• Anonym (TS)

Vad är en rimlig månadspeng om man ska betala nästan allt själv?

Bonusdottern är nu 13 år.

Det är ett jäkla tjat om pengar hela tiden och sambon har nu sagt att hon ska få prova ha månadspeng och spendera dessa på det sätt hon tycker är lämpligast. Vi bekostar gemensamma aktiviteter med familjen. Allt övrigt hon vill göra får hon bekosta själv. Fördela, spara och kunna ha pengarna hela månaden.

Men vad är en rimlig summa?

Pengarna ska täcka:

- Busskort (ca 150:-/mån)

- Kläder (utom ytterkläder och skor)

- Saker hon vill göra på fritiden såsom bada, fika på stan, gå på bio, köpa coins i olika spel etc.

- Lördagsgodis

Hur kan man säga att detta bör vara fördelat?

I dagsläget saknar hon totalt värdet för pengar och sambon vill genom detta försöka lära henne att kunna använda pengarna smart.

Hur många aktiviteter i veckan gör era 13-åriga tjejer ungefär? Hur ofta går de på bio? Åker till badhus? Fikar på stan? Vad är liksom normalt?

• Svar på tråden Vad är en rimlig månadspeng om man ska betala nästan allt själv?
  • Anonym (Kvinna)

Jag fick barnbidraget då jag var 15, skulle räcka till allt utom tak över huvudet, skolsaker och mat hemma (alltså även ytterkläder skor). 

I början gick det åt h'vete, jag shoppade upp alla mina pengar inkl de sparade 10 000 på kläder, smink på en månad...

Sedan fick jag slita med väldigt dåligt betalt (av föräldrarna) för att ha råd med ett läger, typ 30 kr timmen för städning/trädgårdsarbete

Efter det lärde jag mig läxan och har aldrig fått slut på pengar

• Anonym (Kvinna)

Kan tillägga jag köpte kläder, smink även i fortsättningen för alla mina pengar, så nöjen fick jag inte, cykla istället för buss osv. 

Mina syskon prioriterade annorlunda, en hade bara halvtrasiga secondhandkläder för att ha nöjen istället.

• Anonym (M)

Tusen spänn skulle jag tycka.

• Anonym (Jk)

Varför väljer ni att inkludera busskortet i denna peng?

500kr/mån exl busskort.

• Anonym (Jk)

Och kläder skulle det stå.

• PH76

Svårt att säga tycker jag. Jag skulle ge henne barnbidraget/studiebidraget och kräva en viss avsättning på spar/fondkonton.

Vår äldsta är bara 8år än så läng men detta är något jag funderat på själv.

• Anonym (..)

Genomsnittet 2019 för månadspeng för 12-14 åringar var 332 kr. Men då ni förväntar er att hon också ska betala busskort och vill att hon ska betala själv för lite fler nöjen än man kanske förväntar sig av gemene ungdom så tycker jag att ni ska lägga på 150 kr+ en rimlig summa för nöjen. Att gå på bio, fika, badhus eller liknande en gång i veckan kan väl kännas rimligt i den åldern? Så säg 100 kr/vecka för nöjen.

Då landar totalsumman på knappt 900 kr, vilket för mig låter rimligt. Om hon kan hantera det så bör målsättningen vara att hon från 15 års ålder får tillgång till barnbidraget (1250 kr) och att ni nästa år går upp i summa till ca 1100 för att få en naturlig stegring.

Men var tydliga med vad som förväntas och prata om vad hon förväntar sig att ha råd med för att undvika tjafs. Sätt också ett sparkrav så att hon också lär sig spara pengar, ingen hög summa, kanske minimum 50 kr, men som ett incitament.

• Anonym (Linda)

Mina döttrar fick barnbidraget direkt när de började högstadiet.

Stöttade endast med vinterjacka och vinterskor.

En dotter handlade upp allt på en vecka och fick klara sig utan pengar tre veckor.

Den andra dottern snålade i tre veckor och handlade det hon behövde sista veckan.

Så olika tänk men det funkade för båda.

Jag var också tydlig med att de skulle ha ett sparkonto där de sparade lite varje månad.

Har aldrig lagt mig i vad de köpt för deras pengar även om jag gärna skulle vilja komma med goda råd ibland.

• Anonym (Q)

I min mening så har hur mycket man lägger på dessa poster att göra med vad barnen på hennes skola och hennes kompisar. Det varierar väldigt mycket mellan olika platser och skolor att det är svårt att säga annars och jag tycker att det är viktigt att barnen känner att de är på en jämlik (om än ej exakt samma) som kompisgruppen. Titta på vad hon gör nu och på vad hon skulle vilja göra. Hur många gånger går hon på olika aktiviteter nu? 

Sedan är det rätt ungt att ge henne pengarna för nästan allt. Är ni verkligen ok med att hon skulle lägga alla pengar på smink och sedan inte ha råd med vinterjacka, busskort eller pianolektioner? Och vad händer om hon tappar bort något eller om skorna går sönder när pengarna är slut?

Svar på tråden Vad är en rimlig månadspeng om man ska betala nästan allt själv?