• Sat 5 Sep 2020 21:12
    1066 visningar
    1 svar
    1
    1066

    Gravtest är starkt men ökar inte

    Som rubriken låter är jag gravid och orolig för missfall/ma. Jag är i vecka 6+4 och tog ett gravtest i onsdags på bim+15 då jag gjorde det med dottern bara för att se hur det ökar. Detta test var då starkt men hade inte ökat sen typ kring bim. Med dottern så var teststrecket starkare än kontrollstrecket vid det laget. Dock var det med graviditetskollens tester.

    Idag tog jag ett till test för att se så testet i alla fall inte blir svagare och det hade det inte. Däremot lika starkt som i onsdags. Nu till frågan. Behöver jag oroa mig för typ MA och att graviditeten har avstannat? (har varit med om det förr, dock visade det sig inte på tester då det skedde senare). Eller kan det vara så att just denna uppsättning av testlagret som jag fått inte blir starkare. Teststrecket kommer före kontrollstrecket när jag doppar det så det är ju som sagt starkt men är ?van? att det ska bli starkare än kontrollstrecket. Ska på VUL på onsdag just pga tidigare MA men har så dåligt tålamod att vänta tills dess.. vad är era erfarenheter? Bild på dagens test.

  • Svar på tråden Gravtest är starkt men ökar inte
  • Mon 7 Sep 2020 09:56
    #1

    Om någon annan skulle halka in här och leta efter svar på varför hyfsat starka test inte ökar så har jag nu svaret. Jag kikade runt lite och letade efter svar och hittade en tråd här på fl där en skrev att när man kommit en bit i graviditeten börjar testen typ ?slås ut? Pga för hög hcg i urinen. Därav att det inte blir starkare. Spär man å andra sidan ut urinen så kommer hcg i urinen att sjunka och hamna i en nivå som är lämplig för graviditetstest att kunna ta upp. Båda testen är tagna i vecka 6+6. Det understa testet är taget direkt i urinen och det översta är tagit i samma urin men att jag spädde urinen med ganska mycket vatten. Självklart kan det fortfarande vara ett MA jag bär på. Ultraljud på onsdag. Men jag är inte längre lika orolig. Jag var ju orolig pga testen men nu har jag fått mitt starka test som jag velat se! :)

Svar på tråden Gravtest är starkt men ökar inte