• JosseBosse

    Orolig svåra cellförändingar och gravid

    Har precis fått veta att jag har svåra cellförändingar och i förrgår fick jag veta att jag är gravid v.4. Varför ska allt hända på en och samma gång?

    Jag är jätte orolig för besöket hos gyn snälla finns det någon där ute som gått genom samma som jag gör just nu behöver hjälp i form av stöd :(

  • Svar på tråden Orolig svåra cellförändingar och gravid
  • Anna0943

    Hej! Jag hade allvarliga cellförändringar och gjorde en konisering för HSIL för några månader sedan, visade sig att det var Swede score 9/10 där 10 är sämsta prognosen så de tog nog bort en bra bit av livmodertappen. Operationen gick ganska snabbt och smärtfritt och var ungefär som en utdragen gynundersökning (ca 10 min). Tog alvedon innan och lyssnade på musik i hörlurar medan läkaren opererade. Blödde lite under ett par veckor efteråt. Min gynekolog avrådde mig inför koniseringen för att bli gravid men så ett par veckor efter ingreppet framkom det att jag redan var gravid och hade varit det när koniseringen gjordes också, utan att veta om det. Jag blev orolig för att bebisen fått någon infektion under läkningen men hittills ser allting jättebra ut och vi mår båda bra halvvägs genom graviditeten. Provsvaret efter koniseringen visade att alla cellförändringar togs bort och efter förlossningen ska nytt cellprov tas. De ska nog ha lite extra koll på tappen senare i graviditeten eftersom det kan vara en liten ökad risk för tidig förlossning och kanske behövs då cerklage men det är väldigt ovanligt att det behövs trots att man opererats för cellförändringar. På förlossningen är det viktigt att säga till om man koniserats under graviditeten (alla läser inte alltid noga i journalen) eftersom det i sällsynta fall kan bli ärrbildning som påverkar bedömningarna under öppningsfasen. Jag var orolig i början men efter samtal med läkare och barnmorskor plus en del egen research känns det inte så jobbigt alls, bara kul att få välkomna en ny familjemedlem. Grattis till graviditeten!

  • Anna0943
    mandelskrutten skrev 2020-09-04 23:17:07 följande:

    Vad var orsaken till cellföändringarna?

    Vet man det?


    Troligtvis HPV under många år som inte läkt ut spontant, verkar vara den vanligaste anledningen.
  • Majken91

    Hur har det för dig TS?

    Jag nyligen fick besked om medelsvåra/svåra cellförändringar (gravid vecka 13) och gjorde då undersökning med kolposkop.

    Väntar svar från detta men gyn sa att de med största sannolikhet kan vänta med ingrepp tills efter BF och att det inte skulle påverka graviditeten.

Svar på tråden Orolig svåra cellförändingar och gravid