• HenneG­rek
    Mon 7 Sep 2020 15:56
    1149 visningar
    4 svar
    4
    1149

    Slutat med ppiller - såå ont

    Hej! Jag har ätit Zoely i några månader, innan dess åt jag cerazette och andra ppiller/minipiller i cirka 15 år. Nu när jag dock slutat med Zoely för bebisverkstad så har jag sådan fruuuuktansvärd mensvärk. Fick en blödning cirka 3 dagar efter ppiller-avslut men det gör alltså såå ont i magen så att det nästan känns som att mina organ växer ihop eller något. Är det normalt? Att ta alvedon är som att dricka ett glas vatten. Inte ens värme hjälper. Råd?

  • Svar på tråden Slutat med ppiller - såå ont
  • Mon 7 Sep 2020 17:27
    #1
    HenneGrek skrev 2020-09-07 15:56:16 följande:

    Hej! Jag har ätit Zoely i några månader, innan dess åt jag cerazette och andra ppiller/minipiller i cirka 15 år. Nu när jag dock slutat med Zoely för bebisverkstad så har jag sådan fruuuuktansvärd mensvärk. Fick en blödning cirka 3 dagar efter ppiller-avslut men det gör alltså såå ont i magen så att det nästan känns som att mina organ växer ihop eller något. Är det normalt? Att ta alvedon är som att dricka ett glas vatten. Inte ens värme hjälper. Råd?


    Mitt råd: skaffa barn. Jag hade skitjobbig mensvärk innan jag fick barn. Efter förlossningen (11 år sedan) har den varit typ obefintlig. Jag förstår att det är det ni försöker nu så lycka till, hoppas det går fort så du slipper fler mensperioder.

    Hade du så här ont innan du började med pillren också?

    Själv slutade jag med p-ring i juli. Hade inte speciellt ont vid mens sedan men verkar ha någon slags konstant äl-smärta. Haft i tre veckor. Ringde barnmorska idag som sa att det förmodligen är äggstockarna som hoppar igång efter åtta års vila.
  • Tue 8 Sep 2020 11:45
    #2

    Har du gett din kropp ordentligt med näring. Efter så lång tid på ppiller så kan äggstockarna vara aningens förtvinade. Din kropp har gått på kemiska hormoner och progesteron brist som liknar klimakteriet. Jag skulle vänta till jag känner mig friskare i barnmaskinen innan jag blir gravid. Gå gärna in på Vulverine.se.( Även fb o instagram) för att få råd om hur du kan må bättre. Selen, magnesium, jod, och fiskolja är något som de flesta behöver extra av och det ökar fertiliteten o förbättrar hälsan. Att ta bort koffein har gett otroligt bra resultat i frågan om att slippa smärta från mens och öka fertilitet. Den allmänna hälsan, kost o stress påverkar i högsta grad våra homoner o fertilitet.

  • HenneG­rek
    Wed 9 Sep 2020 15:23
    #3

    Tack för era svar! Jag har ibland haft stark mensvärk men inte alls på den nivån som när jag slutade med ppiller. Men nu verkar kroppen ha lugnat sig lite, har inte längre magont. Är lite nervös för hur mensen ska bli sen när den kommer. Om den blir hemsk. Har beställt bidrottninggelé, en del menar ju att den ger hormonbalans,får se.

  • Thu 10 Sep 2020 14:14
    #4

    Det finns hjälp att få hos bmm eller gynekolog om du har så ont. Du ska inte behöva ha sån smärta varje månad.

Svar på tråden Slutat med ppiller - såå ont