföringar till konton i annan bank.

    Har alla banker avgift för detta numera?? Känns som det bara blir fler och fler avgifter....

  • Svar på tråden Stående överföring till annan bank, avgiftsfritt?
  • Sat 19 Sep 2020 22:32
    #1
    Mandelskorpan skrev 2020-09-03 08:26:20 följande:

    Retar mig på att Handelsbanken numera tar 15kr/överföring om man har stående överföringar till konton i annan bank.

    Har alla banker avgift för detta numera?? Känns som det bara blir fler och fler avgifter....


    Har aldrig varit med om att banken tar betalt för överföring. Blir det skillnad om du gör överföringen själv? Jag sätter undan pengar till andra banker mem har aldrig betalat något för det. Har både fört över själv och haft stående överföringar men aldrig betalt för det.

    Skulle jag fått gjort det så skulle jag bytt bank omgående.

    Varför har du stående överföring och vad är det till?
  • Sat 19 Sep 2020 22:53
    #2

    www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_betalningar_prislista_privat_konton_betaltjanster_p010/%24file/p010_web.pdf

    Har konton för barnen i annan bank. 15kr tar dom, inte 25. Men det irriterar mig.

    Vad har du för bank?

  • Sun 20 Sep 2020 00:13
    #3
    Mandelskorpan skrev 2020-09-19 22:53:02 följande:

    www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_betalningar_prislista_privat_konton_betaltjanster_p010/%24file/p010_web.pdf

    Har konton för barnen i annan bank. 15kr tar dom, inte 25. Men det irriterar mig.

    Vad har du för bank?


    Jag har Nordea och har fört över pengar till andra banker utan avgifter. Får jag fråga varför du för över pengar till en annan bank? Såg att det var till barnen. Är det sparkonton eller vad och vilken bank gör du överföringen till?

    Förstår att det irriterar dig. Jag hade aldrig accepterat att betala för en överföring. Någon jävla måtta får det vara :)
  • Sun 20 Sep 2020 07:11
    #4

    Urfånigt att det kostar. När jag hade SEB tog de inte avgift för motsvarande överföring.

    Jag skulle aldrig betala den avgiften utan lägger några minuter då och då på att lägga in ett antal överföringar i förväg.

  • Sun 20 Sep 2020 08:26
    #5

    Tack för era svar. I dagsläget har barnen ett servicekonto i Ica-banken. Men jag har tänkt öppna Avanza och funderar även på sparkonton i SEB.

    Att lägga in överföringar manuellt varje gång känns som rena rama stenåldern. Men det är väl så man får göra, eller betala då.

    Ska kolla upp Nordeas avgifter som alternativ.

  • Sun 20 Sep 2020 08:30
    #6

    www.nordea.se/Images/154-288642/Avgiftsinfo-personkonto.pdf

    Nordea verkar inte ta betalt för detta.

  • Sun 20 Sep 2020 08:53
    #7
    Mandelskorpan skrev 2020-09-20 08:30:19 följande:

    www.nordea.se/Images/154-288642/Avgiftsinfo-personkonto.pdf

    Nordea verkar inte ta betalt för detta.


    Jag sa ju det:) Jag kan lägga in stående överföring till annan bank så det dras varje månad utan extra kostnad.

    Med tanke på om du sparar till dina barn så kan inte SEB ha bra ränta på sparkonton?

    Kolla nisch bankerna med insättningsgaranti i stället. Har själv sevenday med en sparränta på 0.90% med fria uttag annars kan du gå in och söka sparkonton på compricer men se till att dom har insättningsgarantin.

    www.sevenday.se/spara/

    www.compricer.se/sparande/&amount=926000&showonlydepositguarantee=yes&showonlyfreewithdrawals=yes&maxbindtime=0&timetype=exact
  • Sun 20 Sep 2020 09:03
    #8
    Mandelskorpan skrev 2020-09-20 08:26:23 följande:

    Tack för era svar. I dagsläget har barnen ett servicekonto i Ica-banken. Men jag har tänkt öppna Avanza och funderar även på sparkonton i SEB.

    Att lägga in överföringar manuellt varje gång känns som rena rama stenåldern. Men det är väl så man får göra, eller betala då.

    Ska kolla upp Nordeas avgifter som alternativ.


    Gynna inte storbankerna genom att ha sparkonton his dom. Kollade SEB och deras sparkonton är under all kritik. Satsa hellre på nisch bankerna som har insättningsgarantin och erbjuder betydligt bättre ränta. Varför skänka bort pengarna till stor bankerna som har bedrövlig ränta på sparkontona. Du gör självklart som du vill men ville bara upplysa dig om detta:)
  • Sun 20 Sep 2020 17:08
    #9
    Gnussen skrev 2020-09-20 09:03:49 följande:

    Gynna inte storbankerna genom att ha sparkonton his dom. Kollade SEB och deras sparkonton är under all kritik. Satsa hellre på nisch bankerna som har insättningsgarantin och erbjuder betydligt bättre ränta. Varför skänka bort pengarna till stor bankerna som har bedrövlig ränta på sparkontona. Du gör självklart som du vill men ville bara upplysa dig om detta:)


    Tack. Ska tänka på det innan jag väljer, ska absolut kolla upp sevenday. Vill ha låsta konton, inte fria uttag. Avgifterna hos storbankerna är ju horribla och räntorna lägre än lägst. :-/
  • Sun 20 Sep 2020 17:22
    #10
    Mandelskorpan skrev 2020-09-20 08:26:23 följande:

    Tack för era svar. I dagsläget har barnen ett servicekonto i Ica-banken. Men jag har tänkt öppna Avanza och funderar även på sparkonton i SEB.

    Att lägga in överföringar manuellt varje gång känns som rena rama stenåldern. Men det är väl så man får göra, eller betala då.

    Ska kolla upp Nordeas avgifter som alternativ.


    Jag lägger inte in varje gång utan gör det för kanske ett år i förväg.

    Gillar det såklart inte men nu blev det så att jag bytte till SHB av olika anledningar och detta med överföringarna var ingen dealbreaker. Konstigt att de väljer att ha kvar avgiften när inga andra banker verkar ha den.
  • Sun 20 Sep 2020 19:17
    #11
    Mandelskorpan skrev 2020-09-20 17:08:40 följande:

    Tack. Ska tänka på det innan jag väljer, ska absolut kolla upp sevenday. Vill ha låsta konton, inte fria uttag. Avgifterna hos storbankerna är ju horribla och räntorna lägre än lägst. :-/


    Här är det fritt fram att välja:) Betydligt bättre en storbankerna. Förstår inte folk som har sina sparkonton hos vanliga bankerna.

    SevenDay Sparkonto

    0,90%

    SevenDay 3 mån (fast ränta)

    1,00%

    SevenDay 6 mån (fast ränta)

    1,05%

    SevenDay 12 mån (fast ränta)

    1,05%

    SevenDay 24 mån (fast ränta)

    1,10%

    SevenDay 36 mån (fast ränta)

    1,15%
  • Sat 26 Sep 2020 11:26
    #12
    Gnussen skrev 2020-09-20 19:17:27 följande:
    Här är det fritt fram att välja:) Betydligt bättre en storbankerna. Förstår inte folk som har sina sparkonton hos vanliga bankerna.

    SevenDay Sparkonto

    0,90%

    SevenDay 3 mån (fast ränta)

    1,00%

    SevenDay 6 mån (fast ränta)

    1,05%

    SevenDay 12 mån (fast ränta)

    1,05%

    SevenDay 24 mån (fast ränta)

    1,10%

    SevenDay 36 mån (fast ränta)

    1,15%
    Men det här är ju ingen ränta som genererar någon avkastning.
    Hur länge är tanken att spara pengar innan dom ska användas?
  • Sat 26 Sep 2020 18:17
    #13
    Noname00 skrev 2020-09-26 11:26:12 följande:

    Men det här är ju ingen ränta som genererar någon avkastning.

    Hur länge är tanken att spara pengar innan dom ska användas?


    Så du tycker det är bättre att ha pengarna på vanligt konto hos storbankerna som inte ger någon ränta?

    Om du läser tråden innan du kommenterar så hade du fått reda på att det handlar om vanliga sparkonton där storbankerna inte ger någon ränta överhuvudtaget, så varför ska man då gynna bankerna när dom inte är villiga att ge ränta på pengarna. Bättre att få någonting en ingenting alls.
  • Sat 26 Sep 2020 19:49
    #14
    Gnussen skrev 2020-09-26 18:17:07 följande:
    Så du tycker det är bättre att ha pengarna på vanligt konto hos storbankerna som inte ger någon ränta?

    Om du läser tråden innan du kommenterar så hade du fått reda på att det handlar om vanliga sparkonton där storbankerna inte ger någon ränta överhuvudtaget, så varför ska man då gynna bankerna när dom inte är villiga att ge ränta på pengarna. Bättre att få någonting en ingenting alls.
    Jag har läst tråden innan jag kommenterade, men du läste tydligen inte min fråga innan du skrev ditt dryga svar.

    Fortsätt med 1% ränta för sparande för dina barn om du anser att det är rätt sparform för dig.
  • Sun 27 Sep 2020 22:57
    #15
    Noname00 skrev 2020-09-26 19:49:25 följande:

    Jag har läst tråden innan jag kommenterade, men du läste tydligen inte min fråga innan du skrev ditt dryga svar.

    Fortsätt med 1% ränta för sparande för dina barn om du anser att det är rätt sparform för dig.


    Det är inte jag som sparar till mina barn det är T.S som gör det. Mina barn är utflugna sedan länge :)
Svar på tråden Stående överföring till annan bank, avgiftsfritt?