• Anonym (???)

Facebook, hur ta bort?

Blev övertalad av en bekant att skaffa facebook, vilket jag tyvärr då gjorde. Det första jag ser är "personer du kanske känner" där typ alla jag någonsin haft kontakt med kommer upp plus en massa andra jag inte vet vilka de är. Bland annat kom en person upp som jag verkligen inte vill interagera med. Efter detta så kände jag direkt att jag gjort ett misstag men hittade inget sätt att ta bort kontot, bara inaktivera det.

När jag nu inaktiverat det, är det borta då? Vill liksom inte att jag ska vara tillgänglig för en massa personer jag inte vill vara tillgänglig för, därför jag egentligen inte använder sociala medier. Och hur i hela friden kan folk vars kontaktuppgifter jag inte ens har kvar komma upp som förslag?

• Svar på tråden Facebook, hur ta bort?
  • Anonym (Q)

Men det är ju bara förslag, du behöver ju inte skicka vänförfrågan för det? Alla får upp förslag.

Det går inte att ta bort sitt konto på fb utan man inaktiverar, man försvinner alltså och alla kommentarer man skrivit tas bort. Sedan kan man ångra sig t.ex efter några dagar och ta bort inaktiveringen och då är man tillbaka igen.

• Anonym (J)
    Anonym (Q) skrev 2020-09-06 22:46:22 följande:

Men det är ju bara förslag, du behöver ju inte skicka vänförfrågan för det? Alla får upp förslag.

Det går inte att ta bort sitt konto på fb utan man inaktiverar, man försvinner alltså och alla kommentarer man skrivit tas bort. Sedan kan man ångra sig t.ex efter några dagar och ta bort inaktiveringen och då är man tillbaka igen.

Det går visst att ta bort kontot helt också.
  • Anonym (Q)
    Anonym (J) skrev 2020-09-06 22:53:39 följande:

Det går visst att ta bort kontot helt också.

Ja jag blandade ihop det. Går att ta bort kontot helt också men går att få tillbaka om loggar in igen inom ett par dagar.
  • Anonym (J)
    Anonym (Q) skrev 2020-09-06 22:57:29 följande:

Ja jag blandade ihop det. Går att ta bort kontot helt också men går att få tillbaka om loggar in igen inom ett par dagar.

Ja, om man loggar in inom en viss tid men efter 3 månader tas det bort permanent.
  • Anonym (inställningar!)

Alltså det är bara sidans automatiserade förslag, det kan räcka att ni bor i samma stad tex.
    Det är bara att ignorera, du behöver inte klicka på något av dem och de blir inte automatiskt dina vänner. Se det som reklam som kan komma upp då du är på någon websida.

När det gäller personer du inte vill att de ska kontakta dig eller se att du har konto, så fixar du detta i inställningar.
    Det är den lilla pilen lägst upp till höger i blå marginalen, klicka på den, sedan "inställningar" och sedan "blockering" i kolumnen till vänster.
    Sedan skriver du i personens namn som du vill blockera, sedan väljer du och klickar blockera. Detta kan du även ändra sedan. Den blockerade kommer inte se ditt konto, kunna kontakta dig eller se det du skriver. Du kan inte heller se hens konto tror jag.

Det finns massa inställningar du kan göra. Tex om du bara vill att vänner ska se ditt sida/inlägg/foton.
    Eller om du vill hindra en enstaka vän att se ett inlägg så kan du välja att inlägget inte visas för hen före du lägger upp det.

Det kan kännas lite svettigt i början med alla inställningar men du lär dig fort, och det är bra att kunna. Gå in på de olika funktionerna och kolla runt lite.
    Hör med vänner hur du kan göra om du inte hittar lösningen på FB eller webben.

Om du inte vill att andra sökmotorer tex google ska länka till ditt facebook-konto, kan du fixa även detta i inställningar, på "sekretess". Då kan folk som googlar dig inte heller direkt se att du är med i Facebook.

Bra att du endast inaktiverat ditt konto, då kan du aktivera det igen om du vill.

Ta det sakta och i din tid
     och be om hjälp med inställningar så kan du säkert tycka det är kul sen när det rullar på :). Om inte annat så har du gett det en chans och provat ändå ;)

Svar på tråden Facebook, hur ta bort?