• Mon 7 Sep 2020 17:13
    1840 visningar
    8 svar
    8
    1840

    Förvara barnens urvuxna kläder

    Hur förvarar man bäst kläderna, utan att de ska bli ofräscha, mögliga osv.

    Tänker kläder som väntar på att eventuellt bli använda av syskon eller bara ska sparas för att sedan säljas osv.

    Om man ska förvara i kallförråd, är det bäst med kartonger eller blir fuktiga?

    Tänker att plastpåsar/ plastlådor med lock känns fräscht, men blir det för tätt med risk för mögel?

    Kartonger, papperskassar som släpper in luft? Men då tänker jag på ohyra, och fukt?

    Eller om man förvarar inomhus i den mån det går vad förvarar man då i, plast, papper?

  • Svar på tråden Förvara barnens urvuxna kläder
  • Anonym (Gulli­)
    Mon 7 Sep 2020 17:24
    #1

    Min kompis hade dem i vacuumplastpåsar i källaren, men de luktade ändå fukt och källare sen när hon tog upp dem. Vi har dem i lägenheten i flyttlådor märkta med storlekar. Så länge kläderna är rena och det inte är ullplagg är risken för skadedjur väldigt liten. Men så fort yngsta barnet vuxit ur plagg gör vi oss av med dem (säljer eller skänker). Sparar bara enstaka plagg med affektionsvärde.

  • Anonym (Gulli­)
    Mon 7 Sep 2020 17:26
    #2

    Jag hade aldrig förvarat textil i kallförråd. Känns som att man lika gärna kan kasta det direkt i så fall. Risken för mögel är jättestor.

  • Mon 7 Sep 2020 17:35
    #3
    Anonym (Gulli) skrev 2020-09-07 17:26:22 följande:

    Jag hade aldrig förvarat textil i kallförråd. Känns som att man lika gärna kan kasta det direkt i så fall. Risken för mögel är jättestor.


    Jo jag misstänker att det inte är någon bra idé.

    Har massor med kläder, och har väl för svårt att göra mig av med det trots att de urvuxet och kanske aldrig mer blir använt. Men man har ju inte plats för hur mycket som helst inomhus tyvärr då man bor litet.
  • Mon 7 Sep 2020 17:35
    #4

    Kallt går bra så länge det inte är fuktigt också så det kräver bra ventilation. Mamma förvarade alla mina gamla kläder på vinden och inget blev mögligt. Tempen växlade från minus på vintern till säkert +35 på sommaren.

  • Mon 7 Sep 2020 17:36
    #5
    Anonym (Gulli) skrev 2020-09-07 17:24:09 följande:

    Min kompis hade dem i vacuumplastpåsar i källaren, men de luktade ändå fukt och källare sen när hon tog upp dem. Vi har dem i lägenheten i flyttlådor märkta med storlekar. Så länge kläderna är rena och det inte är ullplagg är risken för skadedjur väldigt liten. Men så fort yngsta barnet vuxit ur plagg gör vi oss av med dem (säljer eller skänker). Sparar bara enstaka plagg med affektionsvärde.


    Vilka kläder är det som får affektionsvärde?
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 7 Sep 2020 17:59
    #6
    zivv skrev 2020-09-07 17:36:36 följande:
    Vilka kläder är det som får affektionsvärde?
    De man verkligen tycker om. Du vet kanske inte vad ordet betyder?

    TS: Jag förvarar barnkläder i Ikeas stora plastbackar (genomskinliga), med låsbart lock.
  • Mon 7 Sep 2020 20:51
    #7
    zivv skrev 2020-09-07 17:36:36 följande:

    Vilka kläder är det som får affektionsvärde?


    Första lära gå skorna. Första mössan. Sparkdräkten man hade när man åkte hem från bb. Dopklänningen... exempelvis...
  • Anonym (Gulli­)
    Tue 8 Sep 2020 08:49
    #8
    zivv skrev 2020-09-07 17:36:36 följande:

    Vilka kläder är det som får affektionsvärde?


    Koftan som mormor stickat. Första mössan. Barnens absoluta favoriter. Några plagg i väldigt bra skick som eventuella barnbarn skulle kunna få.
Svar på tråden Förvara barnens urvuxna kläder