• beli

    Hur slippa tjata vid frukosten?

    Nån annan här inne med 5-6-åring som taaar tiiid på sig att äta frukost?

    Vi har en 5,5-åring som är ett "lätt" barn, men frukostarna alltså... Andra måltider spelar inte så stor roll eftersom det inte är så bråttom, men under vardagsfrukostarna brukar jag alltid känna stress. Sen vet jag att vi ibland kommer upp sent (en timme innan vi ska iväg till förskolan) men det spelar nästan ingen roll. Sonen skulle kunna sitta och äta i en timme om han fick. Han tar en tugga, tittar ut genom fönstret medan han tuggar långsamt och förlorar sig i nån uppdiktad historia... Jag säger "ät nu" och han kanske tar en tugga till, börjar sjunga på nåt och förlorar sig i det... Jag tittar på honom, viskar "ät!" och han tar en tugga, tar upp ett papper han skrivit på och förlorar sig i det eller börjar ställa en massa ovidkommande frågor... Detta ovannämnda kan ta fem minuter och då har han bara fått i sig tre tuggor.

    Han är matglad och vill gärna få i sig en skål fil med bär, en macka och ett ägg med kaviar innan han är klar. Men säger man inte till skulle han som sagt kunna sitta med det i en timme.

    Senast nu i morse tappade jag tålamodet helt, så jag åt klart och gick iväg medan min man fick se till att sonen åt klart och fick iväg honom till förskolan. Det blev extra jobbigt med alla moment eftersom sonen var lite ledsen och inte ville att vi skulle bli arga (min man höll också på att tappa tålamodet i hallen). Vi förklarade att vi tappar tålamodet när frukosten tar så lång tid och vi måste påminna så otroligt många gånger. (Jag blev väl extra ledsen idag eftersom vi haft en fantastisk helg i stuga med kompisar, med långa frukostar ute i solen, stressfritt, och nu i morse slog stresskänslan till direkt.)

    Är det nån annans barn som är så här vid måltider? Har ni hittat nån lösning så att barnet får i sig frukosten inom en hyfsad tidsrymd och ni själva inte blir tokiga?

  • Svar på tråden Hur slippa tjata vid frukosten?
  • Mortiscia80

    Man ser till att börja måltiden så det finns gott om tid att slutföra den, det är första prio. Kanske se till att prata med honom under tiden så han inte drömmer sig bort så mycket. Ta bort distraherande saker från bordet. Ställ fram en klocka med pil där den stora visaren står när ni måste plocka undan maten för att hinna i tid. Fortsätt påminna ibland. Behåll lugnet.

    Om barnet, trots gott om tid, inte hinner äta klart beklagar man det och ber barnet att tänka på det nästa morgon. Förklara att ni ska hjälpas åt med frukostarna för att hinna både äta och komma iväg till fsk.

  • momjanet

    Gud vad jag känner igen mig i barnet.
    Jag har aldrig kunnat äta på mornarna utan att må illa, och föräldrarnas eviga tjat har bara gjort det etter värre.

    Först många år senare fick jag svaret: vissa människor har svårt att äta på mornarna!
    Det är faktiskt så enkelt.
    Den långa förklaringen är att de inre organen inte har "vaknat" än, man är helt enkelt biologiskt inte redo för att äta och smälta mat.

    Jag har inte gjort samma misstag med mina egna barn. Tjat och mat hör över huvud taget inte ihop!
    Jag har sett till att de fått de det velat ha i princip. Lite frukt, ett kex eller ett glas oboy.

    Från att de börjat skolan har jag packat ner en andra frukost tex lite mackor med rejält med pålägg. Det har de ätit när de har varit redo för att äta, dvs vid första rasten.

    Så observera hur barnet äter då ni är lediga. Rusar barnet upp och äter frukost eller dröjer det ett antal timmar? Det beteendet säger mycket om hur barnet kan/vill äta. Försök anpassa dig efter det snarare än att kräva att barnet anpassar sig till det man "ska och måste".

  • Xlr8

    Ställ en äggklocka framför han. Förklara att när den ringer tar du bort maten oavsett hur mot han har ätit.

    Kör samma tid varje gång. Se till att han ser vad den är ställd på och hur den rör sig allt efter som tiden går.

  • moaguuun

    Kanske att han inte gillar att äta tidigt på morgonen?
    kanske går det att packa med en macka som han kan äta på förskolan? 

  • Kusinen
    momjanet skrev 2020-09-07 10:46:21 följande:

    Gud vad jag känner igen mig i barnet.

    Jag har aldrig kunnat äta på mornarna utan att må illa, och föräldrarnas eviga tjat har bara gjort det etter värre.

    Först många år senare fick jag svaret: vissa människor har svårt att äta på mornarna!

    Det är faktiskt så enkelt.

    Den långa förklaringen är att de inre organen inte har "vaknat" än, man är helt enkelt biologiskt inte redo för att äta och smälta mat.

    Jag har inte gjort samma misstag med mina egna barn. Tjat och mat hör över huvud taget inte ihop!

    Jag har sett till att de fått de det velat ha i princip. Lite frukt, ett kex eller ett glas oboy.

    Från att de börjat skolan har jag packat ner en andra frukost tex lite mackor med rejält med pålägg. Det har de ätit när de har varit redo för att äta, dvs vid första rasten.

    Så observera hur barnet äter då ni är lediga. Rusar barnet upp och äter frukost eller dröjer det ett antal timmar? Det beteendet säger mycket om hur barnet kan/vill äta. Försök anpassa dig efter det snarare än att kräva att barnet anpassar sig till det man "ska och måste".


    Fast hör verkar ju barnet vilja äta ganska mycket, han vill bara ha väldigt god tid på sig.

    Jag skulle nog göra så som nån annan nämnde att tydligt visa tex med hjälp av klocka hur lång tid frukosten får ta. När klockan är en viss tid är frukosten slut helt enkelt. Man kan ju påminna när det är fem minuter kvar. Det ha dlar ju om att träna sig på att passa tider som är en viktig del i livet.

    Om jag fattade rätt så att tjatet inte handlade om att barnen ska ätaen viss mängd eller äta upp eller så.
  • S23

    Jag skulle nog i erat läge helt enkelt gå upp en halvtimme tidigare så att barnet får god tid på sig. Och sedan äggklocka eller liknanden som redan föreslagits så att barnet själv kan ha koll

  • momjanet
    Kusinen skrev 2020-09-07 12:07:49 följande:
    Fast hör verkar ju barnet vilja äta ganska mycket, han vill bara ha väldigt god tid på sig.

    Jag skulle nog göra så som nån annan nämnde att tydligt visa tex med hjälp av klocka hur lång tid frukosten får ta. När klockan är en viss tid är frukosten slut helt enkelt. Man kan ju påminna när det är fem minuter kvar. Det ha dlar ju om att träna sig på att passa tider som är en viktig del i livet.

    Om jag fattade rätt så att tjatet inte handlade om att barnen ska ätaen viss mängd eller äta upp eller så.
    Jag läster det.
    Problemet med de som svarar är att de aldrig frågar sig varför barnet vill ha god tid på sig.

    Självklart kan man ta till diktatoriska metoder men jag anser att det är så urbota dumt så att det saknas på någon skala. Det är sådant man tar till när man är extremt osäker i sin föräldraroll, hellre domdera med hela handen än att sätta sig ner, praktisera empati och sympati och fråga varför och sedan rätta sig som förälder efter det barnet behöver...

    Tjat och mat hör aldrig ihop, någonsin.
Svar på tråden Hur slippa tjata vid frukosten?