• mcs1988

    Hjälp, vad ska jag göra?!

    Hjälp, vad ska jag göra?

    Imorgon ska jag skriva på faderskapet men vill inte skriva gemensam vårdnad, var fast i mitt beslut tills igår när han skrev "då får tingsrätten besluta det tyvärr".

    Lite bakgrundsfakta:

    Jag har fått höra sedan jag blev gravid att han inte kan eller vill ha ett till barn.

    Han klagar och är arg på att han måste betala underhåll och säger att det påverkar han och hans familj (hans två barn sen tidigare)

    Han har hälsat på i snitt 1 timme i veckan.

    Han har en psykisk ohälsa börjar jag förstå nu. T.o.m. jobbet har reagerat enligt hans vänner.

    Han skrev igår att han får hjälp nu (men i tisdags var det jag som var sjuk och inte han)..

    Nu har han raderat alla långa otrevliga saker som han skrivit till mig på pm, jag har lyckats screenshota lite men de längsta sakerna har jag bara kopierat men sparat allt nu..

  • Svar på tråden Hjälp, vad ska jag göra?!
  • Anonym (S)

    Det som händér om man väljer att stämma om vårdnaden är ju att det görs utredning och sedan tas ett beslut. I normalfallet ges gemensam vårdnad. Det man gör genom att inte skriva på är ju att förskjuta beslutet så att det är mindre risk att det blir problem kring föräldraledigheten om man ser risk för det. Om man pratar om ett litet barn så är föräldraledigheten nog det viktigaste som har med vårdnaden att göra. Tyvärr verkar inte systemet utformat så att vårdnadshavare kan tvingas ta hand om barnet första året (genom fl, föra över dagar eller "barnflicka"). Något som jag verkligen tycker att man borde se över.

    Vad du ska göra har jag däremot jngen åsikt om. De konflikter du lyfter kring umgänge och underhållsbidrag har inte så mycket med vårdnaden att göra.

Svar på tråden Hjälp, vad ska jag göra?!