• Anonym (Daniella)

Han vill skänka pengar

När vi träffades såg jag en familjefar. Vi bor ihop och har barn ihop.

Han tar ibland upp hur viktigt det är att tänka på andra människor i världen som lider

Mer och mer detta snack, blandat med hans religions åsikter. Tycker han plågar mig med detta snack , som om jag är en dålig människa.

Han säger helt barnsligt att: du har aldrig pratar om att hjälpa andra!

Jag är en empatisk person som visst tänker på folks lidande, och ibland faller världens tyngd på mig och gör mig ledsen och deprimerad. Men vi har barn som är min prioritet som mamma och jag känner att varenda krona vi har bör gå å barnets vägnar , alltså stanna i familjen. Detta är väl rätt?

I nuläget har vi låg inkomst dessutom , ochcatt skänka pengar och prata om folks lidande överallt har jag inte utrymme för.

Att han skänker pengar utan min vetskap istället för att öppna ett sparkonto till vårt barn gör mig illamående. Att han dessutom smutskastar mig som ?vägrar se verkligheten? får mig att vilja skita i honom ochvleva själv.

Kämpar dessutom med min hälsa och mot depression hela tiden. Är föräldraledig och tar hand om vårt barn . Han menar på att jag är otroligt självisk .

Jag orkar inte med honom vad ska jag göra?

• Svar på tråden Han vill skänka pengar
  • Anonym (??)
    Anonym (Daniella) skrev 2020-09-07 11:03:02 följande

Jag orkar inte med honom vad ska jag göra?

Tycker du besvarar din egen fråga med den korta meningen. Du orkar inte med honom, nej då får du lämna honom!
  • Anonym (H)

Vad säger han när du talat om exakt hur du känner och tänker kring detta?

• Anonym (Daniella)
    Anonym (H) skrev 2020-09-07 11:13:08 följande:

Vad säger han när du talat om exakt hur du känner och tänker kring detta?

Att jag är självisk som tänker så, och så säger han att vi har så vi klarar oss
  • Anonym (J)

Lämna. Det är såklart inte rimligt att man tar ifrån sitt barn och delar ut pengarna till andra.

Det vore en annan sak om han var rik.

• Anonym (Mia)

Det finns inget rätt eller fel utan det handlar om åsikt. Du prioriterar pengarna för ditt barn han prioriterar pengarna för att skänka till andra.

Det som jag tycker är fel är att han trycker ner dig för att lyfta sig själv som herr duktig och godhjärtad. Det beteende kan man ju inte kalla för godhjärtat precis.

Kan inte han förstå och respektera dina val då lämna. Ens partner ska inte trycka ner en. När du dessutom lider av depression så är det som att han sparkar på någon som ligger ner. Ett lätt offer att hävda sig över för att själv framstå som den bättre personen för den som redan ligger ner har inte energin till att motsätta sig.

En god person vill att andra i ens omgivning ska må bra. Att skänka pengar är enkelt men vad annat gör han för dem som har det sämre? Engagerar han sig i en organisation som hjälper dessa människor eller jobbar han med något som hjälper andra?

• Anonym (J)

Eller föreslå honom att han ska åka till Afrika eller Rumänien som volontär, och håna honom på samma sätt som han hånar dig om han vägrar.

- Du BARA pratar om att hjälpa andra , du gör ingenting på riktigt!

Och kalla honom för hycklare , som inte alls vill hjälpa människor på riktigt bara vill köpa gott samvete med pengar.

Han låter som alla dessa hycklere som ger några mynt till tiggarna utanför butiken och säger Hej och sen ser de själva som Moder Teresa för detta.

Har du tur åker han på riktigt och slipper tjatet eller så håller han tyst.

• Anonym (J)
    Anonym (Mia) skrev 2020-09-07 11:28:05 följande:

Det finns inget rätt eller fel utan det handlar om åsikt. Du prioriterar pengarna för ditt barn han prioriterar pengarna för att skänka till andra.

Det som jag tycker är fel är att han trycker ner dig för att lyfta sig själv som herr duktig och godhjärtad. Det beteende kan man ju inte kalla för godhjärtat precis.

Kan inte han förstå och respektera dina val då lämna. Ens partner ska inte trycka ner en. När du dessutom lider av depression så är det som att han sparkar på någon som ligger ner. Ett lätt offer att hävda sig över för att själv framstå som den bättre personen för den som redan ligger ner har inte energin till att motsätta sig.

En god person vill att andra i ens omgivning ska må bra. Att skänka pengar är enkelt men vad annat gör han för dem som har det sämre? Engagerar han sig i en organisation som hjälper dessa människor eller jobbar han med något som hjälper andra?

Problemet är att det är inte bara TS barn utan hans också. Och han också bor och äter hemma?

Ger han bort pengar som krävs till familjens hyra,mat , blöjor mm då är inte bara fråga om åsikter.

Men det är såklart skillnad om han ger bort pengar som behövs till nödvändigheter till barnet och familjen eller om TS och han har nöjespengar över och han väljer att skänka bort dessa pengar istället av att gå på bio till exempel.

Det är för lite info om familjens ekonomi för att veta.
  • mammabitch

Ja du Ts,d et är lite svårt att avgöra vad som är rimligt bara utifrån din trådstart.
    De flesta människor i Sverige  HAR råd att ge någonting till hjälpbehövande ytan att på grund av det bli helt utblottade, men har ni barn så är det klart att hen ska prioriteras.
    Kan ni göra en budget där månadskostnader och sparande går först och det som ev  blir över kan ni dela upp och göra vad ni vill med`Om han sen vill skänka bort hela sin del så fine...
    För övrigt, ger han av fri vilja eller blir han pressad av likasinnade? Det är alltid en utmaning att leva ihop med någon som har ett starkt religiöst eller ideologiskt engagemang.

• Anonym (S)

Utifrån vad du skriver här är det svårt att hävda att den ena har rätt och den andra fel. Ni verkar ha väldigt olika syn helt enkelt.

Sen är det ju i te bra av honom att kalla dig egoistisk och annat, det är respektlöst. Sen beror det ju förstås på om det kommer upp i störstaallmänhet eller i diskussioner när du pckså lyfter upp att han gör fel som i te sparar till barnen.

Finns det ingen kompromiss alls? Att ni sparar en mi dre summa? Att ni glra vissa ideella i satser?

• Anonym (J)

Hur ser er ekonomi ut?

Finns det möjlighet att ni båda har fickpengar/ nöjespengar över och gör vad ni vill med den?

Då kan han skänka bort den summan.

Att han skänker pengar utan din vetskap är det inte okej om ni har gemensam ekonomi.

Får du också spendera pengar utan hans vetskap?

( Jag menar han är okej med den sen när han märker att pengarna är borta. )

Svar på tråden Han vill skänka pengar