• VillaVillerkulla

    Min man tar vårt barn i försvar

    Vi är inte direkt sådana som skäller på vårt barn, utan vi brukar försöka resonera och förklara.
    I övrigt har vi för olika filosofi kring barnuppfostran, min man och jag.
    Som när hen gjort något dumt, t.ex.
    Det är verkligen som att han LETAR efter skäl att ursäkta barnets beteende. Så fort någon förmildrande omständighet kommer upp, är han alltid där och slätar över. Det spelar ingen roll om vi bestämt tillsammans innan hur vi ska agera. Han hugger DIREKT efter dessa halmstrån, hur veka de än är.
    Vår unge kan liksom aldrig göra något riktigt fel i hans ögon. I princip inte ljuga heller, trots att alla barn gör det.


    Usch. Tänk på det innan ni skaffar barn: att ni är på samma planhalva. Det är ruskigt tärande när man inte är det.

  • Svar på tråden Min man tar vårt barn i försvar
  • Mrs Moneybags

    Han kanske tycker att du är för hård? 

    Jag är nog den som försvarar vår son i alla lägen...försöker se det ur hans perspektiv, han menade inget illa osv. Men jag har förändrats en hel del efter att ha varit sjuk, jag vill inte bli ihågkommen som hård eller orättvis i onödan. Kanske fel, men så har det blivit. 

    Hur gammalt är ert barn?

  • Magical
    VillaVillerkulla skrev 2020-09-03 15:16:45 följande:

    Vi är inte direkt sådana som skäller på vårt barn, utan vi brukar försöka resonera och förklara.
    I övrigt har vi för olika filosofi kring barnuppfostran, min man och jag.
    Som när hen gjort något dumt, t.ex.
    Det är verkligen som att han LETAR efter skäl att ursäkta barnets beteende. Så fort någon förmildrande omständighet kommer upp, är han alltid där och slätar över. Det spelar ingen roll om vi bestämt tillsammans innan hur vi ska agera. Han hugger DIREKT efter dessa halmstrån, hur veka de än är.
    Vår unge kan liksom aldrig göra något riktigt fel i hans ögon. I princip inte ljuga heller, trots att alla barn gör det.


    Usch. Tänk på det innan ni skaffar barn: att ni är på samma planhalva. Det är ruskigt tärande när man inte är det.


    Är han en curlingförälder? Eller är han konflikträdd (alltså gentemot barnet)?
  • VillaVillerkulla
    Mrs Moneybags skrev 2020-09-03 16:22:14 följande:

    Han kanske tycker att du är för hård? 

    Jag är nog den som försvarar vår son i alla lägen...försöker se det ur hans perspektiv, han menade inget illa osv. Men jag har förändrats en hel del efter att ha varit sjuk, jag vill inte bli ihågkommen som hård eller orättvis i onödan. Kanske fel, men så har det blivit. 

    Hur gammalt är ert barn?


     Det tror jag han tycker. 
  • Litorina

    Vi har som regel att man bara får lägga sig i den andres konflikt med barnet om man upplever att barnet blir, eller snart riskerar att bli, kränkt. Barnet är tio år och det har inträffat ett fåtal gånger.

    Blir den ena föräldern väldigt arg händer det att den andre frågar om den ska ta över. Ibland låser det sig ju och då hjälper att gå ifrån en stund.

    Ett system som kanske passar er?

  • VillaVillerkulla
    Magical skrev 2020-09-03 16:32:55 följande:
    Är han en curlingförälder? Eller är han konflikträdd (alltså gentemot barnet)?
    Både och. Något vansinnigt.
  • Långbenopluto
    VillaVillerkulla skrev 2020-09-05 17:05:25 följande:
    Gör det?

    Man kan väl göra fel oavsett ålder?
    Ja, absolut, men det kan finnas behov av att en föräldrer gör så om barnet är litet och inte kan försvara sig fullt ut.
Svar på tråden Min man tar vårt barn i försvar