• Ludde82

    Köpa ny fiol.. HJÄLP!!

    Hej vänner!

    Här har ni en 38-årig man som började spela fiol i december 2019 och fullständigt förälskad i detta instrument!
    Jag övar i snitt ca två timmar varje dag och jag spelar på en hyrd fiol. Men nu, efter ca nio månader sedan jag började spela vill jag verkligen satsa på en egen bra fiol. Jag tänker fortsätta spela länge, jag kan inte sluta spela men börjar bli väldigt trött på min nuvarande fiol. Klangen är kass, och stråken av väldigt dålig kvalitet (i december tyckte jag att jag hade skaffat mig världens bästa fiol... men icke!! så är det att vara nybörjare! Skrattande )
    Visserligen har jag kunna lära mig mycket teknik på den men som sagt tidigare, skulle vilja ha en bättre fiol...

    Har hört att en fiol på ca 100 tusen kronor är bra. Då får man bra kvalitet och en fiol man kan spela med många år framåt och som inte tappar sitt värde...
    är det ett rimligt pris att betala för en fiol för en nybörjarviolinist som jag är?

    Alla tips mottages tacksamt!

    Tusen tack på förhand för er hjälp!

  • Svar på tråden Köpa ny fiol.. HJÄLP!!
  • Paganini

    Kul att du upptäckt tjusningen med att spela fiol.

    Men att köpa ett instrument för 100000 när man fortfarande är ny på instrumentet är galenskap.

    Du kommer inte att märka någon större skillnad i ljudet, man måste behärska tekniken rätt ordentligt för att man ska ha någon glädje av en violin i den klassen. Därmed inte sagt du inte bör ha ett bättre instrument. Du borde kunna hitta en violin i 15k-20k klassen som du kan fortsätta utvecklas med. Finns facebook grupp köp sälj stråkinstrument där du kanske hittar något. Kan vara billigare än att gå till violinateljeerna. Lycka till!

Svar på tråden Köpa ny fiol.. HJÄLP!!