• Grustradgarden

    HJÄLP! Pappan arbetar i Norge - vad gäller?

    Hej!

    Jag är riktigt nygravid och jag kan bara hoppas på att allt går vägen.

    Trots att det är tidigt vill jag gärna ha bra koll på saker och ting. Därför efterlyser jag er som sitter i samma sits, alltså där den ena föräldern jobbar i Norge men bosättningen för hela familjen är i Sverige.

    Förutsättningarna:

    pappan jobbar i Norge. Åker söndag, kommer hem torsdag. Skulle detta gå vägen, så kan han jobba mer hemifrån, Tex mån-ons borta. Han har bra lön. (Över 700 000 per år)

    Jag jobbar i Sverige. Har en lön på ca 29 000 kr/mån, men har varit sjukskriven under en lång tid pga utmattning och depression. Jag behöver hitta ett nytt jobb för att må bra. Kan därför tänka mig att studera under småbarnsåren - då på distans.

    Vi vill gärna vara lediga samtidigt och därför undrar jag ifall jag kan läsa på distans och han ta ut föräldraledigheten i Norge? Som jag förstått det kan han ta ut totalt 40 veckor innan dess att barnet är 46 veckor till 100 procent lön? Då dras 7 av de ?dyra? dagarna per vecka.

    Har ni tips på upplägg?

  • Svar på tråden HJÄLP! Pappan arbetar i Norge - vad gäller?
  • Anonym (.)

    Det är ett svenskt bolag alltså? Han betalar skatt i Sverige?

  • Grustradgarden

    Nej, han är tjänstledig från det svenska bolaget och arbetar på det motsvarande norska. Han betalar därför skatt i Norge och har ingen inkomst i svenska deklarationen sedan 8 år tillbaka.

  • Anonym (.)
    Grustradgarden skrev 2020-09-07 09:40:50 följande:

    Nej, han är tjänstledig från det svenska bolaget och arbetar på det motsvarande norska. Han betalar därför skatt i Norge och har ingen inkomst i svenska deklarationen sedan 8 år tillbaka.


    Ok, ska han byta jobb då? Han har väl ingen SGI?
  • Grustradgarden
    Anonym (.) skrev 2020-09-07 11:23:26 följande:

    Ok, ska han byta jobb då? Han har väl ingen SGI?


    Nej, han ska ju i så fall ta ut ?pappa-perm? i norge naturligtvis. :)
  • Anonym (.)
    Grustradgarden skrev 2020-09-07 11:31:32 följande:

    Nej, han ska ju i så fall ta ut ?pappa-perm? i norge naturligtvis. :)


    Aha, ok :) Låter lite drygt om han ska fortsätta pendla? Det hade nog inte jag pallat med småbarn.

    En nära vän hade en liknande situation, hon bodde och jobbade i Sverige, han jobbade och bodde i Norge. De gjorde så att de bodde i Norge första året med dottern, och då var hon föräldraledig på heltid från sitt jobb, sedan flyttade båda till Sverige och han fick ett bra jobb så att de kunde bo tillsammans. Vet inte exakt hur de tog ut dagar dock.
  • caveat emptor

    Jag hade själv föräldrapenning från Norge men bodde i Sverige. Jag fick då 53 veckor (eller 51) på 100 procent av min lön.

    Värt att tänka på är att om din man tar 40+ veckor föräldrapenning från Norge dras det 7 dagar i veckan i Sverige, trots att han bara får ersättning för 5 dagar i veckan. Ni kommer alltså ha väldigt få föräldradagar kvar när hans ledighet är över. Min man fick 43 dagar, försäkringskassan drog till och med bort dagar från hans då 60 dagar (nu 90) som är vigda åt pappan.

    Utöver det är det väl en bra plan ni har, att vara hemma samtidigt. Tänk på att det kan vara rätt kämpigt att plugga samtidigt som man har en liten bebis, av massa olika anledningar.

  • Grustradgarden
    caveat emptor skrev 2020-09-07 15:15:20 följande:

    Jag hade själv föräldrapenning från Norge men bodde i Sverige. Jag fick då 53 veckor (eller 51) på 100 procent av min lön.

    Värt att tänka på är att om din man tar 40+ veckor föräldrapenning från Norge dras det 7 dagar i veckan i Sverige, trots att han bara får ersättning för 5 dagar i veckan. Ni kommer alltså ha väldigt få föräldradagar kvar när hans ledighet är över. Min man fick 43 dagar, försäkringskassan drog till och med bort dagar från hans då 60 dagar (nu 90) som är vigda åt pappan.

    Utöver det är det väl en bra plan ni har, att vara hemma samtidigt. Tänk på att det kan vara rätt kämpigt att plugga samtidigt som man har en liten bebis, av massa olika anledningar.


    Tack för alla tipsen! Ja, det har jag förstått.. måste han ta alla 40 veckor eller kan han tex ta 20? :) var det krångligt med alla papper? Om jag börjar studera i september och han är hemma sep, okt, nov, dec? Fixar jag inte att plugga efter den terminen kan jag ju vara fl nästkommande halvår och alltså ta uppehåll från studier. :)

    De 90 ?svenska? dagarna som är vigda åt honom - får han dem som lägstanivå dagar? :) eller kan han inte använda dem? Ursäkta dumma frågor, men är helt ny på detta. :)
  • Grustradgarden
    Anonym (.) skrev 2020-09-07 11:37:48 följande:

    Aha, ok :) Låter lite drygt om han ska fortsätta pendla? Det hade nog inte jag pallat med småbarn.

    En nära vän hade en liknande situation, hon bodde och jobbade i Sverige, han jobbade och bodde i Norge. De gjorde så att de bodde i Norge första året med dottern, och då var hon föräldraledig på heltid från sitt jobb, sedan flyttade båda till Sverige och han fick ett bra jobb så att de kunde bo tillsammans. Vet inte exakt hur de tog ut dagar dock.


    Nej, det är nog ganska kämpigt kan jag tänka mig... Han jobbar i ett projekt som pågår i två år till så han skulle Max behöva pendla ett halvår från att barnet är fött (Utöver det han tänkt vara ledig). Hans svenska (manliga) kollegor har alla fått barn de senaste 5 åren och de tjejerna har fixat det. Säkert ingen barnlek, men ändå. :)

    Ja, det har vi också funderat på - alltså om jag skulle åka dit, mest för att få tid tillsammans. Dock har han riktigt långa arbetsdagar, vilket skulle resultera i att jag var väldigt mycket ensam ändå - och då INGEN hjälp från våra föräldrar och syskon som vi bor km ifrån här i hemstaden. :) det finns mycket att tänka på!
  • caveat emptor
    Grustradgarden skrev 2020-09-07 15:51:52 följande:

    Tack för alla tipsen! Ja, det har jag förstått.. måste han ta alla 40 veckor eller kan han tex ta 20? :) var det krångligt med alla papper? Om jag börjar studera i september och han är hemma sep, okt, nov, dec? Fixar jag inte att plugga efter den terminen kan jag ju vara fl nästkommande halvår och alltså ta uppehåll från studier. :)

    De 90 ?svenska? dagarna som är vigda åt honom - får han dem som lägstanivå dagar? :) eller kan han inte använda dem? Ursäkta dumma frågor, men är helt ny på detta. :)


    Jag vet inte om han kan ta säg 20 veckor men varför inte? Jag mjölkade allt jag kunde ur Norge men det borde vara helt okej att inte plocka ut alla dagar där.

    Ni får räkna på hur många veckor din man tar (en vecka = 7 dagar) och dra av det från de svenska dagarna. Försäkringskassan kommer dra från era SGI-dagar och lämna kvar lägstanivådagar. Risken finns att det inte blir många dagar kvar till dig i Sverige, men som sagt, det är lätt att räkna på. Gå in och läs på nav.no om föräldradagar, de hade bra information för sex är sen i alla fall :)
Svar på tråden HJÄLP! Pappan arbetar i Norge - vad gäller?