• Anonym (Hm)

    Vem ansvarar för kondomen?

    Ja, som rubriken lyder: vem är det som ansvarar för att ha med sig kondom när man ska träffa nån, mannen eller kvinnan eller är det bådas ansvar? Hade varit väldigt intressant att se vad folk tycker, och kommentera gärna ert val också!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem ansvarar för kondomen?
  • Litenmenhård

    Jag tycker det är mannens ansvar. Även om det är för bådas skull.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Man)

    vem äger sperman? Mannen så klart. Då är det hans ansvar att den inte kommer in till kvinnans ägg

  • fjanten

    Båda, men mannen vet väl kanske vilken sort som passar honom bäst. Å andra sidan kanske kvinnan har någon latexallergi och behöver ha koll på att det är latexfri kondom.

  • Kråkungen

    Tycker att det är självklart att det är mannen som ska ha med kondom... fast egentligen vet jag inte varför - det är ju (som "liten men hård" sa) lika mycket för bådas skull... Hm, jag har bara aldrig ens reflekterat över det; det har liksom bara alltid varit så självklart att det är mannen som har med skydd... (eller, en gång var det faktiskt jag som stod för kondomen, men det är en historia för en annan dag :))

  • Kråkungen
    Anonym (Man) skrev 2020-09-06 13:00:39 följande:

    vem äger sperman? Mannen så klart. Då är det hans ansvar att den inte kommer in till kvinnans ägg


    Fast... man kan ju lika gärna resonera tvärtom i så fall: vem är det som blir gravid? Kvinnan så klart. Då är det hennes ansvar att se till att hon inte blir befruktad. 
  • Litenmenhård

    Båda är ju med på det, men jag tycker ändå att det är mannens ansvar, för det är bara han som kan använda kondomen.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (K)

    Klart båda ser till att ha med kondomer. Kan ju hända att mannen glömmer, man är bara människa.

  • Nicke989

    För egen del tar jag själv med kondom, eftersom jag vill ha en modell som passar. Men det är i bådas intresse, och därmed ansvar, att skydda sig.

  • Anonym (Mannen)

    Tycker att det är mannens ansvar att den finns med på plats men att det är bådas ansvar för att den används. Det är klart att det inte finns jättemånga olika varianter av kondomer men mannen vet ju vilken storlek som är aktuell.

  • Anonym (AAA)

    Den som är kåtast borde ha störst intresse att se till att det verkligen blir sex.

  • Anonym (Tuopis)

    Hängslen och livrem på här för det räcker med en kompis som blivit ofrivillig förälder

  • Anonym (Mannen såklart)

    Mannen såklart, det är ju han som ska ha den på sig.

Svar på tråden Vem ansvarar för kondomen?