• Diana

Svamp i rumpan?

Jag antar att det finns hundratals trådar redan om detta problem men eftersom sökfunktionen inte funkar så skriver jag en ny fråga.

Min son (10 veckor) har sår i stjärten, alldeles runt analen. Det är som 2 skinnflådda fläckar ut på varje skinkhalva och det sprider sig med små prickar runt om. Området är ilsket rött och en aning upphöjt. Jag har använt zinksalva i en vecka och sedan inotyol i en vecka men inget har hjälpt. Det är inte sårigt utan har en slät illröd yta.

Kan det vara svamp? Vi har haft torsk i omgångar men nu är vi fria från det både i mun och på bröst.

Är det värt att prova med Mycostatinsalvan eller Pevarylsalvan?

• Svar på tråden Svamp i rumpan?
  • TheBlueRose

Silonsalva,,,,säger jag bara

• Diana

Silon? Apoteket eller?
    Känner du igen det jag beskriver-kan det vara svamp?

• TheBlueRose

Japp,,apoteket...

Om inte det hjälper så bör du kontakta en läkare..Men ge Silon salvan en chans innan..Jag kan nästan med 100% säga att det hjälper...

• TheBlueRose

För om du ammar så kan det vara så att han reagerar på något som du har ätit...

Fisk & ägg kan ge detta som du beskriver,,,,visst kan det vara något annat som han reagerar på....

• Diana

Jag delammar. Äter sällan fisk och ägg.

Jag köper både Silonsalvan och Dactacort, Ska till apoteket idag.
    Tack för hjälpen!

• TheBlueRose

Dactacort är kortison. Det ska du inte använda..Det "tunnar ut" huden, å gör huden mer känsligt om han ser ut sådär..

Så undvik Dactakort...

• Diana

Daktacort innehåller mycket riktigt cortison, men hysterin över att det är hudfötunnande är helt galen. Det krävs mycket lång användning av starkare cortisonpreparat för att det ska påverka huden.

Svamp som orsakas av "analt läckage" kan bara fås bort med det verksamma ämnet mikonazol, jag hade provat med Pevaryl som innehåller ekonazol vilket var verkningslöst.

Nu är han helt frisk i rumpan, jag behövde bara använda Daktacort i 3 dagar.

• Hund Tjejen

Jag fick daktacort från bvc att smörja i min sons bak när han hade två röda
    fläckar brevid pungen. Försvann på tre dagar och innan dess hade jag provat med allt möjligt utan resultat.

Svar på tråden Svamp i rumpan?