• Jsundberg

Frågor om tvillingar, OROLIG

Hej! Ni som fått reda på väldigt tidigt att ni ska ha tvillingar, klarade sig båda barnen? Är gravid i 6+2 och fick reda på förra veckan att vi ska få tvillingar.

Sen undrar jag, får man alltid igenom snitt? Är osäker på om jag vill ha snitt, men man kanske måste det?

• Svar på tråden Frågor om tvillingar, OROLIG
  • Gurkan25

Vi fick reda på att vi väntade tvillingar i vecka 6+6. Bebisarna föddes i vecka 38 vaginalt. Ingen erfarenhet av kejsarsnitt.

Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Tvillingarna14

Hej,

Först vill jag gratulera till tvillingbeskedet.

Vi fick veta i v. 12 att det var dubbelt upp inne i magen. Velade fram och tillbaka om hur jag skulle föda, men valde till slut snitt. Hade inga problem med att få igenom detta.

Killarna kom dagen innan planerat kejsarsnitt så det blev ett akut ist. Båda två vägde 3 kg var och var lika långa.

Ångrar inte mitt val av sätt att föda på.

Något mer du undrar över så ska jag försöka svara.

• Popetot

Fick veta v 8+4.

På rul sa det att tvilling 2 var lite liten. Gick där för på tillväxt UL, flödesmätning och ctg carannan vecka till v 30 när det konstaterades att han inte växt alls på 2 veckor. Efter det blev det flöde och ctg varannan dag till v 34 när de togs ut med akut snitt. Födde och gjorde alla kontroller i Lund. Kände mig väldigt trygg där.

Ca 50% av alla flerlingsförlossningar blir snitt. Det handlar om att den som ligger längst ner ska ligga med huvud neråt. Är den säte väljer man i regel snitt. Mitt snitt gick jättebra och var på benen efter bara några timmar. Men det sklijer såklart från person till person. Båda mina är pigga friska treåringar idag. Lycka till och Grattis <3

• legomum

Hej,
    jag fick reda på att det var två därinne i v 7. De växte som i våningssäng med den ene bekvämt rumpa ner och den andre på tvären.
    Redan vid v 20 så frågade bm om hur jag ser på snitt och att jag ska förbereda mig för att det kan bli så om inte barnen vänder sig rätt.

Nu vände sig barnen aldrig (förutom kullerbyttor) rätt och det blev ett snitt-samtal på sjukhuset ungefär vid v 30. De kom v 37+5.

Skulle vilja säga att du väntar barn inte missfall så försök släpp din oro med att båda inte skulle överleva.

Nej man får inte alltid igenom snitt eftersom det inte är svårare att föda två barn, om det inte föreligger komplikationer förstås som omöjliggör en säker förlossning.

• Jsundberg

Tack för alla svar! Jag har två tidigare förlossningar bakom mig, ena (2013) slutade med sugklocka och bebis fastnade i bäckenet, blev lite kaotiskt med läkare och jag blev livrädd. Andra förlossningen (2018) blev igångsättning pga extrema smärtor av foglossning och rädsla. Tog knappt 2h från första värk sen var hon ute. Tvillingarna vill jag ta med snitt helst, pga rädsla och jag känner redan av foglossningen så förstår att den garanterat kommer bli minst lika illa som 2018. Nu är ju allt individuellt, men dom kan väl inte tvinga mig att gå hela tiden ut och föda vaginalt? Vad skulle ni gissa på?

Meandhim - beklagar djupt sorgen!! :(

• Anonym (triss i tjejer)

Vi fick reda på att det var två i vecka sju. Jag blev som du lite orolig, men min läkare sa att i Sverige så överlever nästan alla tvillingar. Dör de i första halvan av graviditeten så skulle de dött även om set bara var en. Man får inte exakt alltid snitt, men du har ju speciella erfarenheter. I alla fall så föddes mina enäggsflickor en dag innan jag skulle gå in i vecka 38. De vägde 2,4 och 2,6, men min enling som jag gick över tiden med vägde 2,8 så jag får nog små bebisar. Graviditeten var okej, lite extra tung bara.

• Anonym (Nyfiken)

Hej, nu är detta inget svar på frågan, men fick ni göra så tidiga UL för att man misstänkte tvillinggraviditet? Eller upptäcktes det då av en slump bara?

• Tvillingarna14

Av en slump. Barnmorskan vrålade ?det är tvillingar? och då började jag skratta och gråta på en gång. Knäppaste ögonblicket i mitt liv, hahaha.

Anonym (Nyfiken) skrev 2020-09-09 13:46:18 följande:

Hej, nu är detta inget svar på frågan, men fick ni göra så tidiga UL för att man misstänkte tvillinggraviditet? Eller upptäcktes det då av en slump bara?

Gjorde tidigt för att jag lätt får missfall och får hjälp på privatklinik. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Tvillingarna14 skrev 2020-09-09 15:17:13 följande:

Av en slump. Barnmorskan vrålade ?det är tvillingar? och då började jag skratta och gråta på en gång. Knäppaste ögonblicket i mitt liv, hahaha.

Åh, det kan jag förstå! Du hade inga misstankar själv innan dess? Iofs tidigt än i vecka 12.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (triss i tjejer) skrev 2020-09-09 16:52:36 följande:

Gjorde tidigt för att jag lätt får missfall och får hjälp på privatklinik. 

Ah, okej. Kom det som en överraskning då?
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-09-09 17:06:10 följande:
    Ah, okej. Kom det som en överraskning då?
    Ja. Jag har iofs alltid önskat mig tvillingar och vi har tvillingar i släkten(men det gäller ju inte enäggstvillingar). 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (triss i tjejer) skrev 2020-09-09 17:14:11 följande:

Ja. Jag har iofs alltid önskat mig tvillingar och vi har tvillingar i släkten(men det gäller ju inte enäggstvillingar). 

Vad roligt att du fick som du önskade :)
  • legomum
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-09-09 13:46:18 följande:

Gick på en privatklinik så det var rutin att göra ul.
  • Tvillingarna14
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-09-09 17:02:21 följande:

Åh, det kan jag förstå! Du hade inga misstankar själv innan dess? Iofs tidigt än i vecka 12.

Nej, faktiskt inte. Tänker jag dock tillbaka på hur snabbt jag blev stor om magen är det lätt att så här i efterhand tänka att ?det borde jag ju fattat?.
  • LFF

Risken med en tvillinggraviditet beror ju lite på vad för typ av tvillingar man bär på. Är det DCDA (det som bedöms som tvåäggs) så är det inte speciellt mycket riskablare för bebisarna än vilken graviditet som helst. 

MCDA är enäggstvillingar som delar ytre säck men har varsin inre och därmed inte tex kan trassla in sig i varandras navelsträngar. 

MCMA är den mest riskfyllda av tvillinggraviditeter eftersom de delar alla säckar. 

Detta är anledningen till att enäggstvillingar får ännu fler ultraljud än tvåäggstvillingar. Man vill hålla koll på dem så att man kan upptäcka TTS (att den ena tvillingen får mer näring än den andre från moderkakan) tidigt. Upptäcks det tidigt så kan man åtgärda det. 

Jag hade två missfall innan min tvillinggraviditet och hade haft kontakt med en gynekolog som sa att jag skulle ringa när jag plussade nästa gång. Fick alltså reda på att jag väntade DCDA-tvillingar när jag var i v7+2. 

Vi förbereddes på att det skulle bli kejsarsnitt då ettan låg i säte. Vid ultraljudet i v36 skulle det fastställas om det blev snitt (vilket vi alla trodde eftersom han låg i säte på ultraljudet i v32) men då hade ungen vänt sig rätt. Sen blev det igångsättning v40 och de kom med snitt på 40+2 efter att min kropp var totalt slut. Så här i efterhand önskar jag att jag valt planerat snitt (fick frågan då vid ultraljudet i v36) eftersom jag bara har minnesfragment av förlossningen och låg på IVA första dygnet.

Har haft vänner som fått tvillingar efter mig (mina är födda 2013) och det verkar som att man iaf i Stockholm sätter igång tvillinggravida redan i v38 numera, samma vecka som ett eventuellt planerat snitt.

Svar på tråden Frågor om tvillingar, OROLIG