• Storafragetecknet

Är detta korrekt uppsägning??

Hej!

En kollega har blivit uppsagd pga av arbetsbrist. Hon har en uppsägningstid på 5 månader så till och med feb. I dec ska en annan kollega gå på föräldraledigt och kommer vara borta till minst sep. Kan man då verkligen hävda arbetsbrist när dom vet att innan hennes uppsägningstid ens är slut kommer det finnas behov??

Tacksam för svar

• Svar på tråden Är detta korrekt uppsägning??
  • PH76
    Storafragetecknet skrev 2020-09-05 10:31:52 följande:

Hej!

En kollega har blivit uppsagd pga av arbetsbrist. Hon har en uppsägningstid på 5 månader så till och med feb. I dec ska en annan kollega gå på föräldraledigt och kommer vara borta till minst sep. Kan man då verkligen hävda arbetsbrist när dom vet att innan hennes uppsägningstid ens är slut kommer det finnas behov??

Tacksam för svar

Det beror på, tar de in en konsult för att täcka upp för kollegan så är det givetvis fel, men om de löser det internt så ser jag inga problem.
  • Anonym (K)
    Storafragetecknet skrev 2020-09-05 10:31:52 följande:

Hej!

Tacksam för svar

Vet hon att det ska finnas behov?

Att de tar in någon istället av den förälderlediga?
  • Storafragetecknet

Dom kommer behöva tillsätta ett vikariat och det finns ingen personal internt som täcker upp det så det måste komma utifrån?

• Anonym (H)
    Storafragetecknet skrev 2020-09-05 10:48:29 följande:

Dom kommer behöva tillsätta ett vikariat och det finns ingen personal internt som täcker upp det så det måste komma utifrån?

Precis, det kommer finnas ett vikariat från dec, inte utrymme för en fortsatt fast tjänst. Hen får helt enkelt visa intresse för vikariatet.
  • Friger

Dom får hävda arbetsbrist även om dom fått en order på att leverera er produkt/tjänst till varje levande människa i världen.

Det dom inte får göra är att sparka din vän på grund av arbetsbrist och anställa någon annan i dess ställe innan en viss karenstid gått.

• Pernilla

I dagens samhälle verkar det som att man kan hitta kryphål och kringå de flesta regler som finns utan repressalier. Iaf vad jag bevittnat.

Visst kan man ta hjälp av t.ex. fack om man informerat sig om att det finns regler som inte efterlevs. Men oftast tar det bara tid och energi och ger inget i slutändan då de flesta fack sitter i knä på arbetsgivaren.

Om det nu är så att det inte finns arbetsbrist måste det ju handla om att företaget av någon anledning inte vill ha kvar personen som blivit uppsagd. Att då göra som någon skrev och höra sig för om det ev. vikariatet skulle jag inte göra såvida jag absolut inte klarade att vara arbetslös pga. min livssituation.

Annars vet jag inte varför man skulle vilja hänga kvar på en arbetsplats där man fått vibbar att företaget inte vill ha en kvar.

• Anonym (myself)

Kan det vara så att dn kollega kan inte uppfylla behovet för den föräldrarlediga? Att de inte samma kompetens? Generellt är det upp till företaget att göra en omorganisation när och hur det vill - ingen kan peka för företaget hur det är bättre att sköta verksamheten.

Svar på tråden Är detta korrekt uppsägning??