• Anonym (Mimmi)

Långsam viktnedgång?

Började banta 20 juli och vägde då 75 kg till mina 165 cm.

Äter i snitt 1200 till 1300 kalorier varje dag och ingen träning.

Vägning imorgon men hittills har jag tappat 5 kg på 7 (?) veckor. Är det inte ganska långsamt?

Får fram att jag i snitt tappar 700 gram varje vecka och det står att 0,5 kg per vecka är lagom så jag borde egentligen vara nöjd?

Funderar på om jag tänker skevt nu.

• Svar på tråden Långsam viktnedgång?
  • Anonym (Ylva)

Om 0,5 är NORMALT, och du tappar 0,2 ÖVER det, hur kan du då få det till att du tappar för lite?

Visst är det kul när man ansträngt sig att se resultatet bara virvla fram, men antigen får du öka på rörelsen eller minska kaloriintaget.

På nutrilett ligger man runt 600 kcal de första veckorna för att kickstarta, och det är då vikten rasslar till.

En del går inte ner på 1300kcal utan måste minska ännu mer...

• Anonym (Ina)

Varför måste det gå fort?

• Aniiee

Det är en bra takt. Fortsätt med det August!

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Kalle)

Långsamt? Nej jag tycker att det verkar vara snabbt om något. Jag är jättestolt över min tjej som har gått ner fem kg på 6 månader genom livsstilsförändringar.

• Anonym (Mimmi)

Nä, jag tycker bara att det känns som att andra går ned mycket snabbare och jag har nog blivit påverkad av diverse artiklar med tips, "5 kg på 14 dagar".

Jag får vara nöjd och tänka att jag blir ca 7 kilo lättare om 3 månader. Och då är jag ju normalviktig.

• Aniiee
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-09-06 21:09:11 följande:

Nä, jag tycker bara att det känns som att andra går ned mycket snabbare och jag har nog blivit påverkad av diverse artiklar med tips, "5 kg på 14 dagar".

Jag får vara nöjd och tänka att jag blir ca 7 kilo lättare om 3 månader. Och då är jag ju normalviktig.

Tänk så här, för här är några vedertagna sanningar:

90% av alla som går ner snabbare än 1 kg/vecka går upp igen lika fort och några kg till (om de inte är gravt överviktiga från början för då kan det gå fort i början).

Går man ner för snabbt hänger inte huden med utan man står där sedan med lös hud som hänger.

Kolla noga på de där bilderna som ofta hör ihop med artiklar om snabb viktnedgång och testemonials. Kvinnorna på bilderna har ofta en sak gemensamt: de är på smällen på "före"bilderna.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Kr)

Det är väl ändå bra! Jag ör 164 och vägde 78.5 efter sommaren. Gick ner 6 kg första 2 veckorna av att ligga på 1200 kcal. Men sen har det varit stopp och stått still.

Så 6 kg sen 10e augusti.

Har inte ätit supernyttigt på 2 veckor så ska ställa in mig på 2 hårda veckor igen. Hoppas kroppen chockas lite igen..

• hammarhajen

Det är lagom!

Du ska ju hitta en livsstil som håller i längden. Kan du tänka dig att leva som du gör om ett år? Om fem år? Om 10 år? Kan du leva som du gör över jular, födelsedagar, semestrar osv? Med lagom guldkant ibland, njutning och godsaker när det passar men inte för ofta, utan dåligt samvete och tankar om "förstörd" bantning? Bra, då är du på rätt väg.

Tänk vad skillnaden blir på ett år om du håller takten, det är det viktiga. 

Svar på tråden Långsam viktnedgång?