• Anonym (Separerad)

    Tonårsdotter vill ej flytta

    Jag orkar inte...

    Är mitt uppe i en separation.. Ska flytta nu i helgen från hus till lägenhet. Mitt ex ska bo kvar i huset men han jobbar på annan ort så han är bara hemma på helgerna..

    Vi har två barn på 12 och 14 år. 14-åringen har varit till och från angående flytten. Nu när det är dags så vill hon inte.. Hon ska bo kvar i huset säger hon.. Vägrar att flytta..

    Tanken är att barnen skulle bo hos mig och vara hos sin pappa varannan helg, vilket mitt ex o jag är överens om då han som sagt inte är hemma under veckorna..

    Man känner sig som världens sämsta förälder.. Hade gärna hittat ett bättre boende men det är ändå en relativt fin lägenhet i ett bra område. I samband med separationen ville man bara komma ifrån exet men inte lätt att hitta en bra bostad.. Jag hade gärna hittat ett mindre hus men det är som sagt inte lätt och priserna drar lätt iväg.

    Usch, hatar den här situationen...

    Någon som separerat med tonårsbarn som har något tips?

  • Svar på tråden Tonårsdotter vill ej flytta
  • Anonym (Violet)

    Vilken jobbig situation! Hur kommer det sig att exet bor kvar i huset, om han ändå bara ska vara där på helgerna? Hade det inte blivit smidigare om du och barnen bodde kvar, eller var det t.ex. hans hus från början?

  • Anonym (låt henne)

    Låt henne bo där alldeles ensam då. Med dörren öppen hem till dig så klart.

  • Anonym (Separerad)

    Jag hade inte haft råd att köpa ut honom ur huset... Dessutom ville jag ha en nystart o börja om helt på nytt.

    Om hon varit några år äldre kanske men 14 känns lite för ungt att bo själv..

  • Anonym (asdf)

    Jag tänker så här. Barnen är bådas ansvar lika mycket. Barnen får bo varannan vecka hos pappan i huset. Det skulle förmodligen bli enklare för din dotter om hon fick bo kvar varannan vecka.

  • Anonym (asdf)
    Anonym (Separerad) skrev 2020-09-04 20:05:52 följande:

    Jag hade inte haft råd att köpa ut honom ur huset... Dessutom ville jag ha en nystart o börja om helt på nytt.

    Om hon varit några år äldre kanske men 14 känns lite för ungt att bo själv..


    Nej men jag utgår ifrån att pappan inte lämnar sin 14-åriga dotter själv i huset om hon bor kvar där.
  • Anonym (i)

    Jag har varit tonåringen som behövde flytta. Inte långt. Inte separation men det var tufft. Det finns inte så mycket att göra tyvärr... Hon kommer inse att hon inte får bo själv. Låt henne vara delaktig med mycket i nya lägenheten om hon orkar. Att ge något som hon vill ha i sysselsättningsväg kan underlätta. Ja, jag är inte alltid för mutor men...

  • Anonym (A)
    Anonym (asdf) skrev 2020-09-04 20:06:09 följande:
    Jag tänker så här. Barnen är bådas ansvar lika mycket. Barnen får bo varannan vecka hos pappan i huset. Det skulle förmodligen bli enklare för din dotter om hon fick bo kvar varannan vecka.
    Håller med
  • Anonym (Anna)

    Öhhhh vänta lite nu, du känner dig som en dålig förälder när det är HAN som inte ens kan ha sina barn halva tiden??

    HAN borde ha den här känslan. Inte du.

    HAN borde byta jobb för att prioritera din familj!!

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2020-09-04 20:24:30 följande:

    Öhhhh vänta lite nu, du känner dig som en dålig förälder när det är HAN som inte ens kan ha sina barn halva tiden??

    HAN borde ha den här känslan. Inte du.

    HAN borde byta jobb för att prioritera din familj!!


    -sin familj skulle det stå
  • Anonym (Separerad)

    Hon har fått vara delaktig i mycket i den nya bostaden. Inrett och målat sitt rum som hon vill. Valt möbler och säng osv.

    Min sambo jobbar 4 timmar bort och övernattar där under veckorna så han kan inte vara hemma. Finns inga jobb på hemmaplan tyvärr..

  • Anonym (asdf)
    Anonym (Separerad) skrev 2020-09-04 20:28:04 följande:

    Hon har fått vara delaktig i mycket i den nya bostaden. Inrett och målat sitt rum som hon vill. Valt möbler och säng osv.

    Min sambo jobbar 4 timmar bort och övernattar där under veckorna så han kan inte vara hemma. Finns inga jobb på hemmaplan tyvärr..


    Det är inte ditt problem längre.
  • Sven19

    Läste en gång om en familj som separerade och gjorde tvärtom. Barnen fick bo kvar i den gemensamma bostaden och föräldrarna bodde varannan vecka i en lägenhet.

    Något som kanske skulle vara något för er att fundera över speciellt när din man ändå är borta under veckorna.

  • Anonym (Svart eller vitt, tyvärr)

    Nu är det så att det är Du som är föräldern (den vuxna) i denna soppa och som vuxen är det Du som bestämmer, inte 14-åringen.

    Du ska inkludera henne och lyssna på hennes önskemål men det är du som har sista ordet. Hon kanske inte gillar det men hon får tyvärr lov att hänga på dig då pappan är alldeles för långt bort.

    En 14-åring är för ung för att bo själv på det sättet.

    Ibland finns bara valet mellan svart eller vitt och gråskalor kan inte tillämpas, tyvärr.

    Prata med henne och förklara så att hon förstår problematiken (ingen lätt uppgift, jag vet, är själv pappa till tre varav två är tonåringar). Tyvärr får hon lov att hänga på om inte pappan ändrar på sitt boende så att han är där med henne.

  • Whitehorse1979
    Sven19 skrev 2020-09-04 20:40:41 följande:

    Läste en gång om en familj som separerade och gjorde tvärtom. Barnen fick bo kvar i den gemensamma bostaden och föräldrarna bodde varannan vecka i en lägenhet.

    Något som kanske skulle vara något för er att fundera över speciellt när din man ändå är borta under veckorna.


    Håller med här.

    Annars får han ändra sitt arbete, visst det går inte på 2 sekunder men han får söka jobb närmre hemmet.

    Tills dess kanske ni kan bo i huset?
  • Lucius Vorenus

    Egentligen finns inget att göra. Hon är för ung för att bo själv och pappan är inte på hemmaplan. Det är bara att gilla läget.

    Men låt henne vara arg och uttrycka sina känslor. Även barnen måste få bearbeta er separation och de gör det utifrån sitt eget perspektiv. Finns där för henne, låt det ta tid och stålsätt sig på att hon kommer att vara arg under en lång tid.

  • KKarate
    Anonym (Anna) skrev 2020-09-04 20:24:30 följande:
    Öhhhh vänta lite nu, du känner dig som en dålig förälder när det är HAN som inte ens kan ha sina barn halva tiden??

    HAN borde ha den här känslan. Inte du.
    HAN borde byta jobb för att prioritera din familj!!
    Du har ju hål i huvudet. Han försörjer sina barn genom att ha ett jobb han kan behålla.

    Borde införas IQ restriktioner för att få skriva på detta forum.
  • Anonym (Sätt barnen främst)

    Så döttrarna är gemensamma och pappan bor inte i huset under veckorna. Ändå är det du och barnen som ska flytta och huset stå tomt för det mesta. Nånting känns skevt här.

    Behöver barnen byta skola också? Kan de fortsätta med fritidsaktiviteter, träffa kompisar etc?

    Att han inte kan byta jobb verkar inte troligt. Han kanske måste ta ett mindre utvecklande jobb och gå ner i lön men nåt slags jobb kan han nog hitta på hemmaorten. Och du då. Det låter som att det är du som vill bryta upp. Kan du inte bita ihop ett par år till?

  • Anonym (K)
    Anonym (Anna) skrev 2020-09-04 20:24:30 följande:

    Öhhhh vänta lite nu, du känner dig som en dålig förälder när det är HAN som inte ens kan ha sina barn halva tiden??

    HAN borde ha den här känslan. Inte du.

    HAN borde byta jobb för att prioritera din familj!!


    Håller helt med. Vilken skit-pappa. Har han ens diskuterat det här med TS eller tar han bara för givet att hon ska ta hand om barnen?
  • Editb

    Såklart är det emotionellt för din dotter att lämna huset, men hon kommer nog behöva inse att så är det bara. Det är du och hennes pappa som bestämt upplägget och ni som föräldrar bestämmer. Så hon får tyvärr gilla läget.

    Eventuellt skulle ni kunna komma överens om att hon bor där varje helg istället för varannan, eftersom pappan trots allt är hemma på helgerna. Ni kan även göra en överenskommelse om framtiden, ex. att hon får bo där på heltid när hon är 17 eller något sådant (och då kanske hon ändå har ångrat sig.).

    Trist såklart men tror hon kommer förstå själv att det inte är hållbart att bo själv redan. Hennes protester är väl en del i processen som hon själv handskas med och bearbetar.

Svar på tråden Tonårsdotter vill ej flytta