• AnneP

    Skydda sgi, gravid&arbetslös

    Jag blev nyligen av med jobbet efter 5 år i samma företag.

    Skrev in mig direkt på arbetsförmedling första dagen som arbetslös. Men nu till frågan. Hur skyddar jag min sgi ?

    Har förstått det som att om jag får en ny anställning och jobbar mer än 6månader i följd så kommer sgin baseras på den lönen?

    Är bara i v6, men är högst efterlängtat då vi gick igenom ivf. Någon som har varit/är i samma situation ?

  • Svar på tråden Skydda sgi, gravid&arbetslös
  • S23

    Är du inskriven som arbetssökande utan hinder så är din sgi skyddad.

    Eftersom du skriver att du arbetat fem år och sedan skrivit in dig direkt så har du även uppfyllt det 240-dagars villkor som finns för föräldrapenning. Och som sagt. Arbetslöshet inskriven hos arbetsförmedlingen är ett sgi-skydd.

    Skulle du få en tillsvidareanställning innan barnet föds så kommer din sgi bli enligt den lönen oavsett hur länge du hinner arbeta. Sgi räknas nämligen på förväntad framtida inkomst. Så även om du bara hinner arbeta en dag är den nya inkomsten vad fk anser är din förväntade inkomst.

    Får du däremot en tidsbegränsad anställning så måste den vara skriven på minst ett halvår för att sgi skall räknas om. Alternativt, du faktiskt hinner arbeta i ett halvår på visstid men med flera korta avtal.

    Utöver detta så skulle sgi kunna räknas om till ny lön även om du är anstllld på visstid en månad i taget och hinner arbeta 5 månader med ny lön, då det i det läget enligt fks syn hade varit rimligt att anta att du skulle fortsätta få nya enmånadersavtal. Och den inkomsten är då den du hade förväntats fortsätta ha.

    Stort grattis till graviditeten och hoppas allt kommer gå bra för er!

Svar på tråden Skydda sgi, gravid&arbetslös